صنعت پتروشیمی و فلزات اساسی با بیشترین افت تولید رو به رو بوده اند

روند کاهش تولیدات صنعتی ادامه دارد

...

بیش از4 ماه است که روند نزولی تولید ادامه دارد و مشخص نیست که این روند نزولی تولید در کارخانه‌های صنعتی تا کجا پیش خواهد رفت.

«روند تولید کارخانه های صنعتی برای چهارمین ماه متوالی نزولی شد.» این مهم ترین نکته ای است که گزارش منتشر شده روز گذشته پژوهشکده پولی و بانکی نشان می‌دهد. گزارشی که طبق آن 2 صنعت پتروشیمی و فلزات اساسی با بیشترین میزان کاهش تولید مواجه شده‌اند. آمارهای تازه‌ ترین گزارش شاخص تولیدات صنعتی همچون گذشته برگرفته از عملکرد شرکت‌های صنعتی بورسی است.

روند نزولی تولید در کارخانه‌های صنعتی از پاییز پارسال آغاز شده و شاخص تولیدات صنعتی در پاییز پارسال نسبت به ‌مدت مشابه سال قبل به بازده منفی یک تا صفر درصد رسید. این روند نزولی تولید در دی و بهمن ماه نیز ادامه یافته و شاخص تولید صنعتی در این دو ماه به ‌ترتیب منفی ۰٫۱درصد و منفی ۰٫7درصد بوده است. اما دلیل کاهش تولیدات صنعتی و ادامه روند کنونی چیست؟ گزارش پژوهشکده پولی و بانکی نشان می ‌دهد یکی از دلایلی که به کاهش شاخص تولیدات صنعتی منجر شده افت تولید در 2صنعت محصولات شیمیایی و فلزات اساسی است و علت این کاهش تولید، کاهش سطح تقاضا در این صنایع است که عمدتا صادراتی هستند. روند نزولی تقاضا برای محصولات این دو صنعت موجب شده موجودی انبار این کارخانه‌ها در چند ماه گذشته افزایش یابد؛ به‌عبارتی کاهش تقاضا باعث شده محصولات این دو گروه که عمدتا تولید کننده‌های پتروشیمی و فولاد هستند، به جای بازار راهی انبار‌ها شود. با توجه به اینکه این دو صنعت، سهم زیادی از تولیدات صنعتی کشور دارند افت تولید در این صنایع مهم‌ترین عامل کاهش شاخص تولیدات صنعتی بوده است. با این حال کاهش تولید فقط مربوط به این صنایع نیست و میزان تولید در صنایع مهمی مانند دارو‌سازی‌ و صنایع غذایی هم در بهمن ماه کاهش یافته است. از دیگر صنایعی که با کاهش تولید مواجه شده‌اند می‌توان به تولید‌کننده‌های دستگاه‌های برقی و محصولات فلزی اشاره کرد.

با وجود این نزول، میزان تولید در برخی از صنایع هم در بهمن ماه پارسال رشد کرده است؛ به‌ طور مثال آمار‌ها نشان می‌دهد شاخص تولید صنایع خودروسازی و ساخت قطعات، لاستیک و پلاستیک، ماشین‌آلات و تجهیزات و فرآورده‌های نفتی افزایش یافته است؛ با این حال شاخص تولید صنعت خودروسازی و ساخت قطعات در بهمن ماه کمتر از نرخ رشدی بوده است که در دی ماه به ثبت رسیده است.

بیشتر از4 ماه است که روند نزولی تولید ادامه دارد و مشخص نیست که این روند نزولی تولید در کارخانه‌های صنعتی تا کجا پیش خواهد رفت البته بازوی تحقیقاتی بانک مرکزی پیش‌بینی کرده با توجه به روند رو به رشد موجودی انبار کارخانه‌ها که نشان‌دهنده کاهش سطح تقاضاست، احتمالا این روند نزولی تولید در ماه‌های آینده هم ادامه خواهد یافت. طبق اطلاعات پژوهشکده پولی و بانکی، موجودی انبار کارخانه‌ها از خرداد تا آذر ۱۴۰۰ به جز شهریور ماه افزایش یافته است و این افزایش از مهر ماه روند فزاینده‌ای گرفته و در آذر ماه شاخص موجودی انبار کارخانه‌ها بیشترین افزایش را در یک سال اخیر داشته است. در دی ‌ماه و بهمن ماه نیز این روند رو به رشد ادامه یافته که نشان می‌دهد میزان کاهش تولید در صنایع، کمتر از میزان کاهش فروش بوده است و این روند در موجودی انبار می‌تواند نشان‌دهنده تضعیف تولید صنعتی در ماه‌های آینده باشد.

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?72523

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام