ایران عملیات اکتشاف در میدان گازی مشترک با کویت و عربستان را شروع می کند؟

تنش بر سر میدان گازی آرش

...

وزیران نفت 2 کشور کویت و عربستان توافق کردند برای تامین نیاز گاز داخلی 2 کشور و آزاد کردن نفت مازاد میدان آرش که آن ها الدوره می خوانندش، اقداماتی را شروع کنند.

عربستان و کویت با توافق مشترک دو جانبه قصد دارند حقوق ایران در برداشت از میدان گازی مشترک آرش که آن ها «الدوره» می خوانندش را نادیده بگیرند و سوال این است که موضع ایران به این اقدام چه خواهد بود؟ محسن خجسته ‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران دیروز در پاسخ خبرنگاری به این سوال گفت:« ایران توسعه این میدان گازی را در دستور کار قرار داده است. مطالعات اولیه و لرزه‌نگاری درباره میدان مشترک آرش انجام و برنامه توسعه آن در شرکت ملی نفت ایران مصوب شده و این برنامه به ‌زودی اجرایی می ‌شود.»

اختلاف بر سر این میدان گازی مشترک یک چالش قدیمی است. مذاکرات سه‌جانبه برای تعیین حدود و خطوط مرزی در سال 1960به نتیجه نرسید تا اینکه ایران در سال 1379یک چاه اکتشافی حفر کرد تا میزان ذخایر گاز و نفت این میدان مشخص شود که به‌دلیل هزینه بالای تولید و البته اعتراض کویت این فعالیت متوقف شد و حتی مذاکرات دوجانبه ایران و کویت در تهران در همان سال نتیجه نداد. میدان گازی مشترک آرش یا الدوره دارای یک هزار میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی و 310میلیون بشکه نفت خام است که در شمال غربی خلیج‌فارس قرار دارد. پیش‌تر 3کشور در سال 1394به چالشی درباره این میدان نفتی بر خورده بودند که در آن سال شرکت‌های ملی نفت کویت و آرامکوی عربستان سعودی کنسرسیوم «کی‌جی‌او» را تاسیس کردند و حتی در شهریور همان سال برای توسعه این میدان مشترک، حفاری یک حلقه چاه اکتشافی را آغاز کردند، اما ایران رسما واکنش نشان داد و اعلام کرد از حقوق خود درباره میدان گازی آرش نمی ‌گذرد.

روز اول فروردین وزیران نفت 2 کشور کویت و عربستان توافق کردند برای تامین نیاز گاز داخلی 2 کشور و آزاد کردن نفت مازاد میدان آرش که آن ها الدوره می خوانندش، اقداماتی را شروع کنند. پس از این اتفاق سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران توافق جدید عربستان و کویت را غیرقانونی اعلام و تأکید کرد حق ایران برای بهره‌برداری از این میدان همچنان محفوظ است و براساس مذاکرات پیشین، هرگونه اقدام در بهره‌برداری و توسعه این میدان باید با هماهنگی و همکاری هر سه کشور انجام شود. همچنین جواد اوجی، وزیر نفت کشورمان در واکنش به توافق عربستان و کویت اعلام کرده مطالعات جامع میدان مشترک آرش با حفاری چاه اکتشافی و انجام لرزه‌نگاری، تکمیل شده و به‌زودی با نصب جکت (پایه)، عملیات حفاری در این میدان آغاز خواهد شد. او در عین حال یادآوری می‌کند: اگرچه ما مایل به مذاکره و همکاری برای توسعه میادین مشترک هستیم، اما اقدامات یک‌جانبه، مانع اجرای طرح مذکور نخواهد شد.

در این بین هنوز جزئیاتی از توافق عربستان و کویت منتشر نشده اما برخی خبرها حکایت از آن دارد که 2کشور تاریخ مشخصی برای شروع تولید گاز از میدان آرش اعلام نکرده‌اند، اما 3بانک ژاپنی همراه با بانک‌های اچ‌ای‌بی‌سی انگلیس و جی‌پی مورگان آمریکا توافق کرده‌اند یک میلیارد دلار به کویت وام بدهند تا تولید نفت و گاز خود را افزایش دهد. تحلیلگران می‌گویند: ژاپن، اروپا و آمریکا درصدد یافتن منابع جدید نفت و گاز برای جایگزینی نفت و گاز روسیه و تشویق تولیدکننده‌های دیگر نفت و گاز به افزایش تولید و صادرات خود هستند.

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?72478

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام