کشورهای صنعتی و مصرف کننده نفت 60 میلیون بشکه وارد بازار می کنند
جنگ شعله های قیمت نفت را بالاتر برد
1400/12/11
1124
این مطلب را به اشتراک بگذارید
رکوردشکنی قیمت نفت در حالی است که امروز اعضای اوپک پلاس در خصوص چگونگی ادامه توافق کاهش تولید جلسه برگزار میکنند.
قیمت نفت در آستانه برگزاری بیست و ششمین نشست اوپک پلاس، دوباره رکورد شکست و به بالای ۱۱۰ دلار در هر بشکه رسید و این در شرایطی است که کشورهای صنعتی و مصرفکننده نفت تصمیم به رهاسازی ۶۰ میلیون بشکه ذخایر نفتی خود گرفتند و این میزان نفت، معادل ۱۰ روز صادرات نفت خام و محصولات نفتی روسیه است. آژانس بینالمللی انرژی روز سهشنبه گزارش داد که ۳۱ عضو این نهاد بینالمللی تصمیم گرفتند ۶۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت را وارد بازار کنند تا جلو اوجگیری قیمت نفت گرفته شود. قیمت نفت که بعد از حمله روسیه به اوکراین با رشد فزاینده همراه شده بود، در آغاز معاملات امروز دوباره رکورد شکست و به بالای ۱۱۰ دلار در هر بشکه رسید. این رشد قیمت از یک سو به دنبال پیشروی روسیه در اوکراین و تحریم نفت این کشور از سوی برخی کشورهای جهان اتفاق افتاده و از سوی دیگر طولانی شدن مذاکرات احیای برجام بازگشت نفت ایران به بازار را با تاخیر همراه کرده است. این رکوردشکنی قیمت نفت در حالی است که امروز اعضای اوپک پلاس در خصوص چگونگی ادامه توافق کاهش تولید جلسه برگزار میکنند.
وزیران نفت و انرژی اوپک و متحدانش که توافق کردند از ماه آگوست (مرداد و شهریور) ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولید نفت خود بیفزایند، امروز (۱۱ اسفندماه) در بیست و ششمین نشست وزارتی اوپکپلاس بهصورت ویدیوکنفرانس درباره افزایش تولید در ماه آوریل تصمیمگیری میکنند. به اعتقاد کارشناسان انرژی در این جلسه توافق اجرای کاهش تولید تغییری نخواهد کرد و همین موضوع تقویت قیمت نفت را به دنبال داشته است. قیمت نفت برنت در معاملات امروز بیش از پنج درصد بالا رفت و به ۱۱۰ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. نفت شاخص آمریکا نیز با رشدی پنج درصدی، ۱۰۸ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه قیمت خورد. در معاملات امروز قیمت گاز طبیعی نیز حدود ۲ درصد بالا رفت. همچنین قیمت سبد نفتی اوپک روز دوشنبه (نهم اسفندماه) به مرز ۱۰۰ دلار رسید. قیمت سبد نفتی اوپک دیروز ۹۹ دلار و ۲۲ سنت ثبت شد، در حالی که جمعه (ششم اسفندماه) ۹۶ دلار و ۶۷ سنت بود.
در این بین آژانس بینالمللی انرژی روز سهشنبه گزارش داد که ۳۱ عضو این نهاد بینالمللی تصمیم گرفتند ۶۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت را وارد بازار کنند تا جلو اوج گیری قیمت نفت گرفته شود. روسیه نیمی از نفت صادراتی خود را راهی اروپا و ۲۰ درصد را راهی چین می کند. اجلاس اضطراری آژانس در سطح وزیران به رهبری جنیفر گرنهولم وزیر انرژی آمریکا برگزار شد. اعضای آژانس بینالمللی انرژی هماکنون ۱.۵ میلیارد بشکه ذخایر استراتژیک نفت در اختیار دارند و رهاسازی ۶۰ میلیون بشکه، معادل چهار درصد از کل ذخایر نفت این کشورها است.
نظر خود را بنویسید