لیست شرکت هایی خارجی که در حال خروج از روسیه هستند، بیشتر شد

پیامد خروج شرکت های انرژی از روسیه به کجا می رسد؟

...

زمانی که اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشید، شرکت های خارجی فرصت های عظیمی پیش روی خود دیدند، بازاری عظیم با میلیون ها مصرف کننده و مواد معدنی و نفتی غنی، به همین دلیل هم برای خرید، فروش و شراکت با شرکت های روسی به این کشور سرازیر شدند.

حمله به اوکراین باعث مهاجرت دسته جمعی شرکت ها از روسیه شده و سرمایه گذاری سه دهه غرب و سایر کسب و کارهای خارجی در آنجا را پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 معکوس می کند. بلومبرگ گزارشی در این باره منتشر کرده است.

لیست کسانی که روابط خود را را با روسیه قطع می کنند یا به دنبال بازنگری فعالیت هایشان در این کشور هستند، ساعت به ساعت در حال افزایش است، چرا که دولت های خارجی تحریم ها علیه روسیه را تشدید می کنند، حریم هوایی شان را به روی هواپیماهای این کشور می بندند و برخی بانک های روسی را از سیستم پیام رسانی پولی سوئیفت محروم می کنند. با سقوط روبل و ممنوعیت معاملات با بانک مرکزی روسیه توسط ایالات متحده، فعالیت در روسیه مشکل ساز شده است. برخی از شرکت ها به این نتیجه رسیده اند که ریسک ها، هم اعتباری و هم مالی برای ادامه دادن در این کشور بسیار زیاد است.

برای برخی شرکت ها، تصمیم برای خروج از روسیه پایان ده ها سال سودآوری و سرمایه گذاری است. شرکت های بزرگ انرژی خارجی از دهه 1990 پول های خود را وارد این کشور کرده بودند. بزرگترین سرمایه گذار خارجی روسیه، بریتیش پترولیوم بود که روز یکشنبه گفت از سهام 20 درصدی خود در شرکت نفتی بزرگ روسیه، روس‌نفت دست می کشد. اقدامی که می تواند منجر به حذف 25 میلیارد دلار و کاهش یک سومی تولید جهانی نفت و گاز آن شود.

این سهام محصول یک نبرد طولانی در سال 2012 برای کنترل TNK-BP بود، سرمایه گذاری مشترک بین این غول  نفت و گروهی از میلیاردرها. به گفته افراد آشنا، این شرکت در حال بررسی است که آیا سهام خود را به روس‌نفت بازگرداند یا خیر.

روز دوشنبه، شرکت شل هم همین مسیر را دنبال کرد. این شرکت در بیانیه ای گفت در حال پایان دادن به مشارکت با گازپروم تحت کنترل دولت روسیه، از جمله تاسیس گاز طبیعی مایع Sakhalin-II و مشارکت در پروگه خط لوله نورد استریم دو که آلمان هفته گذشته آن را مسدود کرده، است. ارزش هر دو پروژه حدود 3 میلیارد دلار است.

شرکت Equinor ASA که بزرگترین شرکت انرژی نروژ است و اکثریت آن متعلق به دولت است، اعلام کرد که از سرمایه گذاری مشترک خود در روسیه به ارزش حدود 1.2 میلیارد دلار خارج می شود.

شرکت توتال فرانسه که در پروژه های بزرگ گاز طبیعی مایع در روسیه مشارکت دارد اعلام کرد که دیگر سرمایه ای برای تحولات جدید در این کشور ایجاد نخواهد کرد.

زمانی که اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشید، شرکت های خارجی فرصت های عظیمی پیش روی خود دیدند، بازاری عظیم با میلیون ها مصرف کننده و مواد معدنی و نفتی غنی، به همین دلیل هم برای خرید، فروش و شراکت با شرکت های روسی به این کشور سرازیر شدند.

حالا با حمله روسیه به اوکراین این روند به شدت متوقف شده است. صندوق ثروت ملی نروژ، بزرگترین صندوق در ثروت در جهان اعلام کرد که دارایی های روسیه به ارزش حدود 2.8 میلیارد دلار را مسدود می کند و تا 15 مارس برنامه ای برای خروج از این کشور ارائه خواهد کرد.

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?72268

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام