در سیزدهمین جلسه کمیسیون «بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید» اتاق تهران مطرح شد

همگرایی موسسات آموزشی دولتی و بخش خصوصی برای آموزش نیروی کار

...

در ادامه بررسی موضوع «تامین نیروی کار مورد نیاز صنایع» در کمیسیون «بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید» اتاق بازرگانی تهران، سیزدهمین نشست این کمیسیون نیز به چگونگی آموزش این نیروها و مهارت‌آموزی آنها اختصاص یافت و پیشنهاد استفاده از ظرفیت‌های موجود آموزشی از جمله در سازمان فنی و حرفه‌ای و جهاد دانشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفت.

 

در سیزدهمین جلسه کمیسیون «بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید» اتاق بازرگانی تهران که به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، موضوع «همکاری برای آموزش نیروی کار مورد نیاز صنایع» با حضور نمایندگانی از موسسه آموزش و توسعه منابع انسانی اتاق تهران، مدرسه کسب‌وکار تکاپو، جهاد دانشگاهی و سازمان فنی و حرفه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پیش از آغاز این بحث و در ابتدای این جلسه محمد اصابتی، کارشناس این کمیسیون، به طرح مجلس شورای اسلامی درخصوص الزام بخش خصوصی در به‌کارگیری نیرو از طریق ادارات کار و کاریابی‌ها اشاره کرد و خواستار بررسی بیشتر چنین طرحی شد.

در ادامه بابک عابدین، نایب‌رئیس این کمیسیون، نیز به عدم تمکین و رعایت قوانین و دستورالعمل‌های اجرایی و ابلاغی توسط بدنه سازمان امور مالیاتی و دارایی اشاره کرد و گفت: با توجه به روش اجرایی و تکلیف مودیان حقیقی و اظهارنامه کمتر از سه میلیارد تومان، ممیزین بعد از اخذ اسناد و مدارک از فعالان اقتصادی، مطابق با روش اجرایی و تکلیف تعیین شده عمل نمی‌کنند و این رویه، باعث ایجاد مشکلات فراوان برای فعالان اقتصادی شده است.

در ادامه، بررسی دستور این نشست یعنی « بررسی نحوه همکاری با بخش خصوصی در تأمین مهارت نیروی کار مورد نیاز واحدهای تولیدی» آغاز شد و به موجب آن، علیرضا طاهرپورسلمانی، مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گزارشی در مورد عملکرد این سازمان در آموزش نیروی کار ارائه کرد و گفت: در این سازمان، آموزش در محیط کار واقعی مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه ظرفیت‌های بالایی وجود دارد. همچنین پس از آموزش سه مسیر اشتغال وابسته، اشتغال مستقل و اشتغال کارآفرینانه برای افراد وجود دارد.

طاهرپورسلمانی سپس به سامانه سابک به عنوان سامانه کاریابی وزارت کار اشاره و عنوان کرد که بخش خصوصی ‌می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند.

در ادامه، آذین سرهنگی، مدیر آموزش موسسه آموزش اتاق تهران، توضیحاتی در خصوص عملکرد این موسسه ارائه کرد و گفت که دوره‌های آموزشی در این موسسه مهارت‌محور بوده و براساس نیازسنجی از اعضای اتاق طراحی ‌می‌شود. او با اشاره به اقبال اعضای اتاق از این دوره‌ها گفت که بسیاری از کسب‌وکارهای عضو اتاق درخواست معرفی نیروی کار آموزش دیده در این دوره‌ها را دارند.

همچنین، سیما طاهرزاده که به نمایندگی از مدرسه کسب‌وکار تکاپو در این نشست حضور یافته بود، به معرفی کارکرد این مدرسه پرداخت و گفت که در این مدرسه که توسط اتاق تهران و با همکاری دانشگاه امیرکبیر اداره می‌شود، دوره از قبل پیش‌بینی شده‌ای وجود ندارد و دوره‌ها براساس سفارش‌های دریافتی برگزار ‌می‌شود. او در ادامه به فرآیند طراحی دوره‌ها در اتاق فکر این مدرسه اشاره کرد و گفت که در این اتاق فکر، دغدغه‌ها و چالش‌های پیش رو مورد بررسی قرار گرفته و سپس طراحی دوره‌های آموزشی و پروژه‌های پژوهشی انجام ‌می‌گیرد. طاهرزاده با بیان اینکه مخاطبان اصلی این مدرسه، مدیران ارشد و میانی سازمان‌ها و شرکت‌ها هستند، گفت که تاکنون دوره‌هایی نظیر دوره مدیریت عالی کسب‌وکارهای صنعت سلامت، دوره پیشرفته مدیریت صادرات، کسب‌و‌کارهای خانوادگی و توسعه ویژگی رهبری برای مدیران برگزار شده است.

در ادامه این جلسه سایر حاضران نیز به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند و محمدرضا نجفی‌منش، رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید اتاق تهران با اشاره به اهمیت آموزش‌های مهارت‌محور برای نیروی کار عنوان کرد که تعامل میان سازمان‏ فنی و حرفه‌ای، جهاد دانشگاهی، مدرسه کسب‌وکار تکاپو و موسسه آموزش اتاق تهران ‌می‌تواند ظرفیت مناسبی را برای آموزش نیروی کار فراهم کند؛ از این رو، مقرر شد که نمایندگان این موسسات آموزشی در دولت و بخش خصوصی در ارتباط با یکدیگر، نحوه همکاری در جهت آموزش و توسعه نیروی کار موردنیاز بخش تولید را مورد بررسی قرار دهند.

 

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام

مطالب مرتبط