زیان دوباره سرمایه گذاران ایرانی؛ اینبار در بازار رمزارزها

سقوط سنگین رمز‌ارزها

...

نزول بورس تهران از مرداد ماه پارسال مصادف بود با آغاز روند صعودی قیمت رمزارزها در جهان. این موضوع موجب شد بسیاری از سرمایه‌گذاران به‌ویژه سهامداران بورس در ایران به‌دلیل نزول‌های سنگین از بورس خارج شوند و به سمت بازار رمز‌ارز‌ها بروند افرادی که حالا با زیان های سنگین رو به رو هستند

 

سقوط قیمت رمزارز‌ها شتاب گرفته، چنان ‌که ظرف 3 روز گذشته ارزش بازار رمزارز‌ها تا 400میلیارد دلار کاهش یافته است. آمار سقوط بازار در 70روز گذشته شگفت‌انگیزتراست، در این بازه زمانی 1300میلیارد دلار از ارزش بازار رمزارزها کاسته شده است. این موضوع می‌تواند ‌به زیان ایرانیانی منجر شود که در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. تعداد ایرانیان فعال در بازار رمزارزها چند میلیون نفر تخمین زده می شود؛ افرادی که بخش مهمی از آن ها بعد از سقوط بورس سرمایه خود را به بازار رمزارزها بردند.

همزمان با نزدیک‌شدن به پایان پاندمی کرونا و پایان سیاست‌های انبساطی دولت‌ها به‌ ویژه در اقتصاد آمریکا، بازار رمزارزها هم دچار نزول شده‌ اند و این روند نزولی هر روز ابعاد تازه‌تری به‌خود می‌گیرد. به ‌طوری ‌که ظرف 3 روز گذشته شدت نزول در بازار رمزارز‌ها افزایش یافته و سطح عمومی قیمت‌ها به ‌طور میانگین و دست ‌کم 20درصد افت کرده است. این موضوع موجب ‌شده در این مدت ارزش بازار رمزارزها از 2 تریلیون دلار به 1.6تریلیون دلار برسد. دیروز قیمت هربیت‌ کوین 8.5 درصد، اتریوم 14.5درصد، بایننس‌ کوین 15.5درصد، کاردانو 16.3درصد، سولانا 20درصد، دوج‌ کوین 16درصد، شیبا 25درصد و یونی‌سواپ 20درصد افت کرد و پیش بینی می شود این روند ادامه داشته باشد. البته این نزول ظرف یک هفته گذشته بسیار سنگین‌تر بوده، بسیاری از رمزارزها در این دوره بیش از 25درصد از ارزش‌ شان را از دست داده‌اند. علاوه بر این ها قیمت هر بیت‌کوین در 70روز گذشته نصف شده است و از 69هزار دلار به 35هزارو300دلار رسیده است.

یکی از مهم‌ترین دلایل صعود قیمت رمزارزها از اواسط سال2021 میلادی شیوع ویروس کرونا درسطح جهان بود. اپیدمی کرونا به رکود در اقتصاد جهان منجر شد و دولت‌ها تلاش کردند از طریق سیاست‌های انبساطی پولی و مالی به جنگ رکود بروند. بر همین اساس سیاست‌های انبساطی دولت‌ها و تزریق مالی تقویت شد و این موضوع به رشد تورم و تغییر در نحوه سرمایه‌گذاری منجر شد، به ‌ویژه در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری که هزاران میلیارد دلار منابع مالی در اختیار دارند. بخش عمده سیاست‌های انبساطی دولت‌ها بر دو محور متمرکز بود؛ نخستین سیاست کاهش نرخ بهره و دومی تزریق مستقیم منابع مالی هنگفت به اقتصاد‌ها به ‌ویژه در کشور‌های توسعه‌ یافته بود. اجرای این دو سیاست منجر به خلق تورم در جهان شد و در عین حال ترکیب سرمایه ‌گذاری در بازار دارایی‌ها به‌ ویژه صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری را تغییر داد. به ‌دنبال این تغییرات، سرمایه‌گذاران و صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاران تحت‌تأثیر رشد تورم و تغییر در بازده بازارها به سمت خرید رمزارز‌ها هجوم بردند و این موضوع به رشد پرشتاب قیمت رمزارزها از اواسط سال گذشته میلادی منجر شد. به این معنا که تغییرات به‌وجود آمده، سرمایه‌گذاران را به سمت سرمایه‌گذاری در بازارهای پر‌ریسک‌تر، ازجمله رمزارزها، سوق داد.  اکنون اما شرایط تغییر کرده و با نزدیک‌شدن به زمان پایان اپیدمی کرونا، دولت‌ها در تلاشند سیاست‌های انبساطی را تغییر دهند. مهم‌ترین این سیاست‌ها افزایش نرخ بهره است که به کاهش تورم منجر خواهد شد، این موضوع می‌تواند همه بازارها را تحت‌تأثیر قرار دهد. آنطور که هفته‌نامه اکونومیست و بسیاری از تحلیلگران برآورد کرده‌اند، از ماه مارس سال‌جاری میلادی یعنی کمتر از 3ماه دیگر سیاست‌های فدرال رزرو در آمریکا به سمت افزایش نرخ بهره تغییر خواهد کرد و این موضوع می‌تواند به کاهش نرخ تورم در آمریکا منجر شود و همه بازار‌ها، ازجمله بازار رمزارزها را دستخوش تغییرات جدی کند.

در این بین نزول بورس تهران از مرداد ماه پارسال مصادف بود با آغاز روند صعودی قیمت رمزارزها در جهان. این موضوع موجب شد بسیاری از سرمایه‌گذاران به‌ویژه سهامداران بورس در ایران به‌دلیل نزول‌های سنگین از بورس خارج شوند و به سمت بازار رمز‌ارز‌ها بروند. هنوز برآورد دقیقی از اینکه چه تعداد ایرانی وارد بازار رمزارز‌ها شده‌اند، وجود ندارد. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد با آغاز روند نزولی قیمت‌ها در بازار رمزارزها سرمایه‌ گذاران ایرانی که پیش از این با زیان‌های سنگینی بورس تهران را ترک کرده‌اند، حالا با زیان های سنگین در بازار رمزارزها رو به رو خواهند شد.

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?71870

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام