بورس در کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی

روزهای سقوط

...

نزول 6.5 میلیارد دلاری بورس در یک روز و خروج 700میلیارد تومان از بازار که بالاترین میزان خروج پول از بورس ظرف تقریبا 3 ماه گذشته است.

«روز خوش» دیگر واژه ای عجیب برای بورس شده است و انگار قرار نیست یک آب خوش از گلوی سرمایه گذاران این بازار پایان برود و روی آرامش و اوج گیری دوباره این بازار را ببینند. در هفته های گذشته همچون هفته ها و ماه های قبل (در بیش از یک سال و نیم قبل) بازار سرمایه شرایط قرمز را شاهد بوده است و اوج این وضعیت را دیروز شاهد بودیم؛ نزول 6.5 میلیارد دلاری بورس در یک روز و خروج 700میلیارد تومان از بازار که بالاترین میزان خروج پول از بورس ظرف تقریبا 3 ماه گذشته است. شاخص کل بورس تهران با افت سنگین 2.3درصدی به کانال یک میلیون و 200هزار واحد سقوط کرد.

روند نزولی بازار سهام که از مرداد پارسال شروع شده همچنان ادامه دارد و هر روز ابعاد این نزول عمیق‌ تر می‌شود. این نزول به فرار سرمایه‌گذاران و خروج گسترده نقدینگی از بازار سهام منجر شده است و ارزش روزانه معاملات خرد سهام به یک دهم میزان معاملات در روزهای اوج بازار در سال گذشته رسیده است. برخی برآورد‌ها نشان می ‌دهد نزول‌های مداوم شاخص بورس از پارسال تاکنون به خروج 130هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام منجر شده، خروج نقدینگی، سرعت افت قیمت سهام را بیشتر کرده و موجب شده ارزش بازار سهام تهران از مرداد پارسال تاکنون 205میلیاد دلار افت کند و از 425 میلیارد دلار در20مرداد سال قبل به 220 میلیارد دلار برسد.

به‌ دلیل افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس به ‌دنبال نزول‌های مداوم شاخص، نقدینگی درحال مهاجرت به بازار‌های بدون ریسک ازجمله بازار اوراق بدهی است. هم‌ اکنون نرخ بازده اسناد خزانه به بیش از 24 درصد رسیده است، درحالی ‌که بازده سرمایه ‌گذاری در بورس در سال ‌جاری منفی بوده و سرمایه‌ گذاران در سال‌جاری با زیان‌های سنگینی مواجه شده‌ اند. تحلیلگران تکنیکی بر این باورند که نزول روز گذشته بازار سهام احتمال سقوط شاخص تا کف کانال 1.2 میلیون واحدی را تقویت کرده است. از نظر تکنیکی چنانچه شاخص بورس وارد کانال یک میلیون و 100هزار واحدی شود احتمال نزول آن تا محدوده یک میلیون واحد نیز وجود خواهد شد.

اما دلایل اصلی این سقوط های پی در پی چیست و چرا شاخص بورس نتوانسته در این ماه ها کمر خم شده خود را دوباره صاف کند؟ کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که عواملی ازجمله رشد نرخ بهره اوراق بدهی، نامشخص بودن نتایج مذاکرات وین، مسائل اقتصاد کلان ازجمله بودجه سال‌ جاری و از همه مهم تر بی اعتمادی سرمایه گذاران به این بازار نقش اصلی را در نزول شاخص بورس داشته اند.

همچنین کاهش تولید برخی صنایع مهم بورس در نزول شاخص‌های بورس نقش داشته است. طبق آمارهای موجود با وجود رشد اسمی سود شرکت‌های بورس، میزان واقعی تولید در میان شرکت‌های بورس نه فقط افزایش نداشته بلکه با کاهش نیز مواجه بوده است. گزارش‌های پژوهشکده پولی و بانکی نشان می‌دهد تعداد کل شرکت‌های زیان‌ده در 6 ماه امسال در مقایسه با سال قبل به 60 شرکت در نیمه نخست امسال افزایش یافته که این روند بی‌سابقه بوده است.

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?71819

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام