فرصتی برای پایان دادن به وضعیت اضطراری کووید در سال 2022
کرونا تمام نمی شود
1400/10/29
1287
این مطلب را به اشتراک بگذارید
در طول این نشست، نابرابری واکسن به عنوان مانعی برای پیشرفت در برابر کووید ترسیم شد. سال گذشته، دولت های کشورهای ثروتمند با انتقاد سازمان جهانی بهداشت به دلیل تصمیماتشان برای دوز سوم واکسن کووید برای کل جمعیت بزرگسال خود مواجه شدند، چرا که افراد آسیب پذیر در کشورهای فقیر هنوز منتظر اولین دوز واکسن خود بودند.
یک مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت گفت: کووید 19 هرگز ریشه کن نخواهد شد، اما جامعه این شانس را دارد که در سال 2022 به وضعیت اضطراری بهداشت عمومی پایان دهد. سیانبیسی گزارشی در این باره منتشر کرده است.
مایکل رایان، مدیر اجرایی برنامه فوریت بهداشتی سازمان جهانی بهداشت روز سه شنبه در نشست مجازی داووس در مجمع جهانی اقتصاد به این موارد اشاره کرد. او در یک پنل از طریق ویدئو کنفرانس گفت: ما امسال به ویروس پایان نخواهیم داد، ما هرگز از این ویروس رها نخواهیم شد. چیزی که می توانیم پایان دهیم وضعیت اورژانسی بهداشت عمومی است. او ادامه داد: این مرگ است، این بستری شدن در بیمارستان است، این اختلالات است که باعث تراژدی می شود، نه ویروس. ویروس تنها یک وسیله است.
با این حال، او ابراز خوش بینی کرد که ممکن است امسال نقطه عطفی در همه گیری باشد. او با اشاره به پرداختن به نابرابری طولانی مدت در حوزه های مختلف جامعه مانند دسترسی عادلانه به واکسن ها و مراقبت های بهداشتی که می توان انجام داد گفت که امسال فرصتی برای پایان دادن به اورژانس عمومی داریم. او ادامه داد: اگر ما به این مسایل رسیدگی نکنیم، این وضعیت پایان نخواهد یافت و این تراژدی ادامه خواهد داشت.
اما رایان هشدار داد که کووید حتی زمانی که از یک ویروس همه گیر به یک ویروس بومی تبدیل شود هم همچنان تهدیدی برای جامعه خواهد بود.
او گفت: مالاریای بومی، اچآیوی بومی سالانه صدها هزار نفر را می کشد، در واقع اندمیک و بومی به معنای خوب نیست، بلکه به این معناست که این بیماری اینجا همیشه وجود دارد. کاری که ما باید انجام دهیم این است که با حداکثر واکسیناسیون جمیعت خود ابتلا را به سطوح پایین برسانیم، جایی که کسی بر اثر بیماری نمیرد. از نظر من این پایان وضعیت اضطراری است و این پایان همه گیری است.
*نابرابری واکسن
در طول این نشست، نابرابری واکسن به عنوان مانعی برای پیشرفت در برابر کووید ترسیم شد. سال گذشته، دولت های کشورهای ثروتمند با انتقاد سازمان جهانی بهداشت به دلیل تصمیماتشان برای دوز سوم واکسن کووید برای کل جمعیت بزرگسال خود مواجه شدند، چرا که افراد آسیب پذیر در کشورهای فقیر هنوز منتظر اولین دوز واکسن خود بودند.
ماه دسامبر، تدروس آدهانوم، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که برنامه های دوز بوستر، خطر طولانی تر شدن همه گیری و افزایش نابرابری را به همراه دارد.
به گفته آدهانوم، دوزهای بوستر عمومی احتمالا همه گیری را به جای پایان دادن، طولانی تر می کند. چرا که باعث می شود عرضه واکسن باز هم به سمت کشورهایی رود که سطح بالایی از پوشش واکسیناسیون داشته اند و به این صورت ویروس فرصت بیشتری برای انتشار و جهش پیدا می کند. از طرفی هم نمی توان دوزهای بوستر را به عنوان بلیتی برای برگزاری جشن ها و مراسم برنامه ریزی شده بدون نیاز به اقدامات احتیاطی دیگر در نظر گرفت.
بسیاری از کشورهای با درآمد بالا و با درآمد متوسط رو به بالا برنامه های بوستر را اجرا کرده اند، در حالی که کشورهای فقیرتر هنوز در ایمن سازی مردم خود با دوره اولیه دو دوز پیشرفتی نداشته اند.
به عنوان مثال در بریتانیا 63 درصد از جمعیت (بالای 12 سال) واکسن بوستر دریافت کرده اند و 83 درصد افراد به طور کامل واکسینه شده اند. در حالی که در کنیا 0.1 درصد از جمعیت سومین واکسن را دریافت کرده اند و تنها 8.5 درصد از مردم به طور کامل در برابر کووید واکسینه شده اند.
برخی کشورها حتی شروع به تزریق دوز چهارم کرده اند. البته در سطح جهانی، هنوز درباره اینکه آیا دوز چهارم ضروری است یا خیر، اتفاق نظر وجود ندارد. مقامات بهداشت بریتانیا گفته اند نیاز فوری برای معرفی دوز تقویتی دوم وجود ندارد، اما موضوع در دست بررسی است. در دسامبر، مدیرعامل فایزر گفت که ممکن است به دلیل نوع بسیار مسری اومیکرون، دوز چهارم زودتر از حد انتظار مورد نیاز باشد.
نظر خود را بنویسید