درصورت تأیید دولت و مجلس سال بعد 70هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و غیرنقدی صرف حمایت از بورس خواهد شد.
دیگر لازم نیست از شرایط بد بازار سرمایه برای کسی گفت زیرا تقریبا همه جامعه می دانند که بورس روزهای قرمز را دائم پشت سر می گذارد و در یک سال گذشته سرمایه گذاران این بازار به خصوص سرمایه گذاران خرد چه روزهای سختی را طی کرده اند. دراین بین اقدامات دولت سیزدهم در 5 ماه گذشته هم برای بهبود شرایط بورس موثر نبوده تا جایی که شاخص کل به زیر یک میلیون و 300 هزار واحد سقوط کرده است. اما باتوجه به این شرایط و نگرانی های بسیاری که نسبت به بازار سرمایه وجود دارد و البته بی اعتمادی گسترده مردم به بورس، طبق اعلام رئیس سازمان بورس و رئیس هیأت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار است 12هزار میلیارد تومان نقدینگی به صورت تدریجی از محل منابع صندوق توسعه ملی به بورس تزریق شود. همچنین درصورت تأیید مجلس و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، برآورد میشود سال آینده 70هزار میلیارد تومان منابع نقدی و غیرنقدی جدید نیز به بورس اختصاص یابد.
یکی از ابزارهایی که دولت برای حمایت از بازار سرمایه درنظر گرفته، صندوق تثبیت بازار سرمایه است. مطابق قانون هر سال باید یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص یابد، در سالهای گذشته به این موضوع چندان توجه نشده است، حالا اما آنطور که رئیس سازمان بورس و رئیس هیأت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر دادهاند، قرار است به زودی منابع جدیدی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص یابد، ضمن اینکه درصورت موافقت مجلس و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، سال آینده حجم این منابع افزایش خواهد یافت.
طبق اساسنامه صندوق تثبیت بازار سرمایه منابع این صندوق عمدتاً از 3محل قابل تامین است، نخست سرمایهگذاری دولت که باید به پیشنهاد وزارت اقتصاد و با موافقت سازمان برنامه و بودجه، در لایحه بودجه سالانه پیشبینی شود، محل دوم تامین منابع صندوق تثبیت بازار سرمایه بهواسطه سپردهگذاری یکدرصد از منابع صندوق توسعه ملی در این صندوق است و محل سوم نیز بخشی از کارمزد تعریف شده سازمان بورس است، هماکنون ۳۰درصد از کارمزدهای سازمان بورس و شرکت رایان بورس، روزانه و بهطور مستقیم بهحساب این صندوق واریز میشود. بر همین اساس، در تازهترین تصمیم، ستاد هماهنگی اقتصادی موافقت کرده، ظرف روزهای آینده 510میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شود. امیرمهدی صبایی، رئیس هیأت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: طبق مصوبه اخیر، مقرر شده ۵۱۰میلیون دلار، معادل ۱۲هزار میلیارد تومان، از کانال منابع صندوق توسعه ملی سپردهگذاری جدید صورت گیرد؛ با پیگیریهای صورت گرفته و طبق هماهنگیها و توافقها، مقرر شده این مبلغ بهصورت تدریجی بهحساب صندوق تثبیت واریز شود.
علاوه بر این ها درصورت تأیید دولت و مجلس سال بعد نیز 70هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و غیرنقدی صرف حمایت از بورس خواهد شد. قرار است در سال آینده 20هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شود، البته این موضوع باید در جریان بررسی لایحه بودجه1401 به تأیید مجلس برسد.
نظر خود را بنویسید