کندی اینترنت گرفتاری کاربران و کسب و کارهای اینترنتی

افزایش پهنای باند نیاز کسب و کارهای اینترنتی

...

به‌ صورت کلی حدود هزار و ۳۰۰ گیگ از اینترنت کشور از سمت جنوب تامین می‌شود و بقیه پهنای باند مصرف از کشورهای ارمنستان و ترکیه وارد ایران می‌شوند و کارشناسان می‌گویند هر‌ماه بین ۷ تا ۱۰ درصد افزایش مصرف اینترنت در کشور رخ می‌دهد

در روزهای گذشته بار دیگر کندی اینترنت برای کاربران ایرانی چالش برانگیز شد و در این میان شرکت زیرساخت در اطلاعیه ای اعلام کرد مشکل بار دیگر به قطعی یک مسیر فیبردریایی باز می گردد. معاون فنی شرکت زیرساخت گفته است در روزهای اخیر 430 گیگابیت از ظرفیت پهنای باند بین‌ الملل شرکت ارتباطات زیرساخت در محدوده دریایی بین قطر و امارات دچار قطعی و اختلال شده است و به‌ صورت معمول تعمیر فیبرهای دریایی، پروسه ‌ای زمان بر است و شرکت زیرساخت اعلام کرده تامین ظرفیت جایگزین از سایر مسیرها در دستور کار مهندسان فنی این شرکت قرار گرفته است. اما این ماجرای همیشگی و تکرار شونده قطع فیبرنوری در دریا این سوال را برای کابران و به خصوص کسب و کارهای اینترنتی در ایران ایجاد کرده است که چرا شرکت زیرساخت به فکر افزایش پهنه باند و پهنای باند رزرو که در بسیاری از کشورهای مرسوم است نیست تا علاوه بر بالابردن کیفیت و سرعت خدمات رسانی به کاربران در زمان هایی که به هر دلیلی از جمله قطع فیبرنوری مشکل ایجاد می شود، خدمات بهتری ارائه دهد و جلوی کندی شبکه را بگیرد؟  کمبود عادی پهنای باند اینترنت بین‌ الملل مسئله‌‌ای است که دائم کاربران و کسب و کارهای اینترنتی از آن گلایه می کنند تا جایی که چند ماه پیش وزیر ارتباطات کمیته را مسئول بررسی و پیگیری علت کندی اینترنت کشور کرد.

به‌ صورت کلی حدود هزار و ۳۰۰ گیگ از اینترنت کشور از سمت جنوب تامین می‌شود و بقیه پهنای باند مصرف از کشورهای ارمنستان و ترکیه وارد ایران می‌شوند و کارشناسان می‌گویند هر‌ماه بین ۷ تا ۱۰ درصد افزایش مصرف اینترنت در کشور رخ می‌دهد و به‌نظر می‌رسد با توجه به متوقف شدن روند تامین پهنای باند و افزایش مصرف، ظرفیت اینترنت‌مان به حد اشباع رسیده است.

رئیس هیأت مدیره یکی از شرکت های ارائه ‌دهنده اینترنت در گفت‌ و گویی چندی پیش به افت کیفیت اینترنت در کشور و اعتراض‌های مردم نسبت به این موضوع اشاره کرده و گفته بود از زمان شروع فعالیت وزیر ارتباطات جدید پهنای باند اینترنت کشور افزایش نداشته است. او اعلام کرده بود مجوز این افزایش ظرفیت پهنای باند، باید از سمت شورای‌عالی فضای مجازی صادر شود و چنین اتفاقی تا امروز رخ نداده است.

براساس آنچه در گزارش عملکرد رگولاتوری آمده، پهنای باند بین‌الملل ایران در خرداد سال‌ جاری به ۵ هزار و ۴۸۹ گیگابیت بر ثانیه رسیده است، اما اکنون اپراتورها می‌گویند این پهنای باند در ساعت‌های اوج مصرف، جوابگوی نیاز کاربران نیست و در نتیجه سرعت و کیفیت به شکل محسوسی کاهش یافته و چاره حل مشکل کاربران افزایش پهنای باند کشور است. هرچند در ظاهر به‌نظر می‌رسد، قطعی‌های گاه و بی‌گاه که با چندبار refresh کردن صفحه اینترنت بهبود پیدا می‌کنند، چندان مشکل بزرگی نباشند، اما کارشناسان می‌گویند، اختلال‌های اینترنت باعث افزایش هزینه کاربران اینترنت ثابت و البته  کسب‌ وکارها می‌شود. در واقع قطع و وصل شدن اینترنت باعث می‌شود، کاربران تجربه چندان خوبی از سرویس نداشته باشد. به جز این، بعضی شرکت‌ها، به‌خصوص آنهایی که در زمینه فروش بلیت فعال هستند و باید از سایت‌های خارجی استعلام‌هایی را دریافت کنند، به ازای هربار ارسال درخواست اطلاعات هزینه‌ای پرداخت می‌شود. با قطع و وصل شدن اینترنت، کاربران این سایت‌ها باید درخواست‌شان را چندبار ارائه کنند و این یعنی، ‌بدون اینکه سرویس‌شان را دریافت کرده باشند، صاحب سایت باید چندبار هزینه یکسانی را پرداخت کند.

 

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?71157

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام