طبق اعلام بانک مرکزی 20.1درصد از کل نقدینگی در پایان شهریور امسال شکل پول داشته که 1.8درصد آن بهصورت اسکناس و سکه در دست مردم قرار دارد و 18.3درصد بقیه هم به صورت حسابهای جاری در قالب سپردههای دیداری نزد بانکها قرار گرفته است.
بانک مرکزی جزئیاتی از روند رشد پایه پولی و نقدینگی در نیمه نخست امسال منتشر کرد که نشان میدهد؛ حجم نقدینگی از 3476هزار میلیارد تومان در پایان سال گذشته با رشدی 17درصدی به حدود 4068هزار میلیارد تومان رسیده و نسبت به شهریورماه پارسال هم 40.5درصد بر حجم نقدینگی اضافه شده است. این گزارش میگوید نسبت حجم نقدینگی به پایه پولی بهعنوان ضریب فزاینده نقدینگی هم به 7.839واحد رسیده که نشان میدهد درصورت ادامه روند فعلی، کنترل نرخ تورم سختتر خواهد شد. علاوه بر این ها طبق آمارهای بانک مرکزی پایه پولی همچنان در حال رشد است و شهریورماه امسال به 519هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به شهریور سال گذشته 39.5درصد و نسبت به اسفند پارسال هم 13.1درصد رشد داشته است.
طبق اعلام بانک مرکزی 20.1درصد از کل نقدینگی در پایان شهریور امسال شکل پول داشته که 1.8درصد آن بهصورت اسکناس و سکه در دست مردم قرار دارد و 18.3درصد بقیه هم به صورت حسابهای جاری در قالب سپردههای دیداری نزد بانکها قرار گرفته است. نکته قابل تامل اینکه هرچند سهم اسکناس و مسکوک در دست مردم از 2.1درصد در اسفند پارسال به 1.8درصد کم شده، اما نکته نگرانکننده اینجاست که سهم سپردههای دیداری یعنی نقدینگی موجود در حسابهای جاری نزد بانکها از 17.8درصد در اسفند پارسال به 18.3درصد رسیده است، این مسئله نشان میدهد پول موجود در حسابهای جاری احتمال ورود به بازارهای دارای قدرت نقدشوندگی و پتانسیل بالای تحریک انتظارات تورمی را دارد. به این معنا که از حجم شبه پول یا همان حسابهای سپردهگذاری بانکها کاسته میشود و به سهم پول اضافه میشود.
از کل 4068هزار میلیارد تومان نقدینگی 79.9درصد در قالب شبه پول یا همان سپردههای مدتدار بانکها نگهداری میشود که در پایان شهریور امسال 6.2درصد سپردههای قرضالحسنه، 28.7درصد سپردههای کوتاهمدت، 25.5درصد سپردههای یکساله، 17.1درصد سپردههای دوساله و بقیه آن هم در قالب سپردههای بلندمدت بوده است. نتیجه اینکه از حجم سپردههای کوتاهمدت و یکساله بانکها کم شده و حدود 7درصد به سپردههای دوساله اضافه شده که بهاحتمال زیاد نرخ سود بالاتری از سوی بانکها پرداخت میشود.
اما در این شرایط و باتوجه به کسری بودجه دولت چگونه می تواند تورم را کنترل کند؛ موضوعی که رئیس جمهوری اعلام کرده است اولویت اصلی اقتصاد کشور است و به مردان اقتصادی دولت دستور داده برای حل آن چاره اندیشی کنند. در ماه های گذشته بارها کارشناسان و فعالان اقتصادی نسبت به عبور تورم از شرایط قرمز و غیرقابل کنترل شدن هشدارهای جدی داده اند. سیاست دولت برای کنترل تورم و کاهش رشد نقدینگی و پایه پولی در سال جاری همچنان به صورت مشخص اعلام نشده است و باید دید در هفته ها و ماه های آینده چه تحولاتی در اقتصاد کشور رخ خواهد داد و چه برنامه ای برای کنترل شرایط از سوی دولت اجرایی می شود.
نظر خود را بنویسید