دلایل اصلی کمبود گاز و احتمال قطع گاز صنایع و نیروگاه ها چیست؟
چالش صنعت گاز ایران جدی است
1400/08/17
1557
این مطلب را به اشتراک بگذارید
ه اعتقاد کارشناسان نبود سرمایه گذاری کافی برای توسعه صنایع نفت و گاز، قدیمی بودن تاسیسات و البته مصرف بی رویه انرژی (به خصوص در روزهای سرد سال) در کشور سه چالش جدی است که صنعت گاز ایران با آن مواجه است
در شرایطی که کشور به سمت روزهای سرد سال و افزایش مصرف گاز می رود مسئولان شرکت ملی گاز و وزیر نفت اعلام کرده اند نمی توانند پاسخگوی رشد مصرف باشند و اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند؛ چاره ای جز قطع گاز صنایع و نیروگاه ها و تمرکز بر تامین گاز خانگی در کشور نخواهد بود. جواد اوجی، وزیر نفت بعد از دیدار با اعضا کمیسیون انرژی مجلس گفت:«همه تلاشمان را برای تأمین سوخت زمستانی بخش خانگی بهکار میگیریم.» پیشبینی میشود با سردتر شدن دمای هوای کشور، مصرف گاز خانگی رکورد ۴۰۰میلیون مترمکعب در روز را ثبت کند. با این روند قطع گاز مصرفی صنایع، دور از انتظار نخواهد بود و احتمال کاهش یا حتی قطع موقت گاز صادراتی هم وجود دارد. افزون بر اینکه مدیران وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران امیدوار هستند تا بخشی از کسری گاز مورد نیاز در فصل سرما را از طریق واردات جبران کنند.
اما سوال اصلی اینجاست که چرا کشوری که دومین ذخیره گازی جهان را در اختیار دارد با چالش برای تامین گاز رو به روست؟ به اعتقاد کارشناسان نبود سرمایه گذاری کافی برای توسعه صنایع نفت و گاز، قدیمی بودن تاسیسات و البته مصرف بی رویه انرژی (به خصوص در روزهای سرد سال) در کشور سه چالش جدی است که صنعت گاز ایران با آن مواجه بوده و باعث می شود زنگ خطر قطع گاز در روزهای سرد از هم اکنون به صدا در آید. براساس آخرین ترازنامه انرژی ایران (1397) که منتشر شده، صنعت گاز ایران با چالشهای جدی مواجه و نوسان نرخ ارز هم بر این چالشها افزوده است. ازجمله چالشهای این صنعت، پایین بودن ضریب بازیافت مخازن گاز، بالا بودن عمر مخازن نفت و گاز و افت تولید طبیعی آن ها، محدودیت دسترسی به منابع مالی بینالمللی، محدودیت دسترسی به فناوریهای نوین و کمبود شدید منابع مالی، برای توسعه طرحها از چالش های جدی این صنعت است. علاوه بر این ها غفلت ملی از بهینه سازی مصرف انرژی در ایران به پیچیدهتر شدن معمای تراز منفی، به ویژه در بخش گاز ایران دامن زده است. برآوردهای شورای عالی انرژی کشور از تراز تولید و مصرف گاز طبیعی تا افق1420نشان میدهد که تراز منفی گاز کشور حتی با فرض اعمال سیاستهای بهینه سازی مصرف در دولت سیزدهم ادامه می یابد. سند تراز تولید و مصرف گاز طبیعی تا افق 1420 نشان میدهد که در سال جاری میزان تولید و عرضه گاز به 812میلیون مترمکعب در روز برسد؛ درحالیکه میزان مصرف گاز، 843میلیون مترمکعب برآورد شده؛ یعنی دستکم 21.5میلیون مترمکعب کمبود گاز خواهیم داشت. با توجه به اینکه در فصل سرما وضعیت پیچیدهتر میشود، شورایعالی انرژی در گزارش مستند خود بیان کرده که هر چند تراز گاز متوسط ممکن است در 6سال آینده مثبت شود، اما دستکم در4ماه سرد سال باز هم ایران با کسری گاز مواجه خواهد شد. اکنون دو راه پیش روی دولت، سیاستگذاران انرژی و مردم ایران قرار دارد؛ امید بستن به سرمایهگذاری دستکم 60میلیارد دلاری برای استخراج و مصرف بیشتر گاز در داخل کشور یا حرکت به سمت مدیریت تقاضا و کنترل مصرف. در حال حاضر 50 درصد از تولید انرژی اولیه ایران به گاز طبیعی اختصاص دارد، 56 درصد از انرژی مصرفی کشور از طریق گاز طبیعی تامین میشود، سرانه مصرف نهایی گاز طبیعی در ایران 6.4 برابر متوسط مصرف دنیاست. طبق آمارهای وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران سهم نیروگاهها از مصرف گاز 31.3درصد، خانگی، تجاری و عمومی 27.9درصد، صنایع 15.1درصد، پتروشیمیها 12.2درصد و پالایشگاهها 8.8درصد، حمل ونقل 3.5درصد و کشاورزی 1.2برآورد میشود.
نظر خود را بنویسید