دلایل سقوط شاخص بورس در هفته های گذشته چیست؟

روزهای سرخ بورس

...

در مبادلات روز گذشته نیز شاخص کل بورس تهران با یک افت سنگین مواجه شد و با 35هزار واحد کاهش به یک‌میلیون و 340هزار واحد رسید.

درشرایطی عصر روز گذشته رئیس جمهوری سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت بر لزوم رفع نگرانی‌های مردم و سرمایه‌گذاران خرد در بورس تأکید کرد که شاخص کل بورس دیروز 35 هزار واحد ریخت و با افت سنگینی معادل 2.6درصد مواجه شد و یک کف حمایتی مهم را از دست داد. 2‌ماه است که نزول شاخص‌های بورس آغاز شده و هرچه از پاییز می‌گذرد شتاب نزول قیمت‌ها در بازار سهام بیشتر می‌شود. در مبادلات روز گذشته نیز شاخص کل بورس تهران با یک افت سنگین مواجه شد و با 35هزار واحد کاهش به یک‌میلیون و 340هزار واحد رسید. به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه از نظر تکنیکی عبور از محدوده یک‌میلیون و 370هزار واحد به‌ معنای شکسته شدن یک کف حمایتی مهم است که می‌تواند به روند نزولی شاخص بورس در روز‌های آینده سرعت بیشتری بدهد. دیروز همچنین 1400میلیارد تومان نقدینگی سهامداران حقیقی از بازار خارج شد و جمع کل ارزش معاملات خرد به شکل محسوسی کاهش یافت. در طول 10روز گذشته سهامداران حقیقی 4هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج کرده‌اند. در مقابل حجم سرمایه‌گذاری در بازار اوراق بدهی و صندوق‌های با درآمد ثابت افزایش یافته و روزانه به‌طور میانگین بین 200تا 300میلیارد تومان پول جدید وارد اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌شود.

در این بین روئیس جمهور، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه عصر روز گذشته هیات دولت با اشاره به وضع شاخص بازار بورس در روزهای اخیر گفت: «ادامه نوسانات بورس در زندگی مردم تأثیر می‌گذارد، لذا باید تدبیری اندیشید تا آرامش بر این بازار حاکم شود و مردم و سرمایه گذاران خرد دچار نگرانی نشوند. رئیس جمهوری از احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت خواست در این زمینه با مردم و سهامداران سخن بگوید تا منطق بازار بورس و چشم‌انداز آینده بهتر تبیین شود.»

دلیل سرخی روزگار بورس چیست؟

به اعتقاد کارشناسان دولت تمایل دارد مانع از ورود نقدینگی به سمت بازارهای تورم ‌زا ازجمله طلا و ارز و مسکن شود، اما این سیاست روی بورس هم اثر گذاشته است. اگرچه دولت از مهر‌ماه تاکنون اوراق بدهی جدیدی نفروخته، اما آمارها نشان می‌دهد بخش عمده نقدینگی راهی بازار اوراق بدهی شده است و به دنبال آن از جذابیت بازار سرمایه کاسته شده است. افزایش نرخ بهره این اوراق به جذاب شدن و افزایش ارزش معاملات ثانویه این اوراق منجر شده است؛ ضمن اینکه دولت سیزدهم در همان ابتدای فعالیتش در مرداد و شهریور بیش از 85هزار میلیارد تومان اوراق بدهی فروخته است. هم‌اکنون نرخ بهره این اوراق در بازار سرمایه به محدوده 23درصد رسیده است. دولت همچنین در بازار بین بانکی از طریق انجام عملیات بازار باز در حال کنترل نقدینگی است. فروش اوراق بدهی در این بازار به ‌معنای جذب نقدینگی و اجرای سیاست‌های انقباضی است. بر این اساس دولت از یک طرف با انجام عملیات بازار باز و افزایش نرخ بهره سیاست‌های انقباضی را برای حبس نقدینگی در پیش گرفته و از طرف دیگر با افزایش نرخ بهره اوراق بدهی در بازار سرمایه در تلاش است منابع اصلی را به سمت این بازار هدایت کند. این فرایند حبس نقدینگی با توجه به سیاست‌های ضد‌تورمی دولت دنبال می‌ شود و به غیراز بازار‌های طلا و ارز و مسکن روی بازار دارایی‌ها ازجمله بورس نیز اثر عمیقی گذاشته است. بانک مرکزی به‌ تازگی در گزارشی اعلام کرده اثرات عملیات بازار باز آرام آرام در حال نمایان شدن است؛ به‌طوری که در چند‌ماه اخیر نشانه‌های خوبی از کاهش انتظارات تورمی و به تبع آن کاهش پول های سیال مشخص شده است. اما این شرایط حکایت از آن دارد که بازار سرمایه در روزهای آینده هم شرایط قرمزی در پیش خواهد داشت مگر اینکه دولت باتوجه به دستور عصر روز گذشته رئیس جمهور بخواهد برنامه و سیاست جدیدی را برای ورود سرمایه های تازه به تلار بورس در پیش گیرد که به رشد این بازار منجر شود.

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?70580

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام