بانک مرکزی با انتشار جدیدترین گزیده آمارهای اقتصادی اعلام کرد؛ حجم نقدینگی در پایان مرداد1400 به رقم 3921هزار میلیارد تومان رسید که نشان میدهد تنها در مردادماه 101هزار و 450میلیارد تومان بر حجم نقدینگی اضافه شده است
در شرایطی که تورم و نقدینگی در حال تبدیل شدن به یک بحران جدی در اقتصاد ایران است و دولت با کسری بودجه گسترده ای رو به روست؛ مردان اقتصادی دولت سیزدهم و در راس آن ها رئیس سازمان برنامه و بودجه به دنبال تدوین برنامه های جدید برای بهبود شرایط هستند. در این بین دولت با آزمون تدوین نخستین سند بودجه هم رو به رو است و همه کارشناسان منتظر هستند تا ببینند که این برنامه تا چه اندازه کار آمد خواهد بود و البته واقعی تدوین می شود. مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته: سناریوهای گذشته کنار گذاشته شده و بودجه سال آینده بدون کسری و استقراض از بانک مرکزی و انتشار اوراق قرضه بسته خواهد شد.
البته او در شرایطی می گوید که بودجه باید بدون کسری و استقراض بسته شود که در سال جاری دولت به اعتقاد کارشناسان با بیش از 300 هزار میلیارد تومان کسری ( پیش بینی می شود تا پایان سال) رو به رو است و باتوجه به اینکه تحریم ها همچنان پا برجاست و فروش نفت ایران وضعیت چندان مناسبی ندارد؛ سوال این است که با چه معجزه ای قرار است کسری بودجه جبران شود. کسری بودجه در حال حاضر مهم ترین عامل افزایش پایه پولی و نقدینگی و در نهایت تورم محسوب می شود.
مسعود میرکاظمی دیروز با اعلام خبر نهایی شدن بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ و آمادگی آن ها برای ارسال به دفتر رئیسجمهور گفت:« آثار و تبعات مخرب سناریوهای گذشته مشهود است. اثر چنین سناریوهایی جز ایجاد فاصله طبقاتی و هدایت بخش بزرگی از افراد جامعه به زیر خط فقر نبوده است.» کمتر از 2ماه دیگر قرار است نخستین لایحه بودجه دولت سیزدهم تقدیم مجلس شود، تاکنون ستاد تهیه و تدوین بودجه 1401کل کشور 14جلسه برگزار کرده است.
میرکاظمی تأکید دارد بودجه سالانه باید به نفع همه مردم ایران باشد و نه قشری خاص زیرا بهگفته او بین عملکرد و برنامههای مصوب در بودجه فاصله و شکاف زیاد ایجاد شده و نظام برنامهریزی را از کارایی انداخته است. او از کارشناسان و تصمیمگیرندگان بودجه سال آینده خواسته تا نگاهشان را از سطح خرد به سطح کلان تغییر دهند تا بهگفته او نتیجه تصمیم آنها آثار مثبت برای کل مردم ایران باشد. سکاندار نظام برنامه و بودجه میگوید: تصمیمات اتخاذ شده باید شرایط زندگی همه مردم ایران را در دورترین نقاط کشور بهبود ببخشد و شرایط زندگی رفاهی نامناسب مردم در دورترین مناطق ایران برای ما قابلقبول نیست.
میرکاظمی گفته است:«چرخه منفی و معیوب در بودجهریزی باید متوقف شود. دولت هزینهها را مدیریت کند. استقراض از بانک مرکزی و انتشار اوراق قرضه و خلق پول راهحل نیست. تداوم چنین سناریویی مشکلات فزایندهای برای کشور ایجاد کرده است و براساس مسئولیتی که برعهده دارم از تمام توان خود برای توقف چنین چرخهای و بهبود شرایط استفاده خواهم کرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه دیروز در حاشیه جلسه با نمایندگان مجلس هم از کسری بودجه بهعنوان مشکل اساسی امروز ایران یاد و تأکید کرد: مصارف بودجه در پایان سال ۹۱ حدود ۸۹هزار میلیارد تومان بوده که در بودجه 1400به 937هزار میلیارد تومان در سقف اول و 1277هزار میلیارد تومان در سقف دوم افزایش یافته یعنی در یک دوره 8ساله میزان مصارف بودجه دولت 10برابر شده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید دارد دولت سیزدهم به دنبال تبدیل بودجه نویسی بر مبنای ردیف به بودجه نویسی مبتنی بر برنامه است و رشد اقتصادی و ثبات اقتصادی از مهمترین محورهای دولت در اصلاح ساختار است.
بانک مرکزی با انتشار جدیدترین گزیده آمارهای اقتصادی اعلام کرد؛ حجم نقدینگی در پایان مرداد1400 به رقم 3921هزار میلیارد تومان رسید که نشان میدهد تنها در مردادماه 101هزار و 450میلیارد تومان بر حجم نقدینگی اضافه شده است، به بیان روشن تر ثانیهای 38میلیون تومان؛ دقیقهای 2میلیارد و 272میلیون تومان ، هر ساعت 136میلیارد تومان و در یک روز 3هزار و 273میلیارد تومان.
نظر خود را بنویسید