تحلیل محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک درباره آینده بازار نفت و سهم ایران از صادرات این محصول
جایی برای بشکههای نفت ایران در بازار وجود دارد؟
1400/06/09
2237
این مطلب را به اشتراک بگذارید
اگر اعضای اوپک پلاس تضمین بدهند که در زمان بازگشت بشکههای نفت ایران، برای کشور گنجایش باز میکنند، باز هم اتفاق مثبتی است. اما اگر این افزایش ماهانه 400 هزار بشکه تا آخر سال ادامه پیدا کند و بعد هم برجام احیا شود و جایی برای بشکههای نفت ایران در بازار نباشد، قیمتها در بازار نفت دوباره با کاهش مواجه خواهد شد.
بازار نفت مدام درگیر تحولات کوتاهمدت و بلندمدت است. الان هم توفان آیدا در امریکا و خلیج مکزیک، تأثیری کوتاهمدت بر بازار میگذارد و میگذرد. ایالات متحده برای کاهش خسارت، یکسری از چاههای نفتی را تعطیل کرده و گاز را بسته است. این اتفاق روی قیمتها تأثیر میگذارد، اما وقتی توفان تمام شد و تولید به روال قبل برگشت، بازار هم به شرایط قبلی خود برمیگردد. به این دلیل که این مسائل کوتاهمدت هستند، خیلی رویشان تاکید نمیشود، در واقع باید روی مسائلی که تأثیری بلندمدت روی بازار نفت میگذارند، تکیه کرد.
مسئله بلندمدت هم به نشستها و تصمیمهای اوپک پلاس برمیگردد. اوپک پلاس تصمیم گرفته که هر ماه حدود 400 هزار بشکه تولید خود را افزایش دهد، تصمیمی که به اعتقاد من، درست نیست. چرا که اگر قرار باشد هر ماه 400 هزار بشکه به تولید نفت اوپک پلاس اضافه شود تا کاهش تولید در زمان همهگیری کرونا، پوشش داده شود، دیگر چه بر سر قیمتها خواهد آمد. ایران باید بهعنوان عضوی از اوپک با این تصمیم مخالفت میکرد، اما ما هم موافق این تصمیم بودیم. میدانید که در نشستهای اوپک حتی یک رای منفی هم اثرگذار است. در این میان کشور امارات متحده عربی مخالفتهایی را مطرح کرد که آن هم درباره افزایش سهمیه کشورش بود.
بعد از شروع همه گیری، قیمت نفت به شدت کاهش یافت و حتی معاملات آتی تا محدوده منفی هم رسید. برای حل این مشکل، اوپک پلاس تصمیم گرفت تا میزان تولید را به میزانی کاهش دهد تا بازار متعادل شود. همین کاهش تولید هم کارساز واقع شد و قیمتها دوباره مسیر صعودی را طی کرد. اما حالا ما مشکل بازگشت به بازار را داریم. ما نباید با افزایش 400 هزار بشکه در روز تا جبران کاهش 5 میلیون بشکهای اوپک پلاس موافقت میکردیم. این موضوع به ویژه برای ایران که میخواهد بشکههایش را دوباره روانه بازار کند، اتفاق خوبی نیست.
حالا امیدواریم دولت جدید در اوپک فعالتر عمل کند. باید به این موضوع توجه کنیم که منافع ایران این طور ایجاب میکند که بازار قوی باشد تا اگر بشکههای نفت ایران به بازار برگشت، این بازگشت به سرعت رخ دهد و باعث مازاد عرضه در بازار نشود. حتی اگر اعضای اوپک پلاس تضمین بدهند که در زمان بازگشت بشکههای نفت ایران، برای کشور گنجایش باز میکنند، باز هم اتفاق مثبتی است. اما اگر این افزایش ماهانه 400 هزار بشکه تا آخر سال ادامه پیدا کند و بعد هم برجام احیا شود و جایی برای بشکههای نفت ایران در بازار نباشد، قیمتها در بازار نفت دوباره با کاهش مواجه خواهد شد.
این در حالی است که قبل از این تصمیم اوپک پلاس، مبنی بر افزایش 400 هزار بشکه در روز، قیمتها همین طور رو به افزایش بود و حتی پیش بینی میشد نفت دوباره به 100 دلار در هر بشکه برسد. اما در این میان ایالات متحده به اوپک فشار آورد تا اینکه بالاخره اوپک تولید را افزایش داد.
حالا هرچقدر افزایش تولید وجود داشته باشد، امید به افزایش قیمت کمتر میشود. اگر این روند تا آخر سال اجرایی شود، خیلی امیدی به قیمتهای بالاتر نمیتوان داشت.
نظر خود را بنویسید