نامه نگاری برای واردات واکسن فایزر و مدرنا چه زمانی انجام می شود؟

ایران به دنبال واکسن های بیشتر

...

خرید و فروش واکسن در دنیا بین دولت‌ها صورت می‌گیرد حتی فایزر اعلام کرد که ما فقط به دولت‌ها فایزر را تحویل دادیم و هیچ بخش خصوصی در خرید و فروش دخیل نیست.

یک سال و نیم بعد از شیوع کرونا در کشور، اجازه واردات واکسن فایزر و مدرنا صادر شد. البته که هنوز شرایطی درباره این موضوع گفته نشده است. حتی به گفته فعالان این بخش با مصاحبه رسانه ای، واردات واکسن فایزر و مدرنا صورت نمی گیرد و باید حتما یا نامه نگاری شود و یا از طرف واردکننده پیشنهاد فروش برده و تایید شود. بعد از انجام این روند، می توان درباره واردات این دو واکسن صحبت کرد.

 روز گذشته، رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ما مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری درباره واردات واکسن حرکت می‌کنیم، گفت: ما اجازه واردات فایزر و مدرنا را از منابع مجاز آن‌ها داده‌ایم و خواهیم داد و نام یک واکسن باعث ممنوعیت و محدودیت نمی‌شود بلکه منبع آن باید مورد اعتماد باشد.

محمدرضا شانه ساز در پاسخ به سؤالی درباره واردات واکسن فایزر اظهار کرد: خرید و فروش واکسن در دنیا بین دولت‌ها صورت می‌گیرد حتی فایزر اعلام کرد که ما فقط به دولت‌ها فایزر را تحویل دادیم و هیچ بخش خصوصی در خرید و فروش دخیل نیست.

چندی قبل هم، سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه که واردات ۴۰ میلیون دز واکسن تا پایان تابستان و ابتدای پاییز به کشور قطعی شده است، اضافه کرد: واردات فایزر و مدرنای غیرآمریکایی منعی ندارد. کیانوش جهانپور افزود: تاکنون بیش از ۲۱ میلیون دز واکسن به کشور وارد شده و برنامه ریزی شده تا ۴۰ میلیون دز واکسن دیگر به کشور داشته باشیم و واکسن های داخلی نیز در حال تولید انبوه است.

او اظهار داشت: دست کم ۱۲۰ میلیون دز واکسن وارداتی و تولید داخل برای واکسیناسیون مردم تمهید شده و منعی هم برای هیچ برند مورد تایید مانند آسترازنکا، فایزر، مدرنا و غیره نبوده و هر برندی که تاییدیه سازمان جهانی بهداشت یا سازمان غذا و دارو به جز واکسن‌های تولید شده در آمریکا و بریتانیا، داشته باشد، در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جهانپور تصریح کرد: واکسن آسترازنکا تاکنون مورد مصرف در کشور است و فایزر و مدرنا هم تاکنون واردات آن محقق نشده اما منعی برای ورود نیز نداشته است و در صورت امکان وارد خواهد شد.

تا سه روز پیش، ۱۳ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۳۱۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۴۰۱ هزار و ۴۸۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۷ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۷۹۷ دُز رسید.

 به گزارش ایرنا، همچنین تاکنون هفت درصد از واکسن های تزریقی در کشور تولید داخل بوده است و در صورت تحقق وعده های تولیدکنندگان داخلی واکسن، این رقم تا پایان مردادماه می تواند به ۲۰ درصد و تا پایان شهریورماه به ۳۵ درصد برسد.

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?69509

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام