خروج چند نیروگاه از مدار به دلیل افزایش مصرف چالش های اساسی ایجاد کرده است
وضعیت عجیب صنعت برق
1400/04/14
1931
این مطلب را به اشتراک بگذارید
مدیرعامل توانیر هم گفته است: پیشبینی ما این است که یکماه سخت پیشروی صنعت برق است
دیروز و دیشب چند میلیون نفر در تهران، کرج و چندین شهر دیگر برق نداشتند و قطع پی در پی برق در طول روز و گرمای هوا بسیاری را کلافه کرده بود؛ اتفاقی که البته مسئولان وزارت نیرو می گویند در روزهای جاری هم ادامه خواهد داشت زیرا «صنعت برق در وضعیت اضطراری» قرار گرفته است. در شرایطی که صنعت برق ایران درگیر چالش هایی مانند فرسودگی خطوط انتقال، عدم توسعه شبکه به دلیل کمبود سرمایه گذاری، قیمت گذاری دستوری و.. است خشکسالی و افزایش شدید دمای هوا هم صنعت برق را با چالشهای جدی تری مواجه کرده است؛ به طوری که میزان تولید برق نیروگاههای برقابی تا یک سوم کاهش یافته و همین موضوع فشار را بر بقیه نیروگاهها به شدت افزایش داده است. این افزایش فشار منجر به توقف تولید برق چند نیروگاه حرارتی شده است. بر همین اساس روز گذشته محمدحسن متولی زاده، مدیرعامل توانیر گفت: حدود یک ماه آینده شرایط اضطراری است. مدیرکل امور مشترکین توانیر نیز اعلام کرده است مشکل اصلی افزایش دمای هوا و کاهش تولید نیروگاههای برقابی است.
امسال هم گرمای هوا زود از راه رسید و هم میزان بارندگی در سطحی نبود که نیروگاههای برقابی بتوانند برق مورد نیاز کشور را تولید کنند. آمارها نشان میدهد که به دلیل کمبود آب نزدیک به 8هزار مگاوات از برق تولیدی نیروگاههای برقابی از مدار خارج شده است؛ این یعنی اینکه نزدیک به 14درصد از میزان تولید برق کشور کم شده است. این کاهش شدید تولید در شرایطی اتفاق افتاده است که امسال هوا دست کم 30 روز زودتر گرم شده و دمای هوا نیز بالاتر است. کولرهای آبی روشن شدهاند و تقاضا افزایش یافته است. به بیان بهتر در شرایطی که تولید به شدت کاهش یافته، تقاضا هم به شدت افزایش یافته است. این موضوع فشار شدیدی را به سایر نیروگاهها وارد کرده و منجر به خروج برخی نیروگاهها از مدار شده است. مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور بدون اینکه اشارهای کند که کدام یک از نیروگاهها از مدار خارج شدهاند گفته است دو نیروگاه تولید برق در کشور به دلیل مصرف بالا از مدار خارج شده و به اورهال نیاز پیدا کردهاند. ناچار شدیم براساس دستور ملی، خاموشی برق را افزایش دهیم و قطعی برق خارج از زمان بندی اعلام شده داشته باشیم.» او درباره اینکه این شرایط چقدر ادامه خواهد داشت، گفته است:« با توجه به اینکه شرایط تولید برق در کشور ثبات ندارد، نمیتوانیم به مردم قول بدهیم که دیگر خاموشی خارج از برنامه نخواهیم داشت.»
متولیزاده مدیرعامل توانیر هم گفته است: پیشبینی ما این است که یکماه سخت پیشروی صنعت برق است و امیدواریم با کاهش دما در روزهای آتی و رعایت مردم، مشکل برطرف شود. گرمای بیسابقه در ایران و اغلب کشورهای جهان عامل اصلی رشد مصرف برق است. به ازای هر یک درجه افزایش دما حدود ۱۵۰۰ مگاوات به مصرف برق کشور اضافه میشود. در ایران به ویژه که ۴۰درصد مصرف برق صرف وسایل سرمایشی میشود، این از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مدیرعامل توانیر گفته:« مسئله بعدی ما برای روزهای آتی است که گرمای شدیدتری در تمام نقاط کشور اتفاق خواهد افتاد، بنابراین، حساسیت این هفته و هفته آینده بیشتر است و باید توجه دقیق تری صورت گیرد.»
نظر خود را بنویسید