چطور همین امروز از نابودی زندگی فرزندانمان جلوگیری کنیم
نسلهای آینده را با این سه گام نجات دهید
1400/03/31
1411
این مطلب را به اشتراک بگذارید
حتی اگر یکچهارم از خودروهای کلانشهرها هم الکتریک باشند، تعداد مرگهای زودرس در سال به صورت واضح کاهش خواهد یافت
آینده نگر/ منبع: مجله پریونشن
درباره گامهای مهم و اصلی که نسل ما باید برای آینده فرزندانش و نسلهای بعدتر از آنها بردارد همیشه صحبت زیادی میشود اما موضوع معمولا مبهم باقی میماند. شاید اگر موضوع را زمینیتر کنیم و درباره تاثیر اقدامات آیندهمحور بر زمان حال خودمان صحبت کنیم، درک آن آسانتر شود. دانشمندان اصولا سه گام مهم را برای حفظ آینده بشر پیشنهاد میدهند که آنها را اینجا بررسی خواهیم کرد.
یک
استفاده از کشاورزی زایا
قرنها آلودگی زمین باعث شده که کربن زیادی در جو وجود داشته باشد و دما را بالا ببرد. استفاده از روشهای طبیعی کشاورزی که امروزه به عنوان کشاورزی زایا شناخته میشود، راه مناسبی برای آن است که کربن مازاد در زمین باقی بماند.
مزایای محیط زیستی کشاورزی زایا از این قرار است: خاکِ باکیفیت، پر از ارگانیسمهای کوچک و مفید است. آنها به صورت طبیعی کربن را از هوا بیرون میکشند و آن را زیر خاک ذخیره میکنند. اما مدتهای مدید است که در کشاورزی به جای روشهای طبیعی از روشهای شیمیایی استفاده میشود و از این مزبت بی بهره شدهایم. تیم لاسال همبنیانگذار مرکز کشاورزی زایا در دانشگاه کالیفرنیا میگوید وقتی خاک عاری از مزایای اصلیاش شده باشد، هرچه هم که روی بهبود آن سرمایهگذاری کنیم کافی نخواهد بود و بنابراین موضوع را باید از جای دیگری - یعنی با استفاده از کشاورزی زایا- درست کنیم. کشاورزانی که از این روش استفاده میکنند به کاشت محصولات حافظ خاک و نیز عدم استفاده از کودها و سمهای شیمیایی توجه نشان میدهند تا میکروبهای موثر و مفید خاک دوباره زنده شوند.
مزایای سلامتی کشاورزی زایا را نیز باید این طور توضیح داد: وقتی کشاورزان از روشهای کشاورزی زایا استفاده کنند، مواد آلاینده کمتری وارد خاک و به تبع آن، منابع آب ما خواهند شد. استفاده از روشهای کشاورزی طبیعی و تقویت خاک هزینه بیشتری برمیدارد اما درواقع میتواند ۵۰ برابر زایاتر از کشاورزی امروزی عمل کند و تقویت خاک با مواد معدنی مازاد و مواد مغذی لازم برای بدن ما را به همراه داشته باشد. هرچه برای برداشت محصول و ارزانبودن آن فوریت کمتری داشته باشیم، به محیط زیست آسیب کمتری خواهیم رساند.
دو
استفاده از خودروهای الکتریک
خودروها، اتوبوسها، هواپیماها و کشتیهایی که بشر برای انتقال خودش از نقطه الف به نقطه ب به کار میبرد، بیشترین میزان گازهای گلخانهای را تولید میکنند. بنابراین تغییر در این حوزه میتواند تحول بسیار بزرگی در کیفیت جو زمین ایجاد کند.
مزایای محیط زیستی استفاده از خودروهای برقی را میتوان این طور توضیح داد: دی اکسید نیتروژن که از اگزوز خودروهای ما خارج میشود، با سایر مواد شیمیایی در هوا ترکیب میشود و به تشکیل ذرات معلق و ازون (گاز قوی که گرما را در خود جمع میکند) میانجامد. خوشبختانه خودروها و اتوبوسهای برقی دی اکسید نیتروژن آزاد نمیکنند. بنابراین هرچه که از تعداد خودروهای متعارف امروزی کم شود و خودروهای برقی جای آنها را بگیرند، میتوان امید داشت که به تدریج آزادشدن ازون در سطح زمین کم شود. این یعنی آسمان کاملا آبیتر خواهد بود.
مزایای سلامتی استفاده از خودروهای برقی را هم میتوان اینطور توضیح داد: وقتی در هوایی که دی اکسید نیتروژن کمتری دارد تنفس کنید تعداد سرفهها، مشکلات تنفسی، عفونتهای ریهای و آسم در شما و اطرافیانتان کمتر خواهد شد. حتی اگر یکچهارم از خودروهای کلانشهرها هم الکتریک باشند، تعداد مرگهای زودرس در سال به صورت واضح کاهش خواهد یافت. جان بالبوس مشاور ارشد امور سلامت عمومی در انستیتو ملی علوم سلامت محیط زیستی معتقد است که کنار گذاشتن اتوبوسهای فرسوده، کامیونهای دیزلی و موتورهای دودزا به شدت در کاهش دی اکسید نیتروژن و ذرات معلق تاثیر میگذارند.
سه
استفاده از انرژی بادی و خورشیدی
امروزه در کشوری مثل آمریکا، اکثر نیازهای انرژی از زغالسنگ و گاز طبیعی تامین میشود. میدانید که زغال سنگ به سوخت کثیف معروف است چون کربن بالایی دارد و سوزاندنش باعث آزادشدن آلایندهها در هوا میشود. شکی نیست که باید از روشهای جایگزین برای تامین انرژی استفاده کرد.
مزایای محیط زیستی استفاده از انرژی بادی و خورشیدی را میتوان این طور توضیح داد: سوزاندن زغال سنگ و گاز طبیعی باعث آزاد شدن دی اکسید کربن و متان میشود؛ گازهایی که گرما را در خود نگه میدارند و از جمله مهمترین عوامل افزایش دمای زمین به شمار میآیند. دی اکسید کربن مدتها - شاید صدها و هزارها سال- در جو زمین باقی میماند و همین موضوع بسیار آن را خطرناک میکند. جایگزینکردن انرژی بادی و خورشیدی قطعا میتواند اوضاع را بهتر کند.
مزایای سلامتی استفاده از انرژی بادی و خورشیدی را هم این طور باید توضیح بدهیم: با سوزاندن گاز و زغال سنگ، ذراتی وارد هوا میشود که راهش را مستقیم به ریه و جریان خون ما پیدا میکند و به سرطان ریه، سکته، مشکلات شناخت و حواس و نیز مرگ زودرس منجر میشود. لازم به توضیح نیست که کنار گذاشتن این منابع انرژی چقدر در سلامت ما و آیندگان ما ضروری است.
نظر خود را بنویسید