توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی هنوز به نتیجه نرسیده است

نفت نزدیک به 72 دلار رسید

...

مصرف نفت در چین به بیش از سطح قبل از همه‌گیری رسیده است و هند هم علایم بهبودی از موج دوم ویروس کرونا را نشان می‌دهد. موجی که اقتصاد این کشور را نابود کرد.

آخرین مذاکرات قدرت‌های جهانی و ایران برای احیای توافق هسته‌ای بی‌نتیجه ماند و یک روز بعد از پس از انتخابات رئیس‌جمهوری جدید ایران، نفت نزدیک به 72 دلار در هر بشکه افزایش یافت. بلومبرگ گزارشی از بازار نفت در روز دوشنبه منتشر کرده است.

قراردادهای آتی در نیویورک با چهارمین هفته افزایش امروز 0.4 درصد رشد کرد. دیپلمات‌ها در مذاکره احیای توافق هسته‌ای، دور ششم جلسات را به تعویق انداختند چراکه فاصله قابل‌توجهی برای اصلاح توافق وجود دارد.

یک معامله احیا شده احتمالاً منجر به کاهش تحریم‌های ایالات متحده و افزایش جریان نفت خام ایران خواهد شد. انتخاب ابراهیم رئیسی محافظه‌کار به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران، ممکن است گفتگوهای آینده را پیچیده کند.

نفت خام امسال تقریباً 50 درصد افزایش‌یافته است چراکه اقتصادهای بزرگ پس از واکسیناسیون در برابر کووید 19 در سراسر جهان محدودیت‌ها و تعطیلی‌های سراسری را برداشته‌اند. به‌ویژه در ایالات متحده و مناطقی از آسیا تقاضا دوباره افزایش‌یافته است.

مصرف نفت در چین به بیش از سطح قبل از همه‌گیری رسیده است و هند هم علایم بهبودی از موج دوم ویروس کرونا را نشان می‌دهد. موجی که اقتصاد این کشور را نابود کرد.

دانیل هاینز، استراتژیست ارشد کالاها در بانک Australia and New Zealand گفت: بازار به‌سرعت به این سمت می‌رود که تقاضا در تابستان در نیمکره شمالی با رشد زیاد همراه خواهد بود و عرضه اضافی موردنیاز می‌شود. با احتساب اوپک که با احتیاط عرضه را به بازار برمی‌گرداند و احتمال کم بازگشت نفت ایران به بازار، به نظر می‌رسد طی چند ماه آینده این روند افزایش قیمت باقی بماند.

 

*قیمت‌ها

وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه ژوئن در بورس کالای نیویورک ساعت 6 صبح به‌وقت لندن، 0.4 درصد رشد کرد و به 71.91 دلار در هر بشکه رسید. این شاخص روز جمعه 0.8 درصد رشد کرده بود.

معاملات آتی هفته گذشته یک درصد رشد کرده بود.

نفت برنت برای تسویه‌حساب در ماه اوت پس از پیشروی 0.6 درصدی در روز کاری قبل، امروز 0.2 درصد رشد کرد و به 73.66 دلار رسید.

عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای گفت: یکی از جدی‌ترین مواردی که در آخرین دور مذاکرات موردبحث قرار گرفت، این بود که تهران به تضمین ایالات متحده در مورد عدم خروج مجدد دولت‌های آینده این کشور از توافق هسته‌ای یا عدم اعمال تحریم‌های دوباره نیاز دارد. همان کاری که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق امریکا سال 2018 انجام داد و توافق هسته‌ای که در دولت اوباما منعقد شده بود، خارج شد.

 

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?68738

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام