اشباع تاریخی ذخایر نفت که در طول شیوع پاندمی افزایش‌یافته بود، تقریبا از بین رفت

ذخایر اشباع شده نفت، مصرف شد

...

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی یک‌پنجم مخازن ذخیره شده کشورهای توسعه‌یافته که سال گذشته با سقوط تقاضا، سرریز شده بود، کاهش‌یافته است.

اشباع بی‌سابقه ذخایر نفتی که در طول همه‌گیری ویروس افزایش‌یافته بود، تقریبا از بین رفته است. تقویت قیمت‌ها باعث نجات تولیدکنندگان شده است، اما مصرف‌کنندگان آسیب خواهند دید. بلومبرگ گزارشی در این باره منتشر کرده است.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی یک‌پنجم مخازن ذخیره شده کشورهای توسعه‌یافته که سال گذشته با سقوط تقاضا، سرریز شده بود، کاهش‌یافته است. بقیه ذخایر هم به دلیل کاهش احتمالی ذخایر در دریاها و تخلیه انبارهای کلیدی در آفریقای جنوبی، از بین رفته است.

توازن مجدد بازار هم‌زمان با اقدامات اوپک و متحدانش انجام می‌شود که همچنان مقدار زیادی از بشکه‌ها را از بازار دور نگه‌داشته اند. همچنین بهبود اقتصادی تقاضای جهانی سوخت را احیا می‌کند.

این وضعیت قیمت بشکه‌های نفت خام بین‌المللی را نزدیک به 67 دلار پشتیبانی می‌کند. قیمتی که برای تولیدکنندگان مزیت محسوب می‌شود اما نگرانی روزافزون برای بقیه کشورها دارد.

اد ماروس، رئیس تحقیقات کالا در Citigroup گفت: موجودی ذخایر تجاری نفت در OECD در حال حاضر به میانگین پنج‌ساله خود رسیده است. آنچه از مازاد نفت باقی‌مانده تقریبا به طور کامل در چین متمرکز است که در حال ساخت ذخیره دائمی نفت است.

البته فرایند ساخت در چین هنوز کامل نیست. از طرفی اوپک پلاس سعی کرده برخی بشکه‌هایی که طی ماه‌های گذشته از بازار دریغ کرده بود را برگرداند. همچنین شیوع ویروس جدید در هند و برزیل هم همچنان تقاضا را تهدید می‌کند.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی موجود نفت در اقتصادهای توسعه‌یافته از ماه فوریه تنها 57 میلیون بشکه بالاتر از میانگین سال‌های 2015-2019  بوده است و همچنین کمتر از اوج 249 میلیون بشکه‌ای ماه جولای است.

این چرخشی بزرگ از یک سال پیش است، زمانی که محدودیت‌های سراسری 20 درصد تقاضای سوخت دنیا را از بین برد و غول تجاری Gunvor Group عنوان کرد که فضای ذخیره‌سازی نفت به‌زودی تمام خواهد شد.

 

 

*کاهش در امریکا

در ایالات متحده انباشت ذخایر نفتی قبلا کاهش‌یافته بود. کل ذخایر نفت خام و دیگر فراورده‌ها در اواخر ماه فوریه کاهش یافت و به 1.28 میلیارد بشکه رسید - سطح دیده شده قبل از شیوع ویروس کرونا - و همچنان هم رو به کاهش است. هفته گذشته ذخایر موجود در ساحل شرقی به کمترین میزان در حداقل 30 سال گذشته رسیده است.

سال گذشته که ذخایر ساحلی پر شده بودند، کشتی‌ها به انبارهای موقت شناور تبدیل شدند. حالا مازاد نفتی در دریاها رو به کاهش گذاشته است. آنها هم در دوهفته گذشته با 27 درصد کاهش به حدود 50.7 میلیون بشکه رسیدند که کمترین میزان در یک سال گذشته بوده است.

نماد کاملا واضح تخلیه مخازن ذخیره‌سازی نفت خام، از نظر لجستیکی و حیاتی، مرکز «سلدانها بی»، (Saldanha Bay hub) در ساحل غربی آفریقای جنوبی است. این مکان، مکان محبوب بازرگانان است و به آنها انعطاف‌پذیری زیادی در ارسال سریع بار به بازارهای مختلف را می‌دهد.

طبق داده‌های ردیابی کشتی‌ها که توسط بلومبرگ نظارت می‌شود، موجودی در این ترمینال به 24.5 میلیون بشکه کاهش‌یافته است که کمترین میزان در یک سال گذشته بوده است.

 

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?67916

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام