نفت 70 دلاری چالش‌های خاص خود را دارد

تورم در کمین دنیا نشسته است

...

کشورهای مصرف‌کننده انرژی که مجبورند انرژی را گران‌تر بخرند، با تورم بالقوه روبه‌رو هستند که به بهبودی وضعیت اقتصاد آنها آسیب می‌رساند.

افزایش قیمت نفت توجه‌ها را به این نکته جلب کرده است که چگونه افزایش مدام هزینه‌های انرژی تهدیدی برای ایجاد روند بهبود اقتصاد جهان و ایجاد ترس از تورم فزاینده شده است. بلومبرگ در گزارشی چالش‌هایی که با افزایش قیمت نفت رخ می‌دهد را بررسی کرده است.

طبق این گزارش، پس از افزایش بیش از 30 درصدی نفت در سال جاری به دلیل محدودیت هماهنگ شده عرضه توسط کشورهای صادرکننده نفت و بازگشت تقاضا از اعماق بحران کووید 19، همچنین حمله موشکی روز یکشنبه به تأسیسات مهم صادراتی عربستان، قیمت نفت خام برنت، معیار جهانی قیمت نفت به بالای 70 دلار در هر بشکه رسید. این اولین‌بار بعد از ژانویه سال 2020 بود که قیمت نفت به این رقم می‌رسد. البته از آن روز قیمت‌ها کاهش‌یافته است، اما تأثیر آن بر تورم و بهبود کلی جهانی به میزان پایداری رشد قیمت نفت بستگی دارد.

در این گزارش به برخی از عوامل مؤثر در بازار نگاهی انداخته شده است:

 

*معنی آن برای رشد جهانی چیست؟

برای اقتصاددانان علت قیمت‌های بالاتر مهم‌تر از خود قیمت است. افزایش هزینه‌های انرژی در پی تقاضای زیاد به طور معمول رشد قوی و انعطاف‌پذیری بازار را نشان می‌دهد، درحالی‌که افزایش ناشی از عرضه محدود می‌تواند روی بهبودی سنگینی کند.

 

*تورم چطور؟

افزایش قیمت نفت در پس‌زمینه بحث تورم جهانی مطرح می‌شود که طی ماه گذشته داغ شده است. البته جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اصرار دارد که تورم امسال حتی با تریلیون‌ها دلار محرک برای اقتصاد، تهدید نیست.

 

*این برای بانک‌های مرکزی چه معنایی دارد؟

درحالی‌که قیمت انرژی از اولویت‌های سنجش قیمت مصرف‌کننده است، اما سیاستگذاران اغلب بر شاخص‌های اصلی که قیمت نفت را پوشش می‌دهد تمرکز می‌کنند. اگر ثابت شود که افزایش قیمت‌ها قابل‌توجه و پایدار است، این هزینه‌ها از طریق حمل‌ونقل و آب و برق دیده می‌شود.

این سناریو بانک‌های مرکزی را تحت‌فشار قرار می‌دهد تا حمایت‌های خود از اقتصاد را کنترل کنند، گرچه در حال حاضر مقامات همچنان تأکید می‌کنند که بیکاری بالا هرگونه فشار تورمی را پوشش می‌دهد.   

 

*چه کسی از قیمت‌های بالاتر سود می‌برد؟

کشورهای صادرکننده نفت از جمله عربستان سعودی، روسیه، نروژ و نیجریه با افزایش قیمت نفت، از درآمدهای شرکت‌های دولتی‌شان بهره‌مند خواهند شد که به ترمیم بودجه و بهبود موقعیت‌های حساب‌های جاری و تراز تجاری آنها کمک خواهد کرد. همچنین به آنها کمک می‌کند تا برای بهبودی اقتصاد هزینه بیشتری کنند.

 

*چه کسی ضرر می‌کند؟

کشورهای مصرف‌کننده انرژی که مجبورند انرژی را گران‌تر بخرند، با تورم بالقوه روبه‌رو هستند که به بهبودی وضعیت اقتصاد آنها آسیب می‌رساند.

آن اقتصادهای نوظهور که به انرژی وارداتی متکی هستند با فشار بر موقعیت‌های حساب‌های تجاری و کسری مالی روبه‌رو خواهند بود. این ماجرا می‌تواند باعث خروج سرمایه و ضعیف شدن ارزش ارزهایشان شود و زمینه را برای تورم بیشتر فراهم کند. این ماجرا شامل ترکیه، اوکراین و هند است. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان در برابر قیمت‌های بالاتر آسیب‌پذیر است.

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?67448

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام

مطالب مرتبط