مجلس چطور وابستگی لایحه بودجه به نفت را افزایش داد؟

چالش دولت و مجلس بر سر بودجه به نوسانات اقتصادی دامن می‌زند

...

درآمد نفتی در لایحه بودجه 199 هزار میلیارد تومان عنوان‌شده بوده است که در کمیسیون تلفیق به‌صورت مستقیم بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان دیگر به آن اضافه‌شده است. درواقع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه دادند ۱۶ هزار میلیارد بیشتر از میزان پیش‌بینی‌شده در لایحه پیشنهادی از محل فروش نفت کسب درآمد کند.

روز سه‌شنبه مجلس کلیات لایحه بودجه کمیسیون تلفیق را رد کرد و برای اصلاح دوباره به دولت فرستاد. اتفاقی که چالش میان دولت و مجلس را افزایش خواهد داد. از دو ماه پیش که دولت لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد، نقدهای بسیاری به برنامه دخل‌وخرج دولت وارد شد. دولت مدعی بود وابستگی به نفت در لایحه بودجه کاهش‌یافته است اما تحقیقات نشان می‌داد لایحه بودجه به‌طور غیرمستقیم به نفت وابسته است. اما بعد کمیسیون تلفیق مجلس تغییراتی در لایحه داد که مشخص شد، آنها هم‌مقداری دیگر روی آن وابستگی اضافه کرده‌اند. آن‌طور که محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفته است درآمد نفتی در لایحه بودجه 199 هزار میلیارد تومان عنوان‌شده بوده است که در کمیسیون تلفیق به‌صورت مستقیم بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان دیگر به آن اضافه‌شده است. درواقع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه دادند ۱۶ هزار میلیارد بیشتر از میزان پیش‌بینی‌شده در لایحه پیشنهادی از محل فروش نفت کسب درآمد کند.

علی قنبری، اقتصاددان، در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران گفت: روز گذشته مجلس کلیات لایحه بودجه کمیسیون تلفیق را رد کرد. برای توضیح این وضعیت باید گفت که اصلاً مشخص نیست مجلس چه‌کاری می‌خواهد انجام شود و البته روشن و شفاف هم کار نمی‌کنند. آنها دیروز لایحه‌ای را رد کردند که تغییر کرده و درواقع از کمیسیون تلفیق که خود مجلسی‌ها در آن هستند بیرون آمده بود.

به گفته قنبری، عدم تصویب لایحه بودجه باعث می‌شود وضع کشور مقداری بهم بریزد. به‌این‌ترتیب وضع مالی دولت در یک سال آینده که شامل درآمدها و هزینه‌ها می‌شود نامشخص می‌ماند.

او ادامه داد: برای حل این مشکل، دو راهکار وجود دارد. اولین راهکار این است که دولت به لایحه بودجه دست نزد و با همین وضع تا نیمه دوم سال که دولت در اختیارش است، کار را ادامه دهد. ازلحاظ قانونی دولت می‌تواند برای سه دوازدهم که فصل اول سال 1400 می‌شود، این مسیر را طی کند. اما این بدترین راه‌حل است. چراکه برنامه و دخل‌وخرج مشخص نیست و مردم ضرر می‌کنند. از مردادماه هم که دولت بعدی بر سرکار می‌آید و روند کار نامعلوم باقی می‌ماند. در این وضعیت مردم دچار نوسانات اقتصادی می‌شوند و شاخص‌های اقتصادی بهم می‌ریزد.

 به اعتقاد قنبری در این وضعیت، تورم بالا می‌رود و نرخ بیکاری وضعیت نامطلوبی را طی خواهد کرد. همچنین سایر موضوعاتی که در بودجه بررسی می‌شود هم نامعلوم باقی می‌مانند و بی‌نظمی کلی حاکم خواهد شد.

او در بیان راهکار دوم تاکید کرد: این راهکاری بهتر و منطقی‌تر است. در این مسیر مجلس باید دست از این روش شعارگونه و پوپولیستی بردارد و با دولت همکاری کنند تا 50 روز باقی‌مانده از سال، بودجه موردتوافق به تصویب برسد. چراکه بدون تصویب بودجه، وضعیت اقتصادی کشور بهم می‌ریزد.

به گفته قنبری طی همین دو ماهی که لایحه بودجه تقدیم مجلس شد و کمیسیون تلفیق روی آن کار می‌کرد، یکسری ایرادات گرفته و درست شد. اما این مجلس به همان لایحه کمیسیون تلفیق خودشان هم رأی نداد. لایحه‌ای که به‌مراتب وضعیت بودجه را بدتر از آن چیزی کرد که دولت ارائه داده بود. به اعتقاد او، دولت و مجلس با توجه به نظر مسئولان بالاتر کشور مجبور می‌شوند به تفاهم برسند و بودجه‌ای که کمتر به ضرر و زیان مردم باشد را تصویب کنند.

 

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?67021

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام