اوپک پلاس سهمش را از بازار نفت از دست می‌دهد؟

عربستان بازهم تولید نفتش را کاهش داد

...

قیمت نفت خام به بالاترین سطح 10 ماهه رسیده و سهام غول‌های انرژی در لندن و حفاری‌های ییل در تگزاس با افزایش مواجه شده است.

عربستان سعودی با کاهش زیاد تولید نفت خام بازار را غافل‌گیر کرد. به‌هرحال عربستان ادعای برتری در صنعت نفت جهانی را دارد. بلومبرگ گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است.

طبق این گزارش، این اقدام عربستان در پی شکاف‌های ائتلاف اوپک پلاس رخ داد و چرخشی نسبت به اولویت‌های اخیر سیاست نفتی عربستان بوده است.

قیمت نفت خام به بالاترین سطح 10 ماهه رسیده و سهام غول‌های انرژی در لندن و حفاری‌های ییل در تگزاس با افزایش مواجه شده است.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان گفت: ما حافظ این صنعت هستیم. او روز سه‌شنبه اعلام کرد که کاهش تولید عربستان اعمال خواهد شد. این حرکت حسن نیت رهبر ما، محمد بن سلمان ولیعهد سلطنتی است.

از ابتدای این هفته، بازار نفت روی دیدار سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش متمرکزشده است. از اواخر دسامبر، روسیه برای افزایش ماهانه 500 هزار بشکه در روز از ماه فوریه به این گروه فشار آورده است.

اما عربستان سعودی اعلام کرد که به‌صورت یک‌جانبه یک‌میلیون بشکه در روز در ماه فوریه و مارس کاهش تولید اعمال می‌کند، درحالی‌که بیشتر اعضای دیگر تولید را ثابت نگه‌دارند. روسیه و قزاقستان مجاز به افزودن 75 هزار بشکه در روز در هر یک از این ماه‌ها شدند.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت بیش از 5 درصد رشد کرد و برای اولین بار بعد از شیوع ویروس کرونا به بالای 50 دلار در هر بشکه رسیده است.

اختلاف قیمت میان معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه‌های پایانی سال 2021 و 2022 به بالاترین سطح یک‌ساله رسیده است.

این حرکت حساب‌شده از سوی ابرقدرت نفتی بود که قبلاً به دلالان هشدار داده بود که وضعیت بازار را کنترل خواهد کرد.

شاهزاده عبدالعزیز بعد از نشست اوپک پلاس در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت: ما مسئول مراقبت از بازار هستیم و همه اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. من بارها و بارها گفته‌ام و حتی توصیه کرده‌ام که هیچ‌کس نباید در برابر عزم ما قمار کند.

بیشتر کشورهای اوپک پلاس حداقل بخشی ازآنچه را که می‌خواستند روز سه‌شنبه به دست آوردند، اما انحرافاتی هم برای حصول توافق لازم بود که شکنندگی این اتحاد را نشان می‌دهد.

افزایش تولید اعطاشده به روسیه و قزاقستان که شاهزاده عبدالعزیز گفت به دلایل فصلی انجام‌شده است، مغایر با شعار همیشگی عربستان سعودی بود که می‌گفت همه اعضای اوپک پلاس باید سهم عادلانه در این کاهش تولید داشته باشند.

 

*بخش‌های استراتژیک

این معامله اولویت‌های مختلف دو رهبر اوپک پلاس را برجسته کرد. عربستان سعودی ترجیح می‌دهد در ازای قیمت‌های بالاتر، حجم فروش خود را قربانی کند، درحالی‌که مسکو می‌خواهد تولید را افزایش دهد قبل از اینکه تولیدکنندگان شیل ایالات‌متحده بتوانند این شکاف را پر کنند.

الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه از حرکت عربستان استقبال کرده و گفته این جشن عالی سال نو برای کل صنعت نفت بوده است. البته گویا پشت درهای بسته او از وزیر نفت سعودی خواسته بود این اقدام را انجام ندهد.

از دیدگاه روسیه اگر اوپک پلاس مایل به افزایش تولید نیم میلیون دلاری نفت باقیمت 50 دلار نباشد، ممکن است سهم خودش از بازار را از دست بدهد.

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?66657

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام