مقایسه بازده بازارها در آذرماه تأیید می کند که بخش عمده نقدینگی در این ماه وارد بازار سهام شده؛ زیرا در این مدت بازده بازار سهام، تحت تأثیر ورود نقدینگی جدید با افزایش مواجه شده است.
اگر چه كه به صورت كلي آمارها نشان می دهد که جریان ورود پول به بورس در آذرماه تقویت شده است اما حالا سوال اصلي سرمايه گذاران اين است كه بورس تا پايان سال و در روزهاي سرد زمستان چه روندي را طي خواهد كرد؟ آيا بورس لباس سبز برتن خواهد كرد يا رنگ قرمز در انتظارش است؟ مطابق گزارش هاي سازمان بورس ارزش کل معاملات در آذر با 182درصد رشد به 337هزار میلیارد تومان رسیده است. به گزارش همشهری، باتوجه به ركود بازار مسكن، ارز، طلا و كاهش قيمت خودرو در آذرماه سرمايه هاي سرگردان در ماه گذشته و بعد از اعلام نتايج انتخابات آمريكا به سمت بازار سرمايه و تالار بورس تغيير مسير داده است. البته بازار سرمايه در ماه گذشته روزهاي نزولي هم داشت و ريزش هايي را شاهد بود ولي به صورت كلي روند بازار در ماه گذشته مثبت بوده است. حجم معاملات بورس تهران در آذرماه امسال به یکباره 218هزار میلیارد تومان افزایش یافته و از 119هزار میلیارد تومان به 337هزار و260میلیارد تومان رسیده است. دراین مدت همچنین با ورود دوباره سهامداران به بازار تعداد معاملات انجام شده به طور محسوسی افزایش یافته و با 220درصد افزایش به عدد شگفت انگیز 45میلیون معامله در طول یک ماه رسیده است که رکورد تازهای در معاملات بورس محسوب می شود. در آذرماه امسال 31میلیون معامله بیشتر از ماه قبل انجام شده که در تاریخ بورس بی سابقه است.
مقایسه بازده بازارها در آذرماه تأیید می کند که بخش عمده نقدینگی در این ماه وارد بازار سهام شده؛ زیرا در این مدت بازده بازار سهام، تحت تأثیر ورود نقدینگی جدید با افزایش مواجه شده است. در این مدت شاخص کل بورس تهران نزدیک به 94هزار واحد رشد کرده و از یک میلیون و345 هزار واحد به یک میلیون و439 هزار واحد در پایان آذرماه رسیده است؛ البته در اين ماه شاخص كل حدود يك هفته با ريزش شديد مواجه شد و حتي به مرز يك ميليون و 200 هزار واحد هم رسيد ولي باز رشد كرد تا در نهايت روي عدد يك ميليون 439 هزار واحد ايستاد. اين اعداد به معني آن است كه سهامداران توانستهاند در آذرماه به طور متوسط 7درصد بازده در بورس را به دست بیاورند؛ درحالیکه در این مدت عمده سرمایه گذارانی که طلا و ارز خریدهاند با زیان مواجه شدهاند. قیمت هر سکه طلا در آذرماه با دستکم 2.5درصد نزول از 12میلیون و200هزا تومان به 11میلیون و900هزار تومان رسیده و قیمت هر دلار آمریکا هم بدون هیچ رشدی صرفا در کانال 25هزار تومان در نوسان بود.
اما با همه اين ها الان سوال اصلي اين است كه بورس آيا به اين روند تا پايان سال ادامه خواهد داد؟ يا اينكه جهت شاخص ها تغيير مي كند و با ريزش رو به رو خواهد شد؟ بورس دو روز گذشته و شروع زمستان را با نگاه مثبت پيش برد و اين روند به اعتقاد كارشناسان البته با شيبي آرام در ماه هاي آينده ادامه خواهد داشت. به اعتقاد كارشناسان وضعيت رشد در شركت هايي كه وضعيت بنيادي خوبي دارند ادامه خواهد داشت و نگاه به آينده بورس خوشبینانه است. بورس در این مدت بیشترین بازدهی را در بین بازارهای مختلف داشته و اين روند در سه ماه باقی مانده تا پایان سال ادامه خواهد داشت زيرا بازار سرمایه در خصوص تحولات بینالمللی و بازگشت آمريكا به برجام باتوجه به انتخابات در آمريكا نگاه مثبتي دارد. از طرف ديگر نشانههایی از رشد در اقتصاد ایران به چشم میخورد و همین امیدواری را برای بهبود وضعیت بورس بیشتر کرده است. درباره بازگشت آمریکا به برجام مي توان به افزایش تولید و صادرات نفت، تسهیل در مبادلات ارزي و افزایش فروش شرکتهای صادرات محور و در نتيجه بهبود وضعيت صنايع، به خصوص صنايع مادر كه حضوري فعال در بورس دارند، اميد داشت و اين يعني رشد بازار سرمايه در ماه هاي آينده.
نظر خود را بنویسید