پرستاران بیمارستان بازرگانان اتاق تهران عنوان کردند
ضرورت تعیین تکلیف نظام تعرفهگذاری خدمات پرستاری و افزایش نیرو
1399/09/29
3380
این مطلب را به اشتراک بگذارید
پرستاران بیمارستان بازرگانان در آستانه روز ولادت حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار، با اشاره به مشکلات متفاوت پرستاران از جمله عدم تعیین تکلیف تعرفه خدمات پرستاری و کمبود نیرو در بیمارستانها و مراکز درمانی تاکید کردند که مشکلات موجود در این حوزه روی خدماتدهی پرستاران به بیماران و احساس مسئولیت آنها اثری ندارد؛ چرا که این کار آغاز و پایان این کار با عشق و مهربانی است.
چهرههای رنجور و کبود و پوششهایی که پیش از این تنها به قامت فضانوردان مینشست؛ این ویژگیها، حدود یک سال است که همه پرستاران را به هم شبیه کرده است. روز پرستار امسال، تداعیکننده همین چهرههای کبود است و جانهایی خسته از 10 ماه مبارزه نفسگیر با دشمنی که رخ نشان نمیدهد. تنها سلاح آنان اما در مقابل ویروسی که ناگهان حیات زمین را تیره و تار کرد، همین گان و شیلد و ماسک است که البته چه بسیار از این پرستاران که دستشان از همین حداقلها هم خالی ماند و به مثابه یک قربانی به مسلخ این ویروس پاگذاشتند. امسال روز پرستار تداعیکننده ساعتهای دلهرهآور مداوای بیماران مبتلا به کووید19 است؛ پرستارانی که همچنان از ناکافی بودن حقوق و مزایا و نیز کمبود نیرو رنج میبرند و حالا باید رنج این بیماری و فقدانهایش را نیز به دوش بکشند.
برای استقبال روز پرستار و پرسوجو از شرایط کار در روزهای جاری، با تعدادی از کادر پرستاری بیمارستان بازرگانان اتاق بازرگانی تهران گفتوگو داشتهایم و البته شنونده سخنان آنان بودهایم.
تعیین تکلیف تعرفهگذاری خدمات پرستاری
هادی ذکاوتی، سوپروایزر بالینی بیمارستان بازرگانان، در گفتوگو با روابط عمومی اتاق تهران با اشاره به اینکه شغل پرستاری دشواریها و لذتهای خاص خود را دارد، گفت: پرستاران معمولا سختیها را به جان میخرند تا آلامی که به بیمار تحمیل شده، کاهش پیدا کند و بیمار با رضایت بیمارستان را ترک کند.
او با بیان اینکه پرستاران باید دارای روحیه صبوری باشند تا امور درمانی بیمار را به پیش ببرند، ادامه داد: به رغم تلاش شبانهروزی پرستاران، به ویژه در ایام مبارزه با ویروس کرونا، مسایل معیشتی آنها لاینحل باقی مانده و گاهاً آنان ناگزیر هستند ساعات طولانی در یک یا حتی دو بیمارستان مشغول به کار شوند. انتظار این است که مسایل معیشتی این قشر به گونهای حل شود که آنها از طریق اشتغال در یک بیمارستان با ساعت کاری مناسب و مفید بتوانند مسایل مالی خود را مدیریت کنند. در این صورت، پرستاران کارایی بیشتری داشته و خدمات آنها مفیدتر خواهد بود.
یکی دیگر از خواستههای پرستاران به گفته هادی ذکاوتی، تعیین تکلیف تعرفهگذاری خدمات پرستاری است که ظاهرا طی سالهای اخیر بلاتکلیف مانده است. به گفته او با این تعرفهگذاری بسیاری از مشکلات پرستاران مرتفع خواهد شد.
کمبود نیروی پرستاری
فهیمه فروتن، سرپرستار جراحی نیز با اشاره به اینکه پرستاران در خط مقدم جبهه سلامت کشور حضور دارند عنوان کرد که پرستاری شغلی است که با عشق شروع میشود و با عشق هم تمام میشود. او در ادامه یکی از مشکلات نظام پرستاری در ایران را تعداد ناکافی پرستاران نسبت به تعداد تختهای بیمارستانی عنوان کرد و گفت: تعداد ناکافی پرستار نسبت به تخت بیمارستانی در ایران در مقایسه با استانداردهای جهانی، روی کیفیت خدمات پرستاران اثر میگذارد؛ اگرچه پرستارها دارای توان و نیرویی پنهان هستند که اجازه نمیدهد این کاستیها کوچکترین خللی در رسیدگی به بیمار وارد کند؛ چرا که ما مسئول جان مردم هستیم.
فروتن در ادامه تاکید کرد که کمبود امکانات، هیچ کم و کاستی در پیشبرد اهداف پرستارانها که همان جلب رضایت و بازگرداندن سلامتی به مردم است ایجاد نمیکند؛ اما انتظار این است که با بهکارگیری نیروهای جدید، مساله کمبود نیرو به ویژه در مقطع کنونی که فشار بسیاری به کادر درمان وارد میشود، حل شود.
فروتن در ادامه با اشاره به اینکه از سال 85 در بیمارستان بازرگانان مشغول به کار بوده است، گفت: از زمانی که مدیریت این بیمارستان به اتاق بازرگانی تهران واگذار شد، زیرساختهای خوبی در این بیمارستان ایجاد شده و تغییرات چشمگیری از نظر بازسازی و ایجاد بخشهای جدید ایجاد شده است. به طوری که در سایه این تغییرات، محیط امن و دلنوازی برای بیماران و پرستاران پدید آمده و رضایتمندی بیماران نیز افزایش یافته که مستندات این رضایتمندی نیز وجود دارد.
وقتی مسایل مالی در اولویت دوم قرار میگیرد
علیرضا معینی، دیگر سوپروایزر بالینی بیمارستان بازرگانان نیز با اشاره به اینکه روان بیماران به واسطه، جدا شدن از خانواده، پیمودن فرآیند درمان و هزینههایی که متحمل شده، تحت فشار است، تاکید کرد که پرستاران در کاهش این آلام، نقش تعیینکنندهای دارند.
او در ادامه با اشاره به مشکلات پرستاران به ویژه در مقطع کنونی، گفت: همکاران من جانشان را کف دستشان میگذارند و بر بالین بیمارانی حاضر میشوند که حتی خانوادههایشان حاضر نیستند این بیمار را به خانه ببرند. اما در همین شرایط که پرستاران حتی از نظر مالی تامین نمیشوند، تنها دلخوشی آنها لبخند رضایتی است که بیماران و بستگان آنها هنگام ترخیص بر چهره مینشانند.
او در ادامه با اشاره به اینکه از سال 87 در بیمارستان بازرگانان فعالیت میکند، درباره تعامل این بیمارستان با پرستاران توضیح داد: در مقطعی که اداره بیمارستان در اختیار کمیته امداد بود، امکانات بیمارستان در حد یک درمانگاه شبانهروزی بود که تنها بخش تخصصی آن، بخش آیسییو بود. اما از زمانی که اتاق بازرگانی تهران مدیریت این بیمارستان را بر عهده گرفت، تحولات بسیاری در آن ایجاد شده و با افزوده شدن بخشهای پیشرفته اکنون به یکی از بیمارستانهای نظاممند در تهران تبدیل شده است.
معینی افزود: حتی به نظر میرسد، هیچ بیمارستانی از این نظام قانونمندی که بیمارستان بازرگانان در پذیرش و ترخیص بیماران اتخاذ کرده، برخوردار نباشد. بیمارستان بازرگانان، از نظر پرداخت حقوق و مزایا به پرستاران تفاوتی با سایر بیمارستانها ندارد اما رفتار و نظام انگیزشی مدیران، پرستاران را به این بیمارستان پایبند کرده است. به طوری که مسایل مالی در اولویت دوم قرار گرفته است.
نظر خود را بنویسید