اوپک پلاس به دنبال ترمیم بی‌سروصدای شکاف در اتحاد است

توافق نفتی‌ها به نتیجه می‌رسد؟

...

به گفته تحلیلگران، امارات متحده عربی به‌طور فزاینده‌ای مایل به فعالیت در راستای منافع ملی خود است، درصورتی‌که این منافع با عربستان همسو نباشد، با اطمینان مایل است به‌تنهایی آن کار را انجام دهد.

پس‌ازآنکه مذاکرات ناموفق، شکاف خطرناکی را در هسته اتحاد اوپک نشان داد، اوپک و شرکای آن بی‌سروصدا در تلاش‌اند تا این خسارت را برطرف کنند. بلومبرگ گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است.

طبق این گزارش، بازیگران اصلی در این اتحاد 23 کشوره، در تلاش هستند تا مشکلات را به روش دیپلماتیک حل کنند تا مشخص شود در سال جدید چقدر پمپاژ نفت قرار است رخ دهد. آنها باید قبل از جمع شدن وزرا در روز پنجشنبه به توافق برسند. در جلسه‌ای که به دلیل بن‌بست مذاکرات به تعویق افتاده است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و شرکای آنها در سال جاری، بازار نفت را از یک رکود بی‌سابقه نجات دادند. آنها برای پوشش تقاضایی که به دلیل همه‌گیری از بین رفته بود، میزان تولید را به‌شدت کاهش دادند.

اگر توافق این گروه از بین برود، قیمت‌ها دوباره فرومی‌ریزد. ضربه به صنعتی که از کشورهای کوچکی مانند گابن تا غول‌های شرکتی مانند اکسون موبیل را در برمی‌گیرد.

روز دوشنبه اختلاف بین سعودی‌ها و امارات متحده عربی در مورد به تأخیر انداختن افزایش تولید برنامه‌ریزی‌شده، مانع از دستیابی به توافق مشخص برای اوپک شد. به‌این‌ترتیب شکافی بین دو صادرکننده نفت خلیج‌فارس رخ داد، چراکه ابوظبی سیاست نفتی مستقل‌تری را دنبال می‌کند.

با این اختلاف، نمایندگان در اوپک روز سه‌شنبه را در مشاوره با دولت‌های خود و مبادله نظرات تلفنی سپری کردند. در حال حاضر هم در دنیای مبهم خاورمیانه نتایج پنهان است. اما برخی از مقامات به‌طور خصوصی ابراز امیدواری کرده‌اند که درنهایت به یک ‌راه حل برسند.

هلیما کرافت، استراتژیست آرش کالا در RBC گفت: این بار تنش‌ها بالاگرفته است. اما ما هنوز هم معتقدیم که این گروه احتمالاً مصالحه‌ای برای نجات پیدا خواهد کرد.

بیشتر کشورها در جلسه آنلاین روز دوشنبه موافق به تعویق انداختن سه‌ماهه افزایش 1.9 میلیون بشکه‌ای نفت خام که قرار بود ژانویه اجرا شود، بودند. با موج جدید عفونت‌های ویروسی در اقتصاد جهانی، آنها معتقدند که تقاضا هنوز هم برای نفت اضافی بسیار شکننده است.

اما گویا امارات متحده عربی مخالف است. بدون مخالفت آشکار با تأخیر افزایش تولید، وزیر انرژی امارات، سهیل المرزوعی بر اصرار شرایط سختگیرانه برای کشورهایی که در همین ماه‌های گذشته بیشتر از حد مجازشان تولید کرده بودند، مخالف بود. همین مسئله هم توافق را غیرممکن ساخت.

آمریتا سن، یکی از بنیان‌گذاران شرکت Energy Aspects به بلومبرگ گفت: بازار جدی بودن این مسئله را دست‌کم گرفته است. این‌یکی از بزرگ‌ترین متحدان عربستان سعودی است. او برای این هفته نتیجه نامطلوبی را پیش‌بینی نکرده اما معتقد است تنش‌ها تا سال آینده ادامه خواهد داشت.

 

*گلایه‌های عمیق‌تر

در طول تابستان، بی‌صبری ابوظبی باعث شد که این کشور نظم کارتل را کنار بگذارد و بیش‌ازحد مجاز سهمیه‌اش نفت خام تولید کند. سعودی‌ها عصبانی شدند و المرزوعی را برای توبیخ شدید به ریاض احضار کردند.

بعدازاین ماجرا امارات متحده، جبران کرد. اما به نظر می‌رسد ابوظبی معتقد است سهمیه فعلی ناعادلانه است و مشتاق است بیشترین استفاده از سرمایه‌گذاری‌های عظیم در ظرفیت تولید انجام دهد.

دو هفته پیش، اماراتی‌ها به‌طور خصوصی اعلام کردند که آنها در نظر دارند در بلندمدت از اوپک خارج شوند. به گفته تحلیلگران این نمونه‌ای از چارچوب‌های سیاست خودمختار فزاینده محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی است.

به گفته تحلیلگران، امارات متحده عربی به‌طور فزاینده‌ای مایل به فعالیت در راستای منافع ملی خود است، درصورتی‌که این منافع با عربستان همسو نباشد، با اطمینان مایل است به‌تنهایی آن کار را انجام دهد.

بااین‌وجود، بسیاری از ناظران نفت انتظار دارند که روز پنجشنبه توافق حاصل شود. عبدالمجید عطار، وزیر نفت الجزایر و رئیس فعلی اوپک روز سه‌شنبه اعلام کرد که به تعویق انداختن جلسه نشان می‌دهد که این گروه مایل است به اجماع نظر برسد.

اوپک با جلسات دشوار و پیچیده غریبه نیست. جلسات ماه آوریل که منجر به توافق کاهش تولید فعلی رسید، به دلیل سرباززدن مکزیک، چندین روز ادامه داشت. سال 1986، یک دوره مذاکرات در ژنو، 17 روز ادامه داشت.

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?66129

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام