کسب و کارهای استارتآپی در کشورمان حالا به بازیگران مهمی در اقتصاد و اشتغالزایی بدل شدهاند
ولی خلیلی
رئیسجمهور در نیمه آبانماه از «کارخانه نوآوری» بازدید و بخشی از این فضای استارتآپی را که دو سال بود راهاندازی شده بود و مورد استفاده قرار میگرفت افتتاح کرد. کارخانهای قدیمی با سولههایی بزرگ که این روزها به فضایی مدرن برای فعالیت استارتآپها بدل شده است و ظرفیت اشتغال 3500 نفر را در قالب خوداشتغالی و یا حضور در واحدهای استارتآپی در این مرکز فراهم کرده است، دارد. اما نکته مهم درباره افتتاح این مرکز که حتماً میتواند به یک مرکز موفق اشتغالزایی در حوزه استارتآپی بدل شود و زمینه رشد و توسعه استارتآپهای کوچک را فراهم کند، پرهیز از حاشیه و پرداختن به متن است.
کافی است شما در گوگل درباره کارخانه نوآوری جستوجو کنید تا متوجه شوید در طول دو سال گذشته چندبار شهرداران تهران و مسئولان مختلف از معاون علمی رئیس جمهور گرفته تا خود رئیسجمهور در این مرکز حاضر شدهاند، با جوانان استارتآپی صحبت کردهاند، به خواستههای آنها گوش کردهاند و در نهایت عکسهای یادگاری گرفته و در خصوص اهمیت استارتآپها در فضای رشد اشتغالزایی کشور حرف زدهاند؛ اما حاصل همه اینها چه بوده است؟
کسب و کارهای استارتآپی در کشورمان حالا به بازیگران مهمی در اقتصاد و اشتغالزایی بدل شدهاند و دیگر نهتنها امکان نادیده گرفتن آنها وجود ندارد، بلکه حالا به ظرفیت جدیدی برای گرفتن عکسهای یادگاری و سخنرانی بدل شدهاند؛ موضوعی که میتواند جلوی عمق گرفتن ریشههای اصلی این کسب و کارها را در کشور بگیرد و آنها را صرفاً به صحنه نمایش اقتصادی، سیاسی و... تبدیل کند؛ در شرایطی که فضای استارتآپی امروز ایران بیش از هر زمانی به حمایتهای قانونی، فراهم کردن زیرساختها برای فعالیت و حمایت از کسب و کارهای نوپا نیازمند است. ما با توجه به آمارهای بالای بیکاری به خصوص در بین جامعه فارغالتحصیل دانشگاهی با سیل عظیمی از توجه جوانان به راهاندازی شرکتهای استارتآپی روبهرو هستیم، شرکتهایی که همچون شمشیر دولبه هستند؛ هم میتوانند به فرصت بدل شوند و هم با شکستهای پیدرپی در نبود فضای مناسب کاری، به زمینههایی برای سرخوردگی.
نظر خود را بنویسید