جو کایزر مدیرعامل زیمنس است. او از چند جهت جالب است: اظهارنظرها و عملکردهای اخلاقی و سیاسی جنجال¬برانگیزی دارد و توانست تا سال 2017 زیمنس را به سطح سود اوج خود برگرداند. این مسئله در حالی طرح می¬شود که زیمنس از 2 سال پیش به این سو وضعیت خیلی جالبی را از سر نمی¬گذراند و شاید دوران کایزر به پایان رسیده باشد.
اکونومیست
جو کایزر چهرهای عجیب در حرفه خود به حساب میآید. این مرد 62ساله سرشار از انرژی است. توییتهای جالب او که هم به زبان انگلیسی منتشر میشوند و هم آلمانی، درباره دلمشغولی و نگرانیاش درباره ظهور راست افراطی در آلمان، در دید او به عنوان بخشی از وظیفه کاپیتانی او در صنایع آلمان جا میافتد.
جسارت کایزر باعث شده که او دوستان زیادی به دست آورد و از سوی دیگر دشمنان سفت و سختی هم برایش پیدا شدهاند. دشمنان او میگویند جنس روابط عمومی کایزر بیش از حد حسابشده، دورو و چیزهایی بسیار بدتر است. او به خاطر دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیسجمهوری روسیه، که با فاصله کمی پس از حوادث کریمه رخ داد به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و خیلیهای دیگر میگویند که او نباید رابطه خوبی با عربستان سعودی و چین میداشت و با آنها معاملات بزرگی میکرد. همین مسائل باعث شد که نشریه زوریخ نو درباره او این تیتر را بزند که «ندای اخلاقیات بیش از حد انعطافپذیر است». کایزر خودش هم پذیرفته که ارزشهای اخلاقی و منافع کسب و کار میتوانند با هم در تضاد قرار بگیرند: «خط بسیار باریکی وجود دارد. ارزشها همیشه منجر به ایجاد اشتغال نمیشوند.»
این روزها جهانبینی کایزر باعث شده که تیترهای زیادی به او تعلق بگیرد. اما نباید فراموش کنیم که کارنامه ششساله او در غول صنعتی آلمان هم دستکم مستحق همین میزان توجه است.
کایزر پسر یک مکانیک از منطقه لور باواریا است که به مدت 40 سال در زیمنس کار میکرد. زمانی که او از مدیر امور مالی به مدیرعاملی این کمپانی رسید، تنها دو بخش از نُه بخش این گروه وضعیت خوبی داشتند. بخش قابل قبولی از فروش این شرکت توسط کسبوکارهایی ایجاد شد که در آن زمان اصلا سودآور نبودند. کایزر بوروکراسی حجیم این گروه را سبک کرد، منابع انسانی را تمرکز بخشید و دیگر کارکردها و بخشها را هم بر روی توسعه، ساخت و فروش محصولاتشان متمرکز کرد. تا سال 2017، بیشتر کار انجامشده به نظر میرسید. قیمت سهام زیمنس به اوجی رسید که آخرینبار در سال 2007 دیده شدهبود. همین مسئله باعث شد که هیئت ناظر بر مدیریت این کمپانی، دوره مدیریت کایزر را تا سال 2021 تمدید کند.
اختلاف نظرهای جالب
خیلیها فکر میکردند که در این زمان، زیمنس دیگر نیازی به اصلاح ساختاری ندارد، اما کایزر این مسئله را سرعت هم بخشید. او برند اُسرام که در تولید لامپهای روشنایی فعالیت میکرد را فروخت و تولید وسایل آشپزخانه نظیر ماشین لباسشویی را هم به بوش واگذار کرد و تولید سمعکها را هم به یک بنگاه اسکاندیناویایی سپرد. کایزر بازوی تولید توربین بادی زیمنس را با شرکت گامسای اسپانیا پیوند زد و بخش فعال در فنآوریهای پزشکی این شرکت را وارد بازار بورس فرانکفورت کرد. شرکتهای خوشهای سنتی به نظر کایزر آیندهای ندارند، زیرا کمبود تمرکز لازم در آنها باعث میشوند که در نهایت کاری میانمایه و ضعیف ارائه دهند.
البته باید گفت که این رژیم غذایی جدید به طور کامل به نتایج مطلوب خود نرسیدهاست. از ابتدای سال 2017 تا امروز زیمنس عملکرد نسبتا ضعیفی در بازار بورس آلمان داشته و رقبایی نظیر آلستوم فرانسه و فیلیپس هلند وضعیتی نسبتا بهتر داشتهاند. اتحادیه اروپا از ماه فوریه جلوی ادغام بخش ریلسازی این کمپانی با آلستوم را گرفتهاست و دلیل آن را هم مسائل مربوط به رقابت ذکر کردهاست. کایزر به دنبال راههای جایگزینی مانند قرار دادن در بورس عمومی است. زیمنس در اواسط ماه مرداد نتوانست انتظارهای تحلیلگران را برآورده کند.
اواخر شهریور همین امسال هیئت نظارت این کمپانی پیشنهاد داد که مایکل سن، که در هیئت مدیره این کمپانی قرار دارد، باید مدیریت بخش انرژی آن را بر عهده بگیرد که به احتمال زیاد به زودی به فروش خواهد رسید. از سوی دیگر هم رولاند بوش، رئیس عملیات و فنآوری، را به عنوان معاون مدیر عامل منصوب کردند و او به احتمال زیاد در نهایت جانشین کایزر شود. بوش که تجربه نظارت بر شاخههای دیجیتال و اتوماسیون را دارد، شاید گزینه مناسبی برای هدایت زیمنس به دوران بعدی باشد. کایزر تا سال 2017 کارنامه خوبی داشت و از آن به بعد وضعیتی متوسط را از سرگذراند. شاید وقت آن باشد که این وظیفه را به نفر بعدی بسپارد و مثلا شانس خود را در دنیای سیاست امتحان کند.
نظر خود را بنویسید