گالری آنلاینی برای ایجاد ارتباط مستقیم بین هنرمندان و خریداران آثار هنری

استارت آپی با دریچه ای رو به بازار هنر

...

حجم بازار هنر ایران 300 الی 400 میلیارد تومان برآورد می شود

در یک دهه گذشته «استارت آپ» ها در فضای کسب و کار ایران به خصوص اشتغال جوانان نقشی مهم داشته اند و بخش اثرگذاری از بازار اقتصاد کشور را در اختیار گرفته اند به گونه ای که تعداد زیادی از شرکت های مهم اقتصادی ایران همچون دیوار، کافه بازار، دیجی کالا، آپارات، اسنپ، تپسی و... روزی کارشان را از یک هسته کوچک استارت آپی شروع کردند. اما نکته مهم در حوزه استارت آپ های ایران این است که بیشترین تمرکزشان به فضای اقتصادی، اجتماعی، بازار و خدمات بر می گردد و کمتر استارت آپی در حوزه های هنری و فرهنگی پا گرفته است؛ اتفاقی که البته خوشبختانه کم، کم در حال شکل گرفتن است و یکی از این استارت آپ های موفق هنری « آرتیبیشن» نام دارد. گالری هنری و آنلاینی که بر پایه تفکر استارت آپی از سوی تعدادی از جوانان راه اندازی شده و توانسته دیدگاه های جدیدی را به بازارهنری ایران که بیشتر سنتی است تزریق کند و برای خود جایگاهی مناسب بسازد. نگاه جذاب آرتیبیشن به بازار هنر را می توان از شعار آن « هنر سرمایه‌ی ماندگار» به خوبی درک کرد.

در سایت این استارت آپ نوشته شده:« آرتیبیشن نمایشگاه و بازار آنلاین هنرهای تجسمی با محوریت هنر اصیل ایرانی است که با ایجاد دسترسی آسان، طراحی زیبا، ارائه ‌ی بین المللی و دوزبانه و حضور در تمام شبکه‌های اجتماعی توانسته اعتماد بسیاری از هنرمندان ممتاز ایرانی را بدست آورد. آرتیبیشن در زمستان 1393 برای وصل کردن هنرمندان توانمند، مجموعه‌ داران و گالری‌ها به هنردوستان و خریداران آثار هنری که ارزش گران بهای هنر را می‌دانند در تهران/ایران خلق شده است.»

در سایت این استارت آپ شما می توانید به راحتی و بی واسطه آثار اصیل هنری هنرمندان کشور را در منزل یا محل کار خود مشاهده، جست‌وجو، مقایسه و ارزیابی کنید؛ سپس اثر مورد نظر خود را با اطمینان تهیه کنید. از ویژگی های گالری آنلاین آرتیبیشن می توان به « تضمین اصالت 100 % آثار هنری و خرید آثار اصیل به همراه شناسنامه اثر»، «خرید مستقیم، آسان و بی‌واسطه‌ی آثار هنری از خود هنرمند یا مالک فعلی اثر»،«تنوع بالای آثار هنری در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی»، « فراهم آوردن امکان شرکت در حراجی‌های معتبر به صورت برخط (آنلاین) بدون صرف هزینه و زمان زیاد» اشاره کرد. البته آرتیبیشن فضای گالری و فضایی برای نمایش هم دارد و در این فضا تلاش می کند تا «حمایت از هنرمندان جوان و استعداد» و « هنرمندان برجسته ای که آثارشان چندان دیده نشده» را در اولویت نمایشگاهی قرار دهند.

همچنین یکی دیگر از ویژگی های مهم این مجموعه استارت آپی ارائه مشاوره های اقتصادی نسبت به بازار هنر با در نظر گرفتن هنرمندان، مجموعه داران و خریداران است. در واقع آرتیبیشن تلاش می کند تا بازارسازی مناسبی را شکل دهد و در آن هنرمندان،خریداران و حتی گالری داران را به هم متصل کند. در کاتالوگ معرفی این استارت آپ نوشته شده:« در حال حاضر کمتر از 100 گالری و با بیش از یک نمایشگاه در سال در کشور فعال هستند که به طور میانگین اگر هر گالری 5 نمایشگاه برگزار کند، در نهایت 500 نمایشگاه دایر خواهد شد و از این میزان به جهت عدم بازارسازی مناسب درصد بسیار کمی به هنرمندان جدید و جوان اختصاص پیدا می کند.» در بخش دیگری از کاتالوگ معرفی آرتیبیشن نوشته شده است:« حجم بازار هنر ایران 300 الی 400 میلیارد تومان برآورد می شود. بازاری که امکان انفجار و رشد قابل توجهی دارد اما در حال حاضر فاصله چشمگیری با پتانسیل های بالقوه خود دارد.»

در این بین آرتیبیشن نگاهی هم به نمایش و فروش آثار هنری هنرمندان ایرانی در کشورهای دیگر و نمایشگاه های بین المللی هم دارد و تاکنون توانسته است آثاری را در 10 کشور از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس به فروش برساند.  

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?61840

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام