ششمین نشست کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران برگزار شد
تلاش برای نقشآفرینی موثرتر تشکلها
1398/06/05
2561
این مطلب را به اشتراک بگذارید
نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق با اشاره به برگزاری نمایشگاههای موازی، خواهان نقشآفرینی بیشتر و موثرتر تشکلها در روند برگزاری نمایشگاهها در کشور شدند.
نشست کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران به مساله تامین مالی طرحهای حوزه فناوری و نوآوری و همچنین اثرگذاری تشکلها در برگزاری رویدادهای حوزه فناوری مانند نمایشگاهها پرداخت.
در آغاز این نشست، فرزین فردیس، نائبرئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال، از نماینده بانک صادرات ایران دعوت کرد تا در خصوص روشهای تامین مالی طرحهای مربوط به حوزه اقتصاد دیجیتال و فناوری اطلاعات صحبت کنند.
سینا رزاقی، رئیس اداره انفورماتیک بانک صادرات با بیان روشهای متفاوت تامین مالی طرحهای حوزه اقتصاد دیجیتال و فناوری اطلاعات، گفت: گروههای کارشناسی تعیین شده در بانک طرحهای پیشنهادی را بررسی میکنند و چنانچه این طرحها و خدمات آنها عواید مناسب و همچنین توجیهپذیر اقتصادی داشته باشند، از طرف بانک مشمول حمایت مالی قرار خواهند گرفت.
غلامحسین ملکلو، مشاور دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در حوزه خدمات مالی و بانکی، در خصوص تحول دیجیتال در بانکداری گفت: اقتصاد و تحول دیجیتال در بانکداری از سال گذشته کلید خورده است و با همکاری معاونت بانکی وزارت اقتصاد سند بانکداری آینده و تحول دیجیتال تهیه شده است. در واقع این بانکها هستند که بالهای اصلی اقتصاد دیجیتال هستند.
او تحولات دیجیتال در بانکداری را مستلزم تهیه یک اکوسیستم دانست و ادامه داد: وجوه اصلی این اکوسیستم مردم به عنوان مشتری، مسائل فناوری و فرآیندهای کسبوکار هستند که نیازمند یک بستر مناسب است.
در ادامه فرزین فردیس، با اشاره به اینکه بانک طرحهای مبنی بر فناوریهای جدید در اولویت تمرکز قرار دارند، این سوال را مطرح کرد که آیا تامین مالی بانک ریسکهای مرتبط با اینگونه طرحها را شامل میشود یا خیر؟
شهاب جوانمردی، دیگر نایب رئیس این کمیسیون نیز این سوال را مطرح کرد که آیا بانک صادرات یک مرکز مسئول و شعبه تخصصی برای این امر در نظر گرفته است؟ وی در ادامه درخواست یک حوزه تخصصی با دانش لازم در این زمینه همچنین تضامین و نرخ و زمان ارزیابی مشخص را عنوان کرد.
مجید برزگری، دبیرکل مجمع تشکلهای دانشبنیان، با اشاره به اینکه شرکتهای دانشبنیان و فناوریهای نو اکثرا جوان هستند و تجربه تعامل با سازمانها و بخشهای مختلف را ندارند و بعضا این عوامل محیطی مانع از رشد آنها میشود، تصریح کرد: بانک چه روال و فرآیندی برای نزدیک شدن به این شرکتها دارد و آیا به دنبال نهادینه کردن این فرهنگ و تدوین بستههای حمایتی هست؟
سینا رزاقی با تاکید بر اینکه بانک صادرات اولین بانک کشور در به کار گرفتن یارانه و فناوری دیجیتال بود در پاسخ به سوالات مطرح شده اذعان کرد: این فرهنگ در بانک صادرات نهادینه شده و در زمینه سرمایهگذاری خطرپذیر، رویکرد بانک بهاینگونه است که وارد نشود اما در عین حال موارد پیشنهادها مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت و اگر برای سرمایهگذاری توجیهپذیری لازم وجود داشته باشد، پذیرفته میشود. همچنین تعیین کردن وثیقه، نرخ و تخصیص شعبه تخصصی برای بررسی در حال حاضر ممکن نیست و نیازمند تحلیل و بررسی بیشتر است. برای مثال موضوع نرخ لازم است در شورای پول و اعتبار مطرح شود.
تلاش برای تقویت نقش تشکلها در برگزاری نمایشگاهها
در ادامه این نشست بحث نمایشگاههای تخصصی و پیشنهاد رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال در خصوص برگزاری برگزاری نمایشگاه تلکام توسط اتاق بازرگانی تهران مطرح شد.
که در این زمینه حسین ریاضی، رئیس سندیکای صنعت مخابرات، با اشاره به بینتیجه ماندن پیشنهادهای قبلی مبنی بر ادغام نمایشگاههای الکامپ و تلکام گفت: سندیکای صنعت مخابرات پیگیر بوده که در برگزاری این نمایشگاه که رسالت آن یافتن بازارهای داخلی و خارجی برای شرکتهای داخل کشور است، نقش کلیدی ایفا کند. از طرف دیگر برخی نمایشگاههای تخصصی نقطهضعفهایی دارند که لازم است توسط اتاق بررسی شود.
هومن حاجیپور، معاون کسب و کار اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به بند ه ماده 5 قانون اتاق افزود: تشکیل و برگزاری نمایشگاه تخصصی داخلی و خارجی با کسب مجوز از وزارت بازرگانی جز وظایف اتاق است.
شهاب جوانمردی نیز با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه توسط اتاق بازرگانی در تقابل با تشکلها قرار میگیرد، پیشنهاد کرد: بهتر است اتاق وارد این حوزه نشده و بر تقویت تولید و اقتصاد کشور تمرکز داشته باشد و در زمینههایی که خلا وجود دارد نیازها را پاسخ دهد و به نحوی شایسته از افراد و تیمهایی که علاقمند به حضور در نمایشگاهها هستند، کمک کنیم.
نظر خود را بنویسید