سیاستِ مخالف اصل «امریکاییها مقدم هستند» به طرز عجیبی جانسخت از آب درآمده
دیدگاه دوگانه
1397/08/23
2526
این مطلب را به اشتراک بگذارید
ترامپ با شعار «امریکا مقدم است» نظر بسیاری را در انتخابات ریاست جمهوری به خود جلب کرد و اکنون که به این سمت رسیده سعی عجیبی دارد در کاهش بودجه کمکهایی که امریکا به کشورهای خارجی میکند. این تلاشهای او توسط یک کنگره که پر است از همحزبیهایش ناکام مانده. داستان چیست؟
ترجمه:نسیم بنایی/آینده نگر/منبع اصلی: اکونومیست
بودجه کمک به خارجیهایی که کنگره در ماه مارس تصویب کرد خیلی با آنچیزی که کاخ سفید میخواست تفاوت داشت. هیئت دولت سال گذشته درخواست کاهش یکسومی این بودجه را داشت. قرار بود کمک برای بهداشت جهانی کاهش 25درصدی و کمک غذایی افتی بیش از 50درصد را تجربه کنند. امریکا با فاصلهای زیاد بزرگترین کمککننده است و این برنامهریزیها جامعه جهانی را به سمت یک آخرالزمان پیش میبرد. کنگرهای که آن زمان در کنترل جمهوریخواهان بود کمک به خارجیها را مانند سال 2017 در حدود 35میلیارد دلار نگه داشت، که در این میان کمک به سلامت و غذا تقریبا دستنخورده باقی مانده بود. هیئت دولت میخواست بودجه 600میلیون دلاری برنامه خانواده را حذف کند، اما این بودجه نیز تغییری نکرد. برخی حیطهها حتی شاهد افزایش هم بودند: بودجه بهداشت زایمان و درمان سل، به ترتیب 15 و 20 میلیون دلار افزایش پیدا کردند.
دموکراتها معمولا دست بیشتری در کمکهای فرامرزی دارند اما این فقره در بودجه فدرال به طرز شگفتانگیزی بین جمهوریخواهان هم پرطرفدار است. بسیاری افراد عقیده دارند که کمکهای فرامرزی وظیفه اصلی امریکاییها بوده و به سود امریکا تمام خواهد شد و میخواهند در امور بینالمللی چهرهای غیر از ترامپ را از امریکا معرفی کنند و به همین خاطر است که چنین مسئلهای پدید آمده. بودجه کمک به خارجیها در زمان جرج بوش پسر، بیش از دو برابر شد. از زمان جنگ افغانستان و عراق بسیاری از جمهوریخواهان هم به این نتیجه رسیدهاند که تنها توپ و تفنگ، قدرت یک کشور را نشان نمیدهند و کمکهایی هم باید کرد برای حل مشکلات جهانی. این ادعای جرمی کانیندایک، مجری برنامه کمکهای اضطراری امریکا، در دولت باراک اوباما است. برنامه مبارزه با بیماری ایدز کشور امریکا به 14میلیون نفر در سرتاسر دنیا داروهای لازم را میرساند و برنامه مبارزه با مالاریا نیز تاکنون جان 6میلیون نفر را نجات داده است. و این روند کماکان ثبات خوبی از خود نشان داده و طی سالهای اخیر به شدت رشد هم کرده است.
*چه خواهد شد؟
هیئت دولت امریکا هنوز هم میخواهد که هزینه کمک به خارجیها را کاهش دهد اما برنامهاش دائما با شکست روبهرو میشود. گزارشهایی ماه گذشته منتشر شدند که بر اساس آنها، میک مولوانی، رئیس دفتر مدیریت و بودجه، لایحه لغوی را منتشر کرد. لایحه لغو یک فرایند نادر است که طی آن از مبلغی که به عنوان بودجه برای کاری در نظر گرفته شده، مقداری کاسته یا به طور کل کنار گذاشته میشود. این روند از اختیارات رئیسجمهور امریکا است و حتی سنا هم توانایی اطاله کردن بررسی آن را ندارد. این لایحه برای 3میلیارد دلار از بودجه کمکهای فرامرزی طراحی شده بود، اما با مخالفت دموکراتها و جمهوریخواهان در کنگره به طور کل کنار گذاشته شد.
مناقشاتی که بر سر بودجه 2019 پدید خواهد آمد احتمالا مشابه مناقشات سال گذشته باشد. دولت باز هم خواهان کاهش یکسومی بودجه کمک به خارجیها شده است اما کمیتههای تصویب بودجه همین مقادیر کنونی را مناسب میدانند و میخواهند این بودجه را در همین سطح حفظ کنند.احتمالا باز هم کنگره پیروز شود، و کاخ سفید هم که مجددا در این اقدام خود ناکام مانده قطعا به دنبال راههایی دیگر برای گذاشتن اثر خود خواهد بود همانطور که اخیرا اعلام کرده که دیگر به UNRWA کمکی نخواهد کرد که یکی از آژانسهای سازمان ملل به منظور حمایت از پناهندگان فلسطینی است.
تد یوهو، نماینده فلوریدا در کنگره که یکی از راستگراهای جمهوریخواه است، پیش از اینکه در سال 2013 به این سمت برسد قول داده بود که کمک به خارجیها را کاهش دهد اما امروز میگوید که «اگر کمک به خارجیها را به رها کنیم، با مشکلات بیشتری در سطح جهان مواجه خواهیم بود.» سناتور لیندزی گراهام از کارولینای جنوبی هم که معمولا یکی از متحدان ترامپ است خیلی قاطعتر این درخواست دولت را «بیمعنا» توصیف کرد. البته این نکته را هم نمیتوان نادیده گرفت که ترامپ طی روزهای اخیر و به طور مرتب طی این مدت هم از طریق توئیتر و هم با استفاده از اختیاراتی که دارد در مورد این مسئله پافشاری کرده و حالا باید بمانیم و ببینیم که آیا این اتحاد شکننده بین دو حزبِ اصلی در کنگره میتواند در مقابل اختیارات رئیسجمهور و بازیهای روانی او در سطح جامعه مقاومت کند یا خیر.
نظر خود را بنویسید