اعضای شورای شهر تهران برگزیدگان ناب شهروندان پایتختنشینان به حساب میآیند. کاندیداهای این شورا با کمترین دخالت نهادهای اصلی نظارتی مثل شورای نگهبان، راه خود را برای نشستن برکرسی شورای شهروندان بازکرده و با رای مستقیم پایتختنشینان به این نهاد رسیدهاند.
محمدصادق جنانصفت
اعضای این شورا در فرآیندی دموکراتیک و باز هم با کمترین دخالتهای رسمی در انتخاب شهردار تهران حاضر میشوند و با رایگیری و به شرط داشتن بیشترین رای، شهردار را انتخاب میکنند. شورای حاضر برای سومین بار در دوران فعالیت خود دیروز با رایگیری دو کاندیدای اصلی را برای مبارزه نهایی برگزیدند. یکی از این دو نفر که اتفاقا بیشترین رای را از اعضای شورای شهر به دست آورده است و اگر آرای داده شده با تغییر بنیادین مواجه نشود به شهرداری تهران میرسد، عباس آخوندی وزیر استعفا داده راه و شهرسازی است. عباس آخوندی جدای از هر ویژگی مدیریتی و کارنامه و برنامهای که دارد، در سالهای اخیر نشان داده است یک اقتصادخوانده مومن به آموزههای اقتصاد آزاد و مخالف سرسخت اقتصاد متمرکز دولتی است. وی این باور ارزشمند خود را با شفافیت و صراحت با شهروندان و نخبگان ایرانی درمیان گذاشته است و از این نظر یک گام از مدیرانی که باور خود را درمیان نمیگذارند جلوتر است.
حالا اعضای شورای شهر تهران با باور و اعتقاد و راهبردهای فکری و اجرایی عباس آخوندی آشنایی کافی دارند و با چشمهای باز به او رای دادهاند که این نهاد غیردولتی را در مسیری قرار دهد که کمترین نشانههای دولتی بودن را داشته و از وابستگی به نهاد دولت رها شود. صرف نظر از اینکه عباس آخوندی در انتخاب نهایی اعضای شورای شهر رای بیشتری به دست بیاورد و یا در هر شرایطی که او رای حداکثری داشته باشد یا رقیب او بتواند از وی سبقت بگیرد تا همین جای کار یک چیز آشکار شده است: نخبگان ایرانی با چشمهای باز به اقتصاد آزاد و برتریهای راهبردی این روش و اندیشه اقتصاد بر اقتصاد دولتی و متمرکز و متروک و مطرود در دنیا رای داده و به تواناییهای اقتصاد رقابتی پی بردهاند.
واقعیت این است که نمایندگان شهروندان پایتختنشین به این نتیجه قطعی رسیدهاند زمان دفن اندیشه و عمل اقتصاد چسبیده به دولت که زاد و رشد رانت و فساد را در هر سازمان ازجمله سازمان شهرداری نهادینه خواهد کرد را باید دور انداخت. نهاد شهرداری اتفاقا به دلایل گوناگون باید از راهبرد تمرکز بر نهادها و سازمانهای انحصاری وابسته به هر نهاد و سازمان دیگر دوری کرده و مقوله شریف رقابت را به مثابه برگ برنده برای دور ریختن و سوزاندن ریشههای رانت و فساد را در دستورکار اجرایی در هر زمینهای قرار دهد. روشن کردن چراغ پرفروغ رقابت و آزادیخواهی در مدیریت نهاد غیردولتی و متکی بر رای و درآمدهای مردمی نقطه عطفی در اداره پایتخت خواهد بود. نخبگان برگزیده تهراننشینان آگاه میدانند که اندیشههای تمرکزگرایانه و بیاعتقاد به رقابت در امور اجرایی در همه 12 سال فعالیت شهردار اسبق چگونه به مرگ رقابت و از دور خارج شدن بنگاههای اقتصادی خصوصی منجر شد و غولهای تازهای سربرآوردند. مزیت انتخاب اندیشه باورمند به اقتصاد آزاد و رقابتی این است که با شتاب به الگویی برای کلان شهرها و شهرداریهای دیگر تبدیل خواهد شد و موجی از آزادی انتخاب و رقابت را به این نهاد شهروندان تبدیل خواهد کرد.
نظر خود را بنویسید