از ضرورت اصلاح ضوابط استقرار واحدهای صنعتی تا مزایای اتوبوسهای برقی
1397/04/04
2419
این مطلب را به اشتراک بگذارید
شانزدهمین نشست کمیسیون انرژی و محیطزیست اتاق تهران با بررسی دو موضوع در حوزه محیطزیست برگزار شد. در این جلسه، ابتدا طرح مطالعاتی با موضوع تدوین، اصلاح و پیشنهاد ضوابط و معیارهای استقرار واحدهای صنعتی و تولیدی از سوی ماهک صبوری، کارشناس ارشد مهندسی محیطزیست و توسعه پایدار مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه، لطفاله سوادکوهی از اساتید دانشگاه و کارشناس ارشد خودروهای با موتورهای احتراق داخلی، در یک گزارش تحلیلی به معرفی اتوبوسهای تمام برقی شهری و اثر آن بر بهبود محیط زیست پرداخت.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در ابتدای این نشست رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران با اشاره به برپایی جلسه پیشین کمیسیون که در محل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار شد، گفت: یکی از توافقات صورت گرفته در این نشست، تشکیل کارگروه مشترک از کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران و سازمان ایدرو برای بررسی مسائل مرتبط با حوزه کسبوکار بود.
رضا پدیدار سپس با بیان اینکه کشور در یک التهاب شدید اقتصادی قرار دارد، افزود: بخش عمده ای از التهابات ایجاد شده، در نتیجه هیجانات اقتصادی است که این روزها بر فضای کشور حاکم شده است.
وی در همین ارتباط تاکید کرد که در فضا و اتمسفری که اقتصاد کشور در آن قرار دارد، اتاق بازرگانی و نهاد بخش خصوصی نباید تحت تاثیر هیجانات و اظهارنظرهای غیرحرفهای قرار گیرد.
پدیدار سپس با اشاره به اجلاس اوپک و تصمیماتی که در نشست اعضای این سازمان بزرگ کشورهای صادرکننده نفت به دست آمده است، گفت: برآورد من به عنوان یک کارشناس حوزه نفت و انرژی این است که تا پایان مهلت شش ماهه دولت آمریکا برای بازگشت تحریمها علیه ایران، تغییری در میزان تولید و عرضه نفت خام ایران شکل نخواهد گرفت.
پیشنهادی برای اصلاح معیارهای استقرار واحدهای صنعتی
در ادامه این نشست، ماهک صبوری کارشناس ارشد مهندسی محیط زیست و توسعه پایدار به تشریح پیشنهاد اصلاحی برای ضوابط و معیارهای استقرار واحدها و فعالیتهای صنعتی و تولیدی پرداخت. وی با بیان اینکه نقص در اسناد بالادستی و قوانین حوزه مسائل زیست محیطی، موجب شده تا انجام اکثر فعالیتهای صنعتی و اقتصادی در بلندمدت به شکست بیانجامد، افزود: مهمترین دلیل این نقایص این است که بسیاری از قوانین کشور در دهه های گذشته تدوین و تصویب شده که در بیشتر حوزهها جوابگوی نیاز امروز صنایع نیست.
این کارشناس حوزه مسائل زیستمحیطی افزود: یکی از موارد مهمی که در نظام قوانین زیست محیطی کشور وجود دارد و نه تنها فعالان حوزه مدیریت پسماند بلکه کلیه صنایع را به طور جدی متاثر کرده، ضوابط و معیارهای استقرار واحدها و فعالیتهای صنعتی و تولیدی است که بر مبنای طبقهبندی صنایع بر حسب نوع فعالیت و ظرفیت آن تدوین شده است.
به گفته خانم صبوری، مشکل اساسی در این طبقهبندی این است که به دور از هرگونه معیار و استاندارد علمی و تنها بر پایه سلیقه و شناخت قانونگذار و دستگاه اجرایی آن تصویب و اجرا شده است، در حالی که ردهبندی صنایع اصولا باید بر اساس میزان انتشار آلایندهها از واحدهای صنعتی انجام شود و صنایع را باید بر اساس خروجی آلایندههایشان کدبندی کرد.
این کارشناس حوزه مسائل محیطزیست در ادامه، پیشنهاد یک پروژه مطالعاتی بر مبنای بررسی معیارهای به کار گرفته شده در کشورهای دیگر را مطرح کرد که به گفته وی، بتوان به یک راهکار قابل اجرا و علمی مبتنی بر دانش روز دنیا و منطبق با شرایط ایران دست یافت.
مزایای به کارگیری اتوبوسهای برقی شهری
از دیگر مباحث مطرح شده در شانزدهمین نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، تحلیلی بر مزایای اتوبوسهای تمامبرقی شهری از منظر فنی، اقتصادی و زیستمحیطی بود.
لطفالله سوادکوهی با اشاره به راندمان انرژی در موتورهای احتراق داخلی با سوختهای فسیلی از ورود به موتور تا کار مفید خروجی از موتور، گفت: بر اساس تحقیقات شرکت بوش آلمان، با وجود بهرهگیری از آخرین فناوریهای طراحی، ساخت و مدیریت موتور، به دلیل اتلاف انرژی در موتورهای احتراق داخلی با سیکلهای دیزلی و اتو، از 100 درصد انرژی موجود در سوختهای فسیلی متداول به طور میانگین حدود 65 درصد از انرژی ورودی از طریق اگزوز، سامانه خنککننده و تشعشع اتلاف میشود، در حالی که حدود 35 درصد انرژی از محور خروجی موتور به سیستم انتقال قدرت تحویل میشود.
وی افزود: در مورد راندمان موتورهای الکتریکی، میزان راندمان میانگین به بیش از 70 درصد رسیده است لذا کمتر از 30 درصد از کل انرژی اتلاف میشود و در نهایت بیش از 70 درصد انرژی خروجی موتور به سیستم انتقال قدرت تحویل میشود.
وی همچنین به مطالعه انجام شده در مرکز دانشگاهی و پژوهشی کشور دانمارک اشاره کرد و افزود: این تحقیق نشان میدهد که مزیت شاخص توان تحویلی خروجی به چرخها در اتوبوسهای تمامبرقی نسبت به آخرین نسل اتوبوسهای دیزلی شهری، در حدود سه برابر بیشتر است.
سوادکوهی در ادامه افزود: طبق نتایج به دست آمده، در اتوبوسهای با سوختهای فسیلی، از جمله سیانجی (CNG) و گازوئیلسوز که در کشور ما نیز متداولترین سوختها در حمل و نقل مسافر سطح شهری به حساب میآید، مشخص شد که اتلاف انرژی و استهلاک در اتوبوسهای سیانجیسوز به قدری بالاست که هیچ توجیحی برای توسعه این نوع اتوبوسها وجود ندارد.
وی با اشاره به برخی چالشهای توسعه اتوبوسهای برقی شهری، گفت: نیاز به سرمایهگذاری اولیه بالاتر برای خرید اتوبوس، از جدیترین چالشهای آن است در حالی که در صورت سفارشگذاری بالا، به دلیل توجیه و صرفه اقتصادی برای تولیدکنندگان، قیمت اتوبوسهای برقی با قیمت نوع دیزلی برابری خواهد کرد.
سوادکوهی همچنین، هزینه تعمیر و نگهداری پایین، عدم مصرف سوختهای فسیلی و انواع روغنها و مایعات شیمیایی و عدم انتشار آلایندگی ناشی از خروجی اگزوز و بخارات آب از مزایای این طرح عنوان کرد.
به گفته وی، برآوردهای انجام شده توسط سازمانهای بینالمللی نشان میدهد که خودروهای برقی در تولید CO2 که عامل گرمایش زمین است تا 54 درصد بهینهتر هستند و مهم تر اینکه در ایجاد آلایندههای متمرکز در مراکز جمعیت مثل ایستگاه اتوبوس، تا 90 درصد بهینه هستند.
این دستورکار کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران که هم در حوزه مصرف انرژی و هم در حوزه حفظ محیط زیست مهم و اثرگذار تلقی میشود، قرار است در نشستهای آتی کمیسیون نیز دنبال شود و ادامه پیدا کند.
نظر خود را بنویسید