اختصاصی سایت خبری اتاق تهران: صدرالدین نیاورانی، نائب رئیس انجمن ارگانیک ایران
رنج صادرات میوه از بی امکاناتی
1396/08/13
5560
این مطلب را به اشتراک بگذارید
به علت کمبود امکانات حملونقل ازجمله کانتینرهای یخچالی برای نگهداری از محصولات صادراتی مثل سیب، کیوی و انار صادرات میوه محدودشده است و با توجه به کمبود نقدینگی واحدهای صادراتی امکان افزایش سهم ایران در بازارهای خارجی با توجه به این شرایط وجود ندارد.
صدرالدین نیاورانی
محدودیت بیشتر در بازار قطر
روند صادرات محصولات کشاورزی به قطر که پس از تنشهای سیاسی اخیر با عربستان با افزایش فرصتهای تجارت در آن روبهرو شدیم، مثل گذشته ادامه دارد و باوجود بیان کاستیها هنوز اقدام خاصی برای رفعورجوع آن انجامنشده است. هرچند سازمان توسعه تجارت برای معرفی بیشتر محصولات کشاورزی ایران در قطر نمایشگاهی را برگزار کرد اما پروازهای چارتری بهطور تقریبی به قطر قطع شده است و صادرات محدود میوه و سبزی با هواپیمای مسافربری ادامه دارد. این در حالی است که کانتینرهای ترکیه حتی از طریق ایران به قطر صادر میشود و بازار در زمینه بسیاری از محصولات کشاورزی ازجمله سیب، گلابی و صیفیجات در اختیار ترکها قرارگرفته است. دولت برای حمایت از واحدهای صادراتی و تولیدی برقراری تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی را اعلام کرده است و البته بسته حمایت از تولید که هنوز اجرانشده است. براساس اعلام دولت تسهیلات برای هر صادرکننده حقیقی تا سقف پنج میلیارد تومان و شرکتهای صادرکننده بیش از 20 میلیارد تومان در نظر گرفتهشده است که هنوز در اختیار صادرکنندگان قرار نگرفته است.
چشمانداز یکساله
با توجه به سرریز تولید میوه و سبزی در کشور در سال آینده برای صادرات محصول مشکلی جز مشکلات همیشگی نداریم. به علت کمبود امکانات حملونقل ازجمله کانتینرهای یخچالی برای نگهداری از محصولات صادراتی مثل سیب، کیوی و انار صادرات میوه محدودشده است و با توجه به کمبود نقدینگی واحدهای صادراتی امکان افزایش سهم ایران در بازارهای خارجی با توجه به این شرایط وجود ندارد. همانطور که در رسانههای اجتماعی و فضای مجازی میبینید، سرنوشت سرریز تولید محصولات کشاورزی ازجمله سیب که میتوان با فراهم کردن امکانات آن را صادر کرد، دور ریخته شدن در کنار جادههاست که هم به تولید ضربه میزند و هم به صادرات.
رشد15 درصدی محصولات ارگانیک
و اما در مورد صادرات و تولید محصولات ارگانیک شرایط متفاوتی داریم. تولید محصولات ارگانیک 15 درصد رشد کرده است. در 22 آبان ماه سال جاری در بوستان گفتوگو در تهران هفته سبز ارگانیک را برگزار خواهیم کرد که امیدواریم فعالان زمینه کشاورزی همراهیمان کنند. به اینکه محصولات ارگانیک در سبد غذایی خانوار ایرانی جایگاه واقعیاش را پیدا کند امیدواریم چراکه افزایش مصرف این محصولات بهسلامت جامعه کمک میکند. در حال حاضر کنسرو ارگانیک و محصولات مثل انجیر، انار و کشمش ارگانیک را صادر میکنند و پیگیر دریافت گواهی بینالمللی ارگانیک برای دیگر محصولات باغی ایران هستیم.
نظر خود را بنویسید