کسبوکار نوپای ایرانی که به سطح جذب سرمایه خارجی رسیده میتواند از یک چالش امنیتی عبور کند؟
شش ماه پیش بود که رسانههای اقتصادی از حواشی پرارزشترین استارت آپ جهان خبر دادند. اوبر که براساس ایده تاکسی یاب در آمریکا شکلگرفته بود با مسائل سیاسی و اجتماعی مختلفی دستوپنجه نرم میکرد. اکونومیست درباره اوبر نوشت: «ارزش اوبر در مارس 2017 به 68 میلیارد دلار در ایالاتمتحده آمریکا رسیده است و این شرکت در جایگاه اول قرار دارد. این در حالی است که اوبر در تاریخ کوتاه کسبوکارش با بحرانی بزرگ مواجه شده است». حمایت تراویس کالانیک، بنیانگذار اوبر از دونالد ترامپ و انتشار ویدیویی از او که با الفاظ نامناسب درباره نیروها و مشتریان صحبت میکرد کار را برای اوبر سخت کرد. از سوی دیگر یکی از کارکنان اوبر صحبتهایی در مورد آزار جنسی در وبلاگش نوشت و بعدها ایجاد نرمافزاری برای عدم افشای موارد نقض قانون جنجال عدم تائید اعتبارنامه اوبر در لندن را به همراه داشت که البته از میراث کالانیک برای مدیر جدید اوبر، دارا خسروشاهی بود.
حالا اسنپ یکی از شناختهشدهترین و باارزشترین استارت آپ های ایران با چالش روبهرو شده است و البته جز یک مورد، بقیه مشکلات آن به اوبر شبیه نیست. مهمترین مسئله اسنپ تجاوز جنسی یکی از رانندگان به یک زن مسافر بود که واکنشهای مختلف را در بین مردم و مسئولان برانگیخت. تجاوز به زنان در دیگر سرویسهای حملونقل ازجمله تاکسیها و آژانسها هم سابقه داشت اما مورد اسنپ به دلیل عدم نظارت اتحادیه از دید مسئولان بهطور ویژه بررسی شد. دادستان تهران دراینباره گفت: «به مدير اسنپ هشدار داده ميشود تا مواظب باشد كه فعاليتهاي اين شركت، محملي براي ايجاد ناامني و ارتكاب جرائم نشود. قرار بر اين بود كه به مردم خدمت ارائه شود نه اينكه راننده اسنپ، زني را به تپهها ببرد و به او تجاوز كند و آنگاه با تبليغات فريبنده و غيرواقعي اسنپ را بزرگ جلوه دهيد».
مسئولان دیگر ازجمله وزیر جوان ارتباطات هم به داستان اسنپ واکنش نشان دادند و در نهایت شهرام شاهکار بنیانگذار اسنپ در بیانیهای از لغو فرایند استخدام راننده در شهرها خبر داد تا زمانی که تدابیر جدیدی برای استخدام راننده در نظر گرفته شود. این داستان اینقدر برای اسنپ حواشی داشت که حتی برخی رقبا با تکیهبر نقص استخدام راننده در اسنپ برای رونق کسبوکارشان تبلیغ کردند.
پیشازاین به نظر میرسید حذف اسنپ از اپ استور و گوگل پلی به چالش بزرگ استارت آپ ارزشمند ایرانی تبدیل شود اما پس از داستان تجاوز به زن مسافر بیمار حواشی دیگری گریبان اسنپ را گرفت که ازجمله آن تجمع رانندگان اسنپ مقابل دفتر مرکزی آن در اعتراض به کم بودن کرایهها و عدم پاسخگویی بود. حالا اسنپ هم از طرف مسافران و هم طرف رانندگان موردانتقاد قرارگرفته است. مسافران امنیت بیشتر میخواهند و رانندگان پول بیشتر. اکنون در مورد آینده اسنپ سؤالاتی مطرحشده که زمانی در مورد اوبر مطرحشده بود و البته هنوز هم به آنها پاسخ داده نشده است. اسنپ از استارت آپ های آغازگر عصری تازه در فضای کسبوکار ایران به شمار میآید. اینکه اسنپ بتواند بر چالشهای امروز غلبه کند، پاسخی مثبت به وجود استارت آپ های دیگر در آینده است. اسنپ 10 هزار راننده را جذب کرده است و به 500 هزار مشتری خدمت می کند. بعضی رسانههای تخصصی از جذب سرمایه خارجی توسط اسنپ و دیگر استارت آپ های ایرانی خبر دادند. باید منتظر ماند و دید کسبوکار نوپای ایرانی که به سطح جذب سرمایه خارجی رسیده میتواند از این چالش اجتماعی و امنیتی عبور کند؟ به گفته شهرام شاهکار اسنپ تاکنون 100 میلیون سفر را بیخطر به پایان رسانده است. آیا اسنپ میتواند امنیت سفرهای درونشهری آینده را برای از دست ندادن مشتریانش تضمین کند؟
نظر خود را بنویسید