در ادغام وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت از ابتدا این اقدامات انجام نشده است. به نظر من ادغام 6 سال پیش اشتباه بود و این تفکیک هم اگر بخواهد انجام شود، اشتباهتر از آن است.
کیوان کاشفی، عضو هیئترئیسه اتاق ایران/ منبع:آینده نگر
لایحه تفکیک وزارت بازرگانی شتابزده و عجولانه است در حالی که هیچ عاملی برای این شتابزدگی در این موضوع دیده نمیشود. این طرح کارشناسی نشده است. اینکه بخواهیم آن را منوط به آغاز کار دولت کنیم، امر درستی نیست. اگر قرار بر این تصمیم بود، میشد از یک سال پیش کار کارشناسی را در اینباره انجام داد و اظهارنظرهای مختلف را جمعآوری کرد و یک تصمیم عاقلانه گرفت. در نتیجه تعجیل، یکی از نقاط ضعف بزرگ این طرح است. بحث دوم این است که هیچگاه در طول این مدت یک کار کارشناسی نشد که دلایل عدم رضایت از این ادغام چه بود. در بسیاری از موارد ممکن است این عدم رضایت حاصل از ادغام نباشد. از سویی ساختار و آییننامهای برای این ادغام تعریف نشد و دولتها در واگذاری بخشی از ماموریت خود عملکرد درست و قابل قبولی نداشتند. بنابراین با جدا شدن وزارتخانه تمام مسائل حل نمیشود. سوم اینکه انتزاع، ما را 6 سال به عقب بازمیگرداند و دقیقا تمام مطالب و مسائل و مشکلاتی که آن زمان مطرح شد و دلیل ادغام بود دوباره زنده میشود و این نه برای نظام خوب است و نه برای دولت. عقبگردی است که همه در آن متضرر خواهد شد.
مطلب آخر این است که وزارتخانه صمت سنگین شده، در حالی که بخش عمدهای از آن میتواند واگذار شود. به عنوان مثال نیازی نیست سازمان توسعه تجارت با وجود اتاق بازرگانی فعال باشد. در کجای دنیا این سازمان وجود دارد؟ میتوان اختیارات آن را واگذار کرد و به بخش خصوصی داد. تا کی سازمان توسعه تجارت میخواهد هیئتهای بازرگانی را مدیریت و اعزام کند؟ هنگامی که وزارتخانهای در این کارهای ریز خود را دخالت میدهد، مسلما از راهبردها و استراتژیها بازمیماند و این نارضایتی به وجود میآید. چرا تنظیم بازار به بخش خصوصی واگذار نمیشود؟ در یک برهه زمانی در کشور سازمانی به نام قند و شکر کشور وجود داشت. اما منحل شد و الان مشکلی در موضوع قند وشکر در کشور وجود ندارد. باید تنظیم بازار را رها کنیم. این موارد خرد دوررفت و هدررفت سرمایهها است. اعتقاد من بر این است که کار منطقی و علمی روی ساختارها شکل نگرفته است.
اتفاقا باید برخی از نهادها و دستگاهها نیز در این وزارتخانه ادغام شوند. چرا گمرک نباید به این وزارتخانه ملحق شود؟ مگر این دستگاهها در یک خانواده نیستند و یک مسیر کاری ندارند؟ در نتیجه تا زمانی که درباره این ساختارها، درست و منطقی تصمیمگیری نشود این تفکیک و تجمیعها به نظر من اشتباه است. در کشور معمولا آن نهادی که مسئول تغییر ساختار است سازمان مدیریت و برنامهریزی است. این سازمان مطالعاتی را انجام میدهد. تجارب کشورهای دیگر را مورد بررسی قرار میدهد. صاحبنظران در خصوص تغییر ساختارها نظر میدهند و پیشنهادی را مطرح میکنند. پیشنهاد در مجلس چکشکاری و تبدیل به قانون میشود. اما در ادغام وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت از ابتدا این اقدامات انجام نشده است. به نظر من ادغام 6 سال پیش اشتباه بود و این تفکیک هم اگر بخواهد انجام شود، اشتباهتر از آن است.
نظر خود را بنویسید