اختصاصی سایت خبری اتاق تهران: حمیدرضا صالحی، دبیر فدراسیون صادرات انرژی

2 اقدام مثبت و یک مطالبه بی پاسخ

...

برقراری امکان فاینانس و تلاش برای بهبود وضعیت کشور در بهره‌برداری از انرژی‌های نو اقدامات مثبت دولت است هرچند بسیاری از مطالبات نیروگاه‌های برق هم چنان بی‌پاسخ مانده است.

حمیدرضاصالحی

مهم‌ترین کار دولت یازدهم درزمینهٔ نیرو، فراهم کردن امکان فاینانس برای بخش خصوصی و فعالیت‌های انجام‌شده درزمینهٔ انرژی‌های نو ست. درزمینهٔ انرژی‌های نو، شاهد راه‌اندازی پروژه‌هایی بودیم که سالیان سال خوابیده بود اما در دولت یازدهم با جدیت دنبال شد. با واقعی شدن جدول تعرفه برق و انرژی‌های نو درزمینهٔ خرید تضمینی برق خورشیدی حرکت‌های خوبی آغاز شد هرچند ما هنوز با کشورهای توسعه‌یافته دنیا درزمینهٔ استفاده از انرژی‌های نو فاصله‌داریم اما رشدی که طی چهار سال گذشته ایجاد شد، مقدمه خوبی برای کم کردن این فاصله است.

از سوی دیگر پس از برجام، زمینه حضور شرکت‌های خارجی و سرمایه‌گذاری آن‌ها در انرژی‌های نو با احداث نیروگاه فراهم شد، نیروگاه‌های خورشیدی و بادی که در همدان با مشارکت آلمانی‌ها ساخته شد و به بهره‌برداری رسید، یکی از طرح‌هاست. این دستاوردهای قابل‌تقدیر دولت یازدهم است و البته هنوز گره‌هایی در بخش نیروی کشور وجود دارد که باز نشده است. درزمینهٔ پرداخت مطالبات پیمانکاران و قراردادهای خرید و تولید به‌ویژه درزمینهٔ برق تلاش‌هایی انجام‌شده اما مشکلات هنوز پابرجاست. بیشترین انباشت مطالبات را در بخش نیروگاه‌های برق داشتیم. دولت تا جای ممکن مطالبات پیمانکاران را پرداخت کرده است و از حجم انباشت آن کاسته اما درزمینهٔ نیروگاه‌ها و فروش برق هنوز مطالباتی وجود دارد که بی‌پاسخ‌مانده است. از سوی دیگر قیمت برق و واقعی سازی آن هنوز از مسائل حل نا شده این بخش است.

درزمینهٔ توسعه زیرساخت‌ها و مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی، این انتظار وجود دارد که علاوه بر آماده کردن زمینه‌های استفاده از فاینانس برای بخش خصوصی، انتقال تکنولوژی هم دنبال شود. از سال گذشته درزمینهٔ پروژه‌های زیرساختی مثل 312 پست برق حرکت‌هایی خوبی انجام‌شده است اما بخش خصوصی انتظار دارد که در ادامه بهره‌گیری از فاینانس، امکان انتقال تکنولوژی هم فراهم شود.

بیش از 95 درصد از صادرات خدمات فنی و مهندسی به بخش نیرو اختصاص دارد. این رتبه قابل‌توجه نشان می‌دهد که تلاش مسئولان برای فراهم کردن زمینه صادرات به بازارهای هدف نتیجه‌بخش بوده است اما انتظارها بیش از این است. امیدواریم در سال‌های آینده دولت بیشتر از پیمانکاران ایرانی در کشورهای همسایه ازجمله عراق و افغانستان حمایت کند و بدون تردید، این حمایت‌ها منجر به افزایش درآمدهای ارزی کشور خواهد شد. ظرفیت احداث نیروگاه در ایران به بیش از 75 هزار مگاوات رسیده و کشور ما یکی از چهاردهمین تولیدکنندگان انرژی در دنیاست. از این منظر در منطقه ظرفیت بالایی برای تولید انرژی‌داریم و باید با سیاست‌گذاری صحیح از این ظرفیت به نحو احسنت استفاده کنیم. امیدبخش خصوصی به این است که دولت آینده زمینه درآمدزایی بیشتر صنعت برق را فراهم کند. ایران کشور چهارفصل است و شرق و غرب دنیا را به هم متصل کرده است. در حال حاضر تبدیل به عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان برق صادر می‌کنیم و با تلاش بیشتر می‌توانیم به‌عنوان هاب انرژی منطقه نقش مهمی ازنظر سیاسی و اقتصادی در معادلات جهانی ایفا کنیم.  

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?49384

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام

مطالب مرتبط