اختصاصی سایت خبری اتاق تهران: مهدی پور قاضی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران

2 راه‌حل برای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو

...

شرایط رقابتی شدن بازار خودروی داخلی و اصلاح ساختار انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو 2 راه‌حل حمایت از حقوق مشتریان خودروسازان ایرانی است.

مهدی پورقاضی

خودروسازان ایرانی براساس یک تجربه قدیمی و محدودیت‌هایی که درزمینهٔ واردات خودرو ازنظر تعرفه‌ای برقرار بوده، نسبت به جلب رضایت مشتری کم‌توجه هستند. این مسئله به یک ویژگی یا بهتر بگویم خصلت برای صنعت خودروسازی ایران تبدیل‌شده است و در طی سال‌ها این صنعت توجه کمی به جلب رضایت خریداران خودرو نشان داده است.بیشتر مشتریان خودروهای داخلی از خدمات پس از فروش خودرو و کیفیت خودروها ناراضی هستند. این مسئله در مورد خودروهای صفرکیلومتر که از کارخانه تحویل می‌گیرید، به‌طور کامل صادق است اما متأسفانه خودروسازان مرتباً بر این مشکل سرپوش می‌گذارند و این‌طور تصور می‌کنند که به دلیل در اختیار داشتن حجم زیادی از بازار داخلی می‌توانند هر رفتاری با مشتریان داشته باشند.

چند سالی است که انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو شکل‌گرفته است اما ترکیب این انجمن دولتی  است و براساس دستور وزیر فعالیت می‌کند. این انجمن به خودروسازانی که همیشه مورد حمایت وزارت صنعت بودند کمتر ایراد می‌گیرد و این وضعیت تاکنون ادامه پیدا کرده است. اگر قرار به رعایت حقوق مصرف‌کننده باشد، باید تعداد قابل‌توجهی از خودروهای تولید داخل به کارخانه بازگردد و پس از اصلاحات به مشتری تحویل داده شود. متأسفانه انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو کارکرد مناسبی ندارد.خودروسازان توجهی به نیازهای مصرف‌کنندگان ندارند  و انجمن که باید قاعدتاً از حقوق مصرف‌کنندگان حمایت کند و آن را پیگیری کند، این وظیفه را دنبال نمی‌کند.

تنها راه‌حل در این شرایط رقابتی شدن بازار خودروی داخلی است و اصلاح ساختار انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو است. زمانی که رقبای جدیدی وارد بازار شوند، خودروسازان با توجه به محدود شدن سهم قطعی‌شان در بازار داخل به حقوق مصرف‌کنندگان توجه بیشتری نشان می‌دهند. خودروسازان در شرایط فعلی در مقابل انتقادات این مسئله را مطرح می‌کنند که اگر میزان فروش آن‌ها کاسته شود، تعداد زیادی از کارکنانشان بیکار می‌شوند و این مسئله به اغتشاشات اجتماعی می‌انجامد. به‌طورمعمول دولت تلاش می‌کند با این صنعت که زمینه اشتغال بسیاری را فراهم کرده مماشات کند. این در حالی است که ازنظر بهره‌وری نیروی انسانی، تعداد کارکنان خودروسازان داخلی نزدیک به سه برابر شرکت‌های مشابه در دنیاست. بهره‌ور نبودن نیروی انسانی در این شرکت‌ها باعث شده قیمت تمام‌شده محصولات بالا باشد. نه قیمت خودروسازان ایرانی مناسب است و نه کیفیت محصولشان اما زمانی که رقبای جدید وارد عرصه شوند، به‌طور حتم خودروسازان به رضایت مشتری اهمیت بیشتری می‌دهند.

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?48547

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام

مطالب مرتبط