گفتوگوی سایت خبری اتاق تهران با مرتضی مرادیان سفیر ایران در دانمارک
دانمارک از کشورهای پیشقدم در رابطه تجاری با ایران است
1395/11/17
4617
این مطلب را به اشتراک بگذارید
مردم ایران دانمارک را با هانس کریستین اندرسن، نویسنده اهل دانمارک، شیرینی دانمارکی و لبنیات به یاد میآورند. به گفته مرتضی مرادیان سفیر ایران در دانمارک، قرابتهای فرهنگی و شناخت صنعتی و تاریخی مردم ایران از دانمارک مثبت است. به همین دلیل ایران و دانمارک میتوانند روابط تجاری خوبی با یکدیگر برقرار کنند.
*رابطه اقتصادی ایران و دانمارک را چطور ارزیابی میکنید و فکر میکنید چه ظرفیتهایی در روابط دو کشور وجود دارد؟
رابطه اقتصادی دانمارک با ایران قدیمی و گسترده است. پایه و اساس صنایع لبنی در ایران 90 سال پیش توسط دانمارکیها ایجادشده است. مردم ایران دانمارک را به سه چیز میشناسند. اول شیرینی دانمارکی، دوم لبنیات پنیر دانمارکی و دیگری هانس کریستین اندرسن که خالق آثار مشهوری مثل پری دریایی و جوجه اردک زشت است.. مردم ایران به سه ویژگی خوب مردم دانمارک را میشناسند. صنایع دانمارک در ایران جاافتاده است. پل مشهور ورسک در شمال کشور توسط یک شرکت دانمارکی ساختهشده است درحالیکه برخی فکر میکنند یک شرکت آلمانی این پل را ساخته است. به دلیل همین سابقه خوب از همان روزهای اول پس از برجام هیئت بزرگی از دانمارک به ایران آمد که وزیر خارجه در رأس این هیئت بود و نزدیک به 60 شرکت دانمارکی همراه ایشان بودند و توافقات خوبی با طرف ایرانی داشتند .در حال حاضر توسعه همکاریهای ما به چندین برابر رسیده است. هر هفته هیئتهای اقتصادی در دو کشور داریم و درزمینهٔ های مختلف کار میکنیم.زمینههای خوبی برای توسعه همکاری با ایران وجود دارد. دانمارک از کشورهای پیشقدم برای توسعه روابط اقتصادی با ایران بوده است.
*سفارت ایران در دانمارک چه فعالیتهایی درزمینهٔ اقتصادی انجام داده است و اینکه رایزن بازرگانی وزارت صنعت در سفارتخانه ما در دانمارک فعالیت میکند؟
رایزنی که زیر نظر وزارت صنعت و معدن باشد در سفارت ایران در کوپنهاگ فعالیت نمیکند اما وزارت خارجه بخش اقتصادی سفارت را فعال کرده است. ما یک رایزن اقتصادی داشتیم و در ادامه به دلیل حجم کار درخواست کردیم که یک رایزن دیگر به گروه ما اضافه شود. درواقع توان سفارت را به دلیل حجم کارها که هرروز اضافه میشود دو برابر کردیم. در این مدت درزمینهٔ های مختلفی چون دارو، انرژیهای تجدید پذیر ، صنایع لبنیات، پتروشیمی، نفت و گاز، استخراج چاههای نفت، حملونقل دریایی بهویژه همکاری با بزرگترین کشتیرانی دنیا یعنی حملونقل دریایی مرسک که یک شرکت دانمارکی است، کار را شروع و توسعه دادهایم. درزمینهٔ دارو، پروژه مهمی را طرف دانمارکی با ایران به ارزش 100 میلیون دلار امضا کرده و کار اجرایی آن شروعشده است .اینیکی از سرمایهگذاریهای مستقیم طرف دانمارکی در ایران است. درزمینهٔ کشاورزی، دامداری و دامپزشکی و انرژیهای تجدید پذیر فعالیتهای خوبی شروعشده است.
ما بهصورت کامل در بخش اقتصادی سفارت نیازهای فعالان اقتصادی ایران را پوشش میدهیم. روزانه ایمیلهای متعدد اقتصادی دریافت میکنیم. سایت اینترنتی فعال داریم. کانال ارتباطی تلگرامی داریم که از این طریق اعضا را کنار هم نگه میدارد. بهطور روزانه مکاتبات و درخواستهای زیادی داریم.
دوستان ما در بخش اقتصادی فعالانه کار میکنند. در اینجا با کمک ایرانیان توانستیم اتاق بازرگانی نوردیک ایران را تأسیس کنیم. این اتاق در خدمت بخش خصوصی است و هر زمان که نیاز به مشاوره داشته باشند،اتاق بازرگانی نوردیک ایران NICC آمادگی حمایت و پشتیبانی از بخش خصوصی ما را دارد. روزانه با درخواستهای مختلف مواجه هستیم و خوشبختانه در سال جاری چهار همایش اقتصادی در کوپنهاگ داشتیم. چند همایش اقتصادی در دانشگاههای مطرح اینجا داشتیم. در خود سفارت همایش اقتصادی داشتیم. همایش مربوط به کشتیرانی را برگزار کردیم. در حال حاضر شرایط خوبی داریم اگر دوستان ما در بخش خصوصی نیاز به کمک داشته باشند آمادگی کامل برای همکاری وجود دارد. چند وقت پیش اتاق زنجان هیئتی را به دانمارک فرستاد. برای فعالیت بخش خصوصی ایران مشکلی ازنظر تبادل اطلاعات و راهنماییهای لازم وجود ندارد.
اگر وزارت صنعت معدن تجارت قصد اعزام رایزن بازرگانی به کشوری داشته باشد، با همکاری وزارت خارجه نیازسنجی میکنند و از این منظر موازی کاری ایجاد نمیشود. از زمانی که رایزن بازرگانی در کشوری مستقر شود، با سفارتخانهها همکاریهای خوبی خواهد داشت .سفارتخانهها هم بهطور حتم با آنها همکاری میکنند. البته باوجود رایزن بازرگانی از سوی وزارت صنعت معدن تجارت ، بخش اقتصادی سفارت هم فعالانه کار را ادامه میدهد. در حال حاضر وزیر امور خارجه ملاک پیشرفت روابط اقتصادی و انتقال سرمایهگذاری و تکنولوژی را عملکرد نمایندگیها در کشورهای مختلف در نظر گرفتهاند.
*دانمارکیها دارای چه مزیتهایی نسبت به دیگر کشورهای اروپایی در روابط تجاری با ایران هستند؟
دانمارک ازنظر تکنولوژی و سابقه تاریخی که در روابط تجاری و صنعتی دارد دارای امتیازاتی در روابط با کشورمان است. دانمارکیها در مواقع سخت و بحرانی کار را رها نمیکنند و پایکار میمانند. در دوران تحریم شرکتهای غذایی و دارویی دانمارک ارتباطشان را با کشورمان ادامه دادند.بهترین فاکتور اعتمادی است که طرف اقتصادی ایرانی بهطرف اقتصادی دانمارکی دارد. بهغیراز این، تکنولوژی خوب و پیشرفته کمک میکند به اینکه شرکتهای ایرانی طرفدار برقراری رابطه با شرکتهای دانمارکی باشند.
خلقیات مردم دانمارک به مردم ایران نزدیک است. مردم دانمارک به تعهدات پایبندند و وفای به عهد دارند. وقتی بنا دارند کاری انجام دهند پایکار میمانند. این بسیار مهم است. در مسائل تجاری این مسئله پایه و اساس است. ازنظر فرهنگ رفتاری اینجا نمونههای جالبی وجود دارد. نظم، احترام به خانواده و ویژگیهای مثبت دیگر فردی جالبتوجه است. ورزش کردن، توجه بهسلامت جسمی، استفاده از دوچرخه در حملونقل شهری و توجه به محیطزیست از نکات دیگری است که میتوان به آن اشاره کرد.
من فکر میکنم مردم ایران با توجه به سابقه فرهنگی که دارند با مردم دانمارک که نویسندگانی مثل اندرسن داشتند و همینالان هم نویسندههای بزرگی دارند که اهل فکر و تفکر هستند نزدیکاند و این مسئله میتواند به تقویت روابط کم کند. ما در دانشگاه کوپنهاگ کرسی زبان فارسی داریم.در حال حاضر بیش از شصت دانشجوی زبان فارسی در دو مقطع کارشناسی ارشد دکتری داریم. چندین همایش از شعرای بزرگ ایران برگزار کردهایم . برای مثال چند ماه پیش همایش مولانا در دانشگاه کوپنهاگ برگزار شد. نویسندگان و شعرای ایرانی در دانمارک شناختهشده هستند و خوشبختانه تصویر طرفین از هم تصویر خوبی است.
*جناب مرادیان، ما در حال حاضر در برقراری روابط بانکی با بانکهای بزرگ دنیا مشکلاتی داریم. در دانمارک وضعیت از این نظر چطور پیش میرود و اینکه دانمارکیها چقدر میتوانند بر تسهیل مراودات بانکی ایران اثرگذار باشند؟
در حال حاضر برای پروژههای بزرگ و شناختهشده مشکل بانکی نداریم. در حال حاضر کارها انجام میشود .البته توسعه این همکاریها پس از برجام بوده است. در حال حاضر برای پروژههای جدید و کوچک مشکلداریم که در حال مذاکره هستیم و فکر میکنیم بهزودی این مشکل حل شود و در این بخش مشکل نداشته باشیم. در حال حاضر برای پروژههای بزرگ واصلی مشکلی نداریم و کار در حال انجام است.
فکر میکنید چه مشکلی ازنظر ارائه اطلاعات بهطرف های تجاری خارجی وجود دارد که ممکن است فرایند ارتباط تجاری با طرفهای خارجی را دچار مشکل کند؟
وزارت خارجه و نمایندگیها با همه توان و امکانات خود درزمینهٔ اقتصادی و ارتباط با شرکتها تلاش میکنند و نتیجه را به داخل کشور منعکس میکنند. در داخل هم وزارت خانه این اطلاعات را به دستگاههای مختلف منعکس میکند اما مشکلی که وجود دارد این است که زمان زیادی طول میکشد که این اطلاعات از داخل جمع شده و به ما برسد تا بهطرف های خارجی عرضه کنیم. این فرایند باید اصلاح شود. البته دولت با تمام توان این کار را انجام میدهد اما احساس میکنم ارتباط بین بخش خصوصی و دولتی نیاز به اصلاحاتی دارد. در این بخش، اتاقهای بازرگانی میتوانند نقش مهمی ایفا کنند تا ارتباطات تسریع شود. در حال حاضر در وزارت خارجه ستاد هماهنگیهای اقتصادی با تشکیل جلسات هفتگی با حضور همه دستگاههای اقتصادی ،همکاریهای اقتصادی را هماهنگ میکند .این ستاد مستقیماً زیر نظر قائممقام وزیر امور خارجه فعالیت میکند . این ستاد تلاش میکند هماهنگی بین سایر دستگاهها را ایجاد کند. اما بهطورکلی ارتباط بین بخشهای دولتی و خصوصی زمانبر است و باید این فرایند را کوتاه کنیم. با توجه به اهمیت توسعه اقتصادی و شرایط خاص کشورمان دولت و همه وزارتخانهها بهویژه وزارت خارجه و نمایندگیهای خارج از کشور برای اجرای اقتصاد مقاومتی تلاش میکنند.به همین منظور برنامهریزی و اقدامات نمایندگیها در خارج از کشور بر مبنای توسعه صادرات غیرنفتی ،جذب سرمایهگذاری خارجی،انجام سرمایهگذاریهای مشترک و انتقال فناوری در کشور است.
نظر خود را بنویسید