ادامه بررسی مشکلات صنعت لوازم خانگی در سیونهمین نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران
تعدد بنگاههای تولیدی لوازم خانگی بدون ظرفیت اقتصادی و قدرت رقابتپذیری
1395/10/14
2763
این مطلب را به اشتراک بگذارید
کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران که نشست پیشین خود را به شنیدن نظرات و گلایههای فعالان صنعت تولید لوازم خانگی اختصاص داده بود، با توجه به تعدد مسایل مطرح شده در سی و نهمین نشست خود نیز بررسی این صنعت را در دستور کار قرار داد و با دعوت مجدد از فعالان صنعت تولید لوازم خانگی مشکلات آنان را شنید.
در این نشست تعدادی از تولیدکنندگان لوازم خانگی گرد هم آمدند تا برای بهبود وضعیت این صنعت با نمایندگان بخش خصوصی در اتاق تهران همفکری و چارهاندیشی کنند. در نهایت مقرر شد که انجمن صنایع تولید لوازم خانگی به نمایندگی از فعالان این حوزه، فهرستی از مشکلات احصا شده را با تعیین اولویتها به کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران ارائه دهد تا از سوی اتاق پیگیری شود. در ابتدای این نشست، پس از مرور مهمترین رویدادهای اقتصادی یک هفته اخیر، سیدحسین سلیمی، عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران گفت: بانک مرکزی در حال بررسی طرحی مبنی بر اختصاص سهمیه ارزی به بانکها با نرخ آزاد است تا بانکها این سهمیه را در اختیار صنایع قرار دهند. در همین حال مهدی پورقاضی، رییس این کمیسیون با اشاره به تحولات بازار ارز و سیاستگذاری بانک مرکزی گفت که از رفتار بانک مرکزی اینگونه استنباط میشود که تمایلی به یکسانسازی نرخ ارز ندارد.
ساماندهی واحدهای پرتعداد تولید لوازم خانگی پس از اعلام این موارد، حبیباله انصاری، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران به یادآوری آنچه که در جلسه گذشته در مورد چالشهای صنعت لوازم خانگی نظیر ضعف در رويكرد نظاميافته به افزايش كيفيت و كاهش قيمت، خلاء فرهنگ صنعتي در برخي مديريتهاي واحدهاي صنعتي، كمبود سرمايه در گردش و نیز نفوذ گسترده برندهای خارجی و تهديد اصالت «توليد ايران» و شيوع انواع شيوههاي مونتاژ در داخل به نام توليد و فقدان بسترهاي لازم جهت رشد واحدهاي توليدي و تشكيل واحدهاي بزرگ توليدي عنوان شده بود، خواستار همکاری اتاق در حل این مسایل شد. پورقاضی نیز با بیان این توصیه که انجمن صنایع لوازم خانگی چند مساله مشخص را به عنوان اولویت مطرح کند، گفت: ظاهرا یکی از چالشهای این صنعت، تعدد بنگاههای فاقد مزیت است؛ پرسش قابل طرح این است که به چه دلیل وزارت صنعت، معدن و تجارت تا این حد برای ایجاد این بنگاهها جواز صادر میکند؟ فرشید شمسی که به نمایندگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نشست حضور یافته بود، اذعان کرد که مجوزهایی که برای ایجاد بنگاههای تولید لوازم خانگی صادر میشود، بسیار است. اوگفت: آقای وزیر هم روی این موضوع دست گذاشته و خواهان ساماندهی این وضعیت شدهاند و به همین منظور جلساتی متعددی برگزار شده است. در نهایت، در هشت مورد کالا، نظیر یخچال، ملشین ظرفشویی و کولر، ظرفیت اقتصادی تعریف کردهایم و برای درخواستهایی کمتر از این ظرفیت معین، پروانه صادر نخواهد شد. شمسی افزود: در مراحل بعدی، برای کالاهای دیگری همچون، بخاری، اجاق گاز و آبگرمکن، ظرفیت اقتصادی تعریف خواهد شد. اما مقرر شده است، آن دسته از جوازهای تاسیس که پیش از سال 1393 صادر شده و پیشرفت صفر درصدی داشته، ابطال شود. اما دارندگان جوازهای تاسیس که تاریخ صدور آن مربوط به بعد از سال 1393 است، چنانچه بدون پیشرفت باشد، مکلف به افزایش ظرفیت هستند. او ادامه داد: وزارتخانه روشهایی برای افزایش ظرفیت بنگاهها به ظرفیت موردنظر پیشنهاد کرده است؛ از جمله خوشهبندی، ایجاد برند مشترک، ایجاد هلدینگ، برونسپاری، تولید تحت لیسانس، تملک.
کیفیت محصولات تولید در صنعت لوازم خانگی چگونه است؟
در ادامه این جلسه، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران به این نکته اشاره کرد که در نشست قبل تعدادی از حاضران نسبت به کیفیت پایین برخی محصولات ایرانی، مسایلی را مطرح کردند و او با طرح این موضوع، نظر تولیدکنندگان ایرانی را جویا شد. علیرضا عراقی، به عنوان یکی از این تولیدکنندگان گفت: صنعتگران ایرانی، چنان در مشکلاتی در هم تنیده گرفتار شدهاند که اکنون منصفانه نیست بگوییم، کیفیت محصولات ایرانی پایین است. ما با مرکبی فرسوده در مسابقهای نابرابر که رقبای خارجی ما در آن با مرکبی تندرو میتازند، قرار گرفته ایم. داود میرخانی، عضو انجمن خودرو نیز بر این عقیده بود که مشکلات مورد اشاره، مشکلات اغلب صنایع در ایران است و انجمنها و تشکلهای صنعتی کمتر نسبت به خرید دانش فنی اقدام میکنند. او گفت: مناسب است که اتاق بازرگانی برنامه مشخصی برای ترغیب تشکلها نسبت به خرید دانش فنی داشته باشد. انصاری نیز سخنانی در دفاع از کیفیت لوازم خانگی ایرانی ایراد کرد و گفت: بدون آنکه اغراقگویی کنم و نقاط ضعف را بپوشانم، میگویم که صنعت لوازم خانگی، یکی از صنایع بزرگ از نظر تعدد و تنوع است که به قلب اروپا نیز صادر میشود. در واقع نباید کیفیت نازل یک برند را به تمام برندها تعمیم دهیم. مهدی ساعتچی، عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان لوازم خانگی هم به این نکته اشاره کرد که بسیاری از محصولات موجود در بازار که روی آن برند خارجی الصاق شده، در ایران تولید میشود. او گفت: باید به این باور ملی برسیم که در داخل کشور نیز میتوان محصولات باکیفیت تولید کرد. محمد اتابک، دیگر عضو این کمیسیون و هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به سهم 5 هزار میلیاردتومانی کالاهای ایرانی در بازار داخلی گفت: برداشت عموم این است که کیفیت کالاهای ایرانی مطلوب نیست. اگر این موضوع مورد پذیرش قرار نگیرد و کیفیت محصولات ایرانی ارتقا پیدا نکند، همین سهم اندک نیز از دست خواهد رفت. شراره کامرانی، کارشناس انجمن صنایع لوازم خانگی نیز به تولید محصولات برخی برندهای خارجی در داخل ایران اشاره کرد و گفت: ما با مساله ترجیح مصرفکننده به مصرف کالاهای خارجی مواجه هستیم و شکلگیری این پدیده دارای دلایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. این نشان میدهد که علاوه بر تولیدکننده باید به مصرفکننده هم توجه شود و رسانهها باید ظرفیتهای واقعی صنایع داخلی را معرفی کنند. علیرضا دانیالی، عضو انجمن لوازم خانگی ایران، با اشاره به رتبه ایران در شاخص شروع کسب و کار عنوان کرد که تولیدکنندگان ایرانی در چنین فضایی قدرت رقابت نخواهند داشت. او خواستار بررسی نرخ موثر تعرفه و ارز شد. در ادامه مهدی پورقاضی، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران درخواست کرد که انجمن صنایع لوازم خانگی، با جمعبندی موضوعات مطرح شده، تعدادی از مشکلاتی که حل آن در اولویت اعضای انجمن قرار دارد، را به کمیسیون انعکاس دهد تا با کمک هیات رییسه اتاق تهران مورد پیگیری قرار گیرد.
نظر خود را بنویسید