چرا دولت گارانتی لازم برای ورود سرمایهگذار خارجی نمیدهد؟
1395/09/16
3926
این مطلب را به اشتراک بگذارید
گردشگری ایران نیازمند سرمایهگذار خارجی است اما باید امکاناتی ایجاد کرد که زمانی که سرمایهگذار وارد کشور شد بعد بتواند پولش را خارج کنند. اما الان این مساله وجود دارد و سرمایهگذاران خارجی برای ورود به ایران نگران خروج سرمایهشان هستند. مساله مهمی که وجود دارد این است که دولت باید بخش خصوصی را ساپورت کند تا بخش خصوصی بتواند ارتباطاتشان را با شریکهای خارجی برقرار کند.
علیرضا خائف
در حال حاضر سرمایهگذارهای خارجی زیادی وجود دارد که میخواهند به ایران بیایند، اما آنها میگویند گارانتی که ما بتوانیم پولمان را از ایران خارج کنیم چیست؟ یا اینکه آنها سرمایهگذاری میکنند و هتلی را ایجاد میکنند، اگر این هتل را به آنها پس ندهیم چه اتفاقی میافتد. به همین دلیل آنها به دنبال یک ساپورت هستند تا بتوانند هرزمانی که خواستند به اموالشان برسند. از همین رو آنها همیشه میترسند که وارد بازار ایران شوند. البته این مشکل تنها در گردشگری نیست، در صنایع بالادستی پتروشیمی هم همین اتفاق در حال رخ دادن است. ژاپنیها و اتریشیها میگویند که چه گارانتی وجود دارد که در ایران سرمایهگذاری کنیم و بعد بتوانیم بهراحتی پولمان را از کشور خارج کنیم؛ نهتنها سرمایه بلکه سود آنهم خارج کنیم.
از طرف دیگر الان مسئولان مدام صحبت از تکنرخی کردن ارز میکنند، سرمایهگذار خارجی از این بیثباتی میترسد. او میترسد که سرمایهاش را وارد ایران کند، بعد یکمرتبه ارز تکنرخی شود و افزایش پیدا کند و بعد تمام سرمایهاش به باد رود.
دولت باید ثبات و تضمین ارزی به بانکها دهد تا سرمایهگذارهای خارجی بتوانند هرزمانی که خواستند پولی که میآورند را خارج کنند. یا هرزمان که خواستند بفروشند. چه گارانتی وجود دارد که آنها بتواند بهطور مثال هتلی که ساختهاند را بفروشد. گارانتی و ساپورت فاینانس و مدیریت باید وجود داشته باشد.
شاید در ابتدا تصور شود که مقصر تمام این مسائل تحریمها هستند، اما درواقع این مسائل همگی به دلیل تحریمها نیست. مساله مهمی که از ابتدا با تحریمها داشتیم این است که ما قبول داریم تحریمها تأثیرگذار بوده است اما درواقع 85 درصد تحریمها، تحریمهایی که ما علیه خودمان وضع کردهایم. تحریمی که علیه ایران از طرف کشورهای خارجی وجود دارد، تنها 20 تا 25 درصد روی اقتصاد ایران تأثیر گذاشته است. ما باسیاستها و عدمحمایت دولت از بخش خصوصی و سرمایهگذارهای خارجی بیشتر خودمان را تحریم کردهایم و درواقع این ربطی به تحریمهای خارجی ندارد. حالا میتوان گفت که بهطور مثال گارانتی ایران ارزشی ندارد چراکه هنوز مسائل بانکی کامل حلنشده است، اما الان که مسائل بانکی در حال رفعورجوع است چرا همچنان سرمایهگذارهای خارجی از ورود به بازار ایران ترس دارند و نمیخواهند بیایند. چرا دولت یا وزیر اقتصاد گارانتی لازم برای ورود سرمایهگذارهای خارجی نمیدهد؟
نظر خود را بنویسید