گفتگوی سایت خبری اتاق تهران با برترام بروساردت، رئیس اتحادیه اقتصاد و صنعت ایالت باواریا درباره آینده همکاری ایران و آلمان

ارتباط اقتصادی ایران و آلمان نزدیک‌تر می‌شود

...

ایالت باواریای آلمان هم برای همکاری با ایران تلاش می‌کند. همین چند روز پیش در جریان سفر هیات اقتصادی ایران به سرپرستی مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران، دفتر اتاق تهران در این ایالت راه‌اندازی شد. اتفاقی که می‌تواند روند ارتباطات دو طرف را بیشتر کند.

فریده عنایتی: سایت خبری اتاق تهران در گفتگویی با برترام بروساردت، رئیس اتحادیه اقتصاد و صنعت ایالت باواریا به بررسی و چشم‌انداز ارتباط اقتصادی ایران و این ایالت آلمان پرداخت. بروساردت می گوید: «ایران و باواریا در حیطه‌های مختلفی می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند؛ ازجمله در ماشین‌سازی، ساخت ماشین‌های نساجی و در بخش آی‌تی. در بخش خودروسازی هم درواقع همکاری‌ها در حال شروع شدن است و ما در بخش صنعت موادغذایی هم‌فکر می‌کنیم که از طریق این ایالت می‌توانیم همکاری خوبی با ایران داشته باشیم.»

*دفتر اتاق بازرگانی تهران به‌تازگی در ایالت باواریا افتتاح شد. برنامه‌های این دفتر در آینده چیست؟ و قرار است چه اتفاقی در این اتاق بیفتد؟

درواقع تکلیف و هدف ما این است که شرکت‌های ایرانی و باواریایی را به هم برسانیم. البته نیاز زیادی برای رسیدن به این مهم وجود دارد و می‌تواند نتایج مختلفی در برداشته باشد. در ابتدا ممکن است به این بینجامد که درواقع صادرات از باواریا به ایران انجام بگیرد که به‌نوعی هم انتقال تکنولوژی است. این برای من اولین قدم است، برای اینکه سرمایه‌گذاری در ایران انجام بگیرد و البته این هم‌روند بسیار خوبی است که ما شاهد این باشیم که به‌طور مثال آلمانی‌ها و ایرانی‌ها با همکاری یکدیگر بتوانند بازارهای ثالثی را پیدا کنند؛ به‌طور مثال روسیه. شرکت‌های ما همیشه در طولانی‌مدت قصد همکاری داشته اند. این چیزی است که برای ایران هم منافعی به همراه دارد، البته که شاید ایجاد این روابط گاهی اوقات یک مقدار بیشتر طول می‌کشد ولی به نفع دو طرف است و در طولانی‌مدت دو طرف را به منفعت می‌رساند.

همچنین باید توجه کرد که ما در حیطه‌های مختلفی می‌توانیم همکاری داشته باشیم؛ ازجمله در ماشین‌سازی، ساخت ماشین‌های نساجی و در بخش آی‌تی. در بخش خودروسازی هم درواقع همکاری‌ها در حال شروع شدن است و ما در بخش صنعت موادغذایی هم‌فکر می‌کنیم که از طریق این ایالت می‌توانیم همکاری خوبی با ایران داشته باشیم.

*شما در مورد صادرات و انتقال تکنولوژی و حتی سرمایه‌گذاری و به دست آوردن بازارهای ثالث مانند روسیه صحبت کردید. چشم انداز شما برای به وقوع پیوستن این اقدامات چه زمانی است؟ چرا که مسلما در عرض یک هفته این اقدامات صورت نخواهد گرفت.

در حال حاضر ما پروژه‌هایی در حال اجرا داریم؛ اما این زمان بندی و انجام پروژه‌ها از شرکت‌به‌شرکت متفاوت است. اما در نهایت من فکر می‌کنم در سال آینده ما شاهد رشد واضح و صریح این فعالیت‌ها باشیم.

*شما همچنین از همکاری خودرویی ایران و آلمان صحبت کردید. این به معنی این است که مثلاً بی‌ام‌و یا دیگر شرکت‌های آلمانی می‌خواهد وارد ایران شوند و قرارداد ببندند؟ در حال حاضر بیشتر قراردادهایی خودرویی ایران با فرانسوی‌ها امضا شده است.

این مساله مربوط به تولیدکننده‌های خودرو است که من در رابطه با آن نمی‌توانم چیز زیادی بگویم؛ ولی آنچه که فکر می‌کنم در ایران می‌تواند موجب ایجاد ارزش باشد درواقع در صنایع قطعه‌سازی مربوط به خودروسازی است. ما می‌توانیم در ایران ارزش‌های زیادی را تولید کنیم.

*در همکاری‌های مختلف کشورها و شرکت‌های مختلف اولین و مهمترین مساله به روابط بین بانکی برمی‌گردد. از این منظر مشکلی برای شرکت‌های باواریایی وجود ندارد؟

چرا، این مساله‌ای است که ما هنوز در آن مشکلاتی داریم؛ البته از طرف دیگر مساله بیمه هرمس حل‌شده است. با این حال هنوز مشکلاتی وجود دارد ولی ما سعی می‌کنیم بر این مشکلات غلبه کنیم. در حال حاضر شرکت‌ها و بانک‌های اتریشی در ایالت باواریا حضور دارند و ما از طریق آنها برای انجام پروژه‌ها استفاده می‌کنیم ولی در میان‌مدت و طولانی‌مدت باید مشکل بانک‌ها حل شود.

*شرکت‌هایی مثل زیمنس یا شرکت‌های دیگر صنعتی از ایالت باواریا به ایران آمده‌اند. آیا امکان دارد ارتباط بیشتری در ایران با شرکت‌های بزرگ این ایالت وجود داشته باشند؟

شرکت‌های زیادی به ایران خواهند آمد؛ چندین شرکت هم همین الان در ایران هستند، البته شرکت‌های متوسطی هستند به این دلیل هم زیاد موردتوجه عموم قرار نمی‌گیرند. اما این را هم باید گفت که نقطه قوت اقتصاد آلمان شرکت‌های متوسط و کوچک است که کارهای کوچک‌تری را انجام می‌دهند ولی ازآنجایی‌که تعدادشان خیلی زیاد است درمجموع کارهای خیلی زیادی را می‌توانند انجام دهند. در واقع این شرکت‌های کوچک، ستون فقرات اقتصاد ماست.

*به قول شما شرکت‌های مختلف از کوچک و متوسط و حتی بزرگ قصد ورود به بازار ایران رادارند، به نظر شما اقتصاد ایران آنقدر قابلیت دارد تا این صنایع در آن حضور پیدا کنند؟ به عبارتی شرکت های آلمان آنقدر اقتصاد ایران را با ظرفیت می‌بینند؟

این مساله‌ای که باید مشترکا به آن رسیدگی کنیم. ما که نمی‌توانیم این ده سال را به عقب برگردانیم! برای رسیدن به این اقدامات زمان لازم خواهد داشت. نهادهایی مثل اتحادیه اقتصاد و صنعت ایالت باواریا درواقع فعالیتش در این حیطه است که قضیه را تسریع کنند. ما کمک می‌کنیم که این مساله راحت‌تر پیش برود. ما در ایران دفتر داریم و با دوستانمان هم همکاری داریم که بتوانیم به این قضیه را سرعت ببخشیم. البته این مساله هم اهمیت دارد که ما بتوانیم فرهنگ ایران را درک کنیم و البته ما هم درک بشویم. ما آلمانی‌ها و به ویژه باواریایی‌ها به «درک متقابل» معروف هستیم، چرا که از طریق می توانیم به موفقیت برسیم.

*چه زمانی به ایران می‌آیید؟

نمی‌دانم، احتمالا بهار آینده. مدت طولانی‌ای نباید بگذرد از اینکه آدم شرکای خودش را می‌بیند. هیات ایرانی به آلمان آمد و حالا مرتبه بعدی ما به ایران می‌آییم. این مساله همیشه مطرح است که آدم بتواند شخصاً با همدیگر خوب کنار بیاید و من این احساس را دارم که ما می‌توانیم خوب باهم کنار بیاییم و همدیگر را خوب درک کنیم.

می‌دانید که ما درهای خانه‌مان (این مرکزمان) را به روی ایران باز کرده‌ایم، این در حالی است ما این کار را برای هرکسی انجام نمی‌دهیم. ما برای کسی این درها را می‌گشاییم که به او اطمینان داشته باشیم و بخواهیم طولانی‌مدت با آنها کار کنیم. شما می‌دانید که اتاق تهران و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اینجا دفتردارند و ما قصد داریم که این ارتباط را انقدر نزدیک نگه‌داریم که بتوانیم به شرکت‌ها کمک کنیم.

 

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?47254

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام

مطالب مرتبط