اجرای سه پروژه مهم اقتصاد مقاومتی به اتاق تهران واگذار شده است
1395/08/11
3838
این مطلب را به اشتراک بگذارید
اقتصاد مقاومتی و سیاستهایی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است 5 محور اساسی و اصلی دارد؛ درون زا باشد، برون نگر باشد، مردمی باشد، عدالت بنیان و دانش بنیان باشد و پروژهها روی این محورها تدوین و برنامه ریزی شده است.
سیاست های کلی اقتصادی مقاومتی چندماهی است که به عنوان مسیر راه اقتصاد کشور از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است و دولت نیز تشکیلاتی را با ریاست معاون اول رئیس جمهور برای اجرایی کردن آن شکل داده است، نهادی که اجرایی شدن سیاست ها را دنبال می کند و پروژه هایی را در این زمینه تعریف و تدوین کرده که تعدادی از آن ها هم به اتاق تهران واگذار شده، با محسن بهرامی ارض اقدس درباره این برنامه ها و اقداماتی که اتاق تهران انجام داده، گفت و گو کرده ایم:
کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران چه اقداماتی را تاکنون در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام داده است؟
بحث اقتصاد مقاومتی مدتی است که در دستور کمیسیون تسهیل تجارت اتاق تهران است؛ از مجموع 258 پروژه ای که در راستای عملیاتی کردن سیاستهای اقتصاد مقاومتی تعریف شده و برای آنها مدیر و مسوول اجرا مشخص شده، 3 پروژهٔ مهم در حوزه استان تهران به اتاق تهران واگذار شده است. توجه داشته باشید که تهران به عنوان پایتخت کشورمان نقش اساسی در اقتصاد کشور دارد. برآوردها نشان میدهد بیش از 50 درصد اقتصاد ملی در تهران است؛ دفاتر مرکزی بسیاری از بنگاههای بزرگ تولیدی کشور در تهران هستند. بخش عمدهٔ درآمد مالیاتی کشور در تهران اخذ میشود، 200 هزار واحد تولیدی در تهران وجود دارد (فقط واحد تولیدی)، بیش از 400 هزار واحد صنفی در تهران فعال هستند، 100ها شرکت بزرگ صادراتی و 100ها بنگاه تجاری وارداتی دفاترشان در تهران است و همه اینها نشان دهنده اهمیت تهران است. بنابراین در اتاق تهران ما بخش مهمی از فعالان اقتصادی و بخش خصوصی کشور را نمایندگی میکنیم.
پروژههایی که به اتاق تهران واگذار شده است، چیست؟
اقتصاد مقاومتی و سیاستهایی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است 5 محور اساسی و اصلی دارد؛ درون زا باشد، برون نگر باشد، مردمی باشد، عدالت بنیان و دانش بنیان باشد و پروژهها روی این محورها تدوین و برنامه ریزی شده است. پروژههایی که مسوولیت آن به اتاق واگذار شده؛ شامل برنامه استانی توسعه ظرفیت تولید و تکمیل زنجیره تولید، مردمی کردن اقتصاد و پیشبرد برون گرایی اقتصاد و توسعه صادرات غیرنفتی است که در واقع روی محورهای اصلی درون زایی، بروننگری و مردمی بودن تاکید دارند. البته این پروژهها در دورن خود عدالت بنیان و دانش بنیان بودن را هم دارند و فلذا من فکر میکنم که الان مسوولیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با همین سه پروژه عملاً یک مدل کوچکی از اقتصاد مقاومتی است؛ یعنی هر 5 محور مردمیبودن، عدالت بنیان بودن، دانش بنیان بودن، درون زایی و برون نگری در همین سه پروژه تعریف شده است.
به نظر شما نقش اتاق در تحقق اقتصاد مقاومتی و رسیدن به اهداف و محورهای اساسی چیست؟
به اعتقاد من اتاق تهران باتوجه به جایگاه اقتصادی مهمی که دارد میتوان نقش آفرینی بسیار خوبی داشته باشد حتی میتواند برای اقتصاد ملی و برای سایر استانها مدل شود؛ چون موضوعات اقتصادی ما، گلوگاههایمان، مشکلاتمان، قوانین و مقررات مزاحم کسب و کارمان تقریباً در همه کشور یکسان است، بنابراین عملکرد مناسب اتاق تهران در این زمینه میتواند به مدلی برای کل کشور تبدیل شود. به اعتقاد من ما به عنوان فعالان بخش خصوصی باید تلاش کنیم که با مسوولیت پذیری بیشتر و سهم بیشتر گرفتن از اقتصاد ملی به توقف توسعه بیش از این دولت کمک کنیم. یکی ازآفت های اقتصادی ملی در کشور ما دولتی بودن اقتصاد است که فعالان بخش خصوصی همیشه منتقد این شرایط هستند و حالا زمان آن فرا رسیده که با مسئولیت پذیری بیشتر نقش بیشتری هم بگیریم.
این پروژههایی که اعلام کردید به اتاق واگذار شده، چگونه باید اجرایی شوند، زیرا عنوانهای کلی دارند؟
بله اینها عنوانهای کلی است و حالا اتاق باید متناسب با آنها برنامههایی را ارائه دهد یعنی اعلام کند که برای توسعه ظرفیتهای تولید استان و تکمیل زنجیره تولید چه برنامههای اجرایی دارد، یا برای مردمی کردن و توسعه صادرات غیرنفتی چه کارهایی را انجام میدهد و موانع و مشکلات کدام است؛ ما ظرف 6 ماه فرصت داریم تا موانع، مشکلات و مطالبات را بیان کنیم. البته در این بین بخش مهمی از مشکلات و چالشها مشخص است که باید فکری به حال آنها کرد. چالشهایی همچون نرخ ارز، هزینههای مالی، نرخ بهره و تسهیلات بانکی، بازاریابی، بازارسازی، تبلیغات، مقررات و قوانین و بحث تعرفهها... که تاکنون بارها درباره آنها صحبت شده است و حالا باید اقدامات اجرایی و جدی برای حل آنها در نظر گرفته شود. امسال درحالی بحث اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی طرح شده که از سوی رهبر انقلاب نیز به عنوان سال اقدام و عمل نام گذاری شده است بنابراین باید این اقدام و عمل در مورد اقتصاد مقاومتی هم اجرایی شود. ما به عنوان بخش خصوصی به جای اینکه از دولت انتظار داشته باشیم که همه کارها را انجام بدهد و مشکلات را برطرف کند، خود هم باید وارد میدان شویم و کمک دولت باشیم و بگوییم این کارها را ما میتوانیم انجام بدهیم و نقش بپذیریم.
نظر خود را بنویسید