معاون برنامه ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با سایت خبری اتاق تهران
تدوین استراتژی توسعه صنعتی کشور، کاری فرا دستگاهی است
1395/07/18
4178
این مطلب را به اشتراک بگذارید
چیزی که از آن به عنوان استراتژی توسعه صنعتی کشور یاد می شود یعنی پارادایم حاکم و روش حاکم و یا فضا و برنامه حاکم که همه بخش های اقتصادی کشور را در برمی گیرد و باید جنس آن صنعتی باشد.
بررسی بخش های مختلف برنامه ششم توسعه کشور درحالی حدود 10 روز است که در کمیسیون تلفیق مجلس شروع شده که کارشناسان حوزه های مختلف به بخش هایی از برنامه اشکالاتی را وارد می دانند و معتقدند برنامه آن چنان که باید و شاید جامعیت ندارد، دراین بین کمیسیون صنعت اتاق تهران نیز پیشنهادهایی را برای اصلاح برنامه ششم در بخش صنعت ارائه داده است که مهم ترین نکته آن حول نبود « استراتژی توسعه صنعتی» دربرنامه می گذارد، در این باره به حسین ابویی مهریزی معاون برنامه ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت و گو کرده ایم.
در روزهای گذشته انتقادهایی به بخش صنعت، معدن و تجارت برنامه ششم وارد شده و برخی از کارشناسان معتقدند در برنامه استراتژی توسعه صنعتی کشور دیده نشده است؟
تا چیزی قانون نشده هرشخصی چه یک فرد عادی باشد، چه کمیسیونی خاص و کارشناسان می تواند پیشنهاد بدهد و اظهار نظر داشته باشند و این اصلا اشکالی ندارد و اتفاقا می تواند خیلی کمک کننده باشد، و در کشورما هم افراد این فضا را دارند که نظراتشان را بیان کنند ولی خب وقتی چیزی مصوب شد برای همه لازم الاجرا است.
الان انتقادهایی به بخش هایی از برنامه در حوزه صنعت وارد است و به صورت مشخص از نبود، استراتژی صنعتی در برنامه صحبت می شود، نظر شما چیست؟
من در عین اینکه عضو هیات نمایندگان اتاق تهران هستم، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارتم و از همان ابتدا هم در جریان تدوین برنامه بوده ام. ببینید دولت طبق وظیقه قانونی که برعهده دارد برنامه ششم را تدوین و منتشر کرده و به مجلس شورای اسلامی هم تحویل داده است و حالا ممکن است در مجلس هم تعدادی ماده به این لایجه 35 ماده ای آن اضافه شود یا اصلا بخش هایی تغییر کند که این هم جزو اختیارات مجلس و قانونی است، اما در تدوین برنامه هم توجه داشته باشید که از نظرات کارشناسان استفاده شده است و اتفاقا از اعضا اتاق ایران و تهران و نخبگان هم در جریان تدوین برنامه حضور داشته اند. توجه داشته باشید در ابتدا 30 شورای برنامه ریزی تشکیل شد که سه شورای آن در حوزه صنعت، معدن و تجارت بود و ریاست آن را هم وزیر صنعت، معدن و تجارت شخصا برعهده داشتند و اعضا آن هم از بخش های مختلف بوده اند از جمله از اعضا اتاق ایران و تهران و افراد صاحب نظر؛ بندین ترتیب در جریان تنظیم برنامه از نظرات استفاده شده است و در نهایت هم چیزی که مصوب شده است با هدف شکل گیری توسعه صنعتی در کشور بوده است منتها یک بحث دیگری که دائم مطرح می شود درباره استراتژی توسعه صنعتی است که برخی آن را بیان می کنند و در برنامه به دنبال آن هستند در حالی که برنامه 5 ساله تنها می تواند یک برشی از استراتژی توسعه صنعتی کشور باشد و اصلا جای آن در برنامه نیست.
نظر شما اصلا درباره استراتژی توسعه صنعتی کشور، چیست؟
استراتژی توسعه صنعتی کشور یک برنامه بلند مدت است مثلا 10 ساله یا چیزی شبیه برنامه افق چشم انداز؛ چیزی که از آن به عنوان استراتژی توسعه صنعتی کشور یاد می شود یعنی پارادایم حاکم و روش حاکم و یا فضا و برنامه حاکم که همه بخش های اقتصادی کشور را در برمی گیرد و باید جنس آن صنعتی باشد. و در نظر داشته باشید تنظیم آن کار وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت نیست و کاری فرادستگاهی است، اتفاقا حتی من تدوین آن را به اتاق به عنوان نماینده بخش خصوصی کشور پیشنهاد داده ام و اعلام کردم که شما این پیش نویس آن را تهیه کنید و بعد به دولت ارائه دهید تا براساس آن اقداماتی صورت بگیرد، اما کاری ما در این باید انجام می دادیم و مسئولیت داشتیم تنظیم برنامه راهبردی صنعتی کشور است.
الان برنامه راهبردای صنعتی کشور را وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه کرده است؟
بله ما برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن تجارت را سال گذشته تهیه کرده و ارائه دادیم و اتفاقا ویرایش دوم آن را هم باتوجه به اظهار نظر کارشناسان اصلاح کردیم و حتی اعلام کردیم که این برنامه غلتان است و اگر جایی نیاز به اصلاح داشته باشد، این کار انجام خواهد شد و حالا هم در مرحله نهایی شدن است؛ اما خب استراتژی توسعه صنعتی با برنامه راهبردی بخش صنعتی تفاوت دارد و در واقع برنامه راهبردای می تواند بخشی از آن باشد.
نظر خود را بنویسید