رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران مطرح کرد:
تشکیل وزارت انرژی و رگولاتوری باید به برنامه ششم اضافه شود
1395/06/27
3780
این مطلب را به اشتراک بگذارید
درحال حاضر لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی درحال تدوین است و یکی از حوزه های حساس که بحث های مختلفی در ماه های گذشته روی آن شکل گرفته، حوزه انرژی است؛ با منصور معظمی رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران درباره نگاه به حوزه انرژی در برنامه و نکات مثبت و منفی آن گفت و گو کرده ایم:
جهت گیری برنامه ششم توسعه در حوزه انرژی چگونه است؟
واقعیت این است که در برنامه ششم جهتگیری روشن و مشخصی در رابطه با بخش انرژی دیده نمیشود.
منظور شما هم در حوزه نیرو و برق و هم نفت، گاز و پتروشیمی است؟
بله، در هر دو حوزه این موضوع دیده می شود و برهمین اساس هم پیشنهاد کمیسیون انرژی اتاق تهران این است که بایستی در این بخش تصمیمات جدی مجلس محترم و نمایندگان بگیرند و این هم صرفا در اختیار مجلس محترم است.
نظر کمیسیون انرژی اتاق تهران درباره برنامه ششم در حوزه انرژی چیست؟
ما بحث تجمیع بخش انرژی را داریم که فکر می کنیم که یکی از ضروریترین کارهاست که می بایستی مجلس محترم توجه داشته باشد.
منظور شما تشکیل وزارت انرژی است؟ و ادغام وزارت نیرو و حوزه برق با وزارت نفت است؟
بله. ببینید امروز این دو دستگاه در بسیاری از جاها با هم تداخل دارند و در بسیاری از جاها به جای اینکه در کنار هم باشند در عرض همدیگر هستند و یک جاهایی هم برخورد و نقطه نظرات مختلفی دارند؛ اینکه می گویم برخورد، برخورد کارشناسی است؛ و خب صلاح کشور براین است. خب بالاخره نفت و انرژی پیشران توسعه کشور هستند و ما اگر به دنبال ایجاد فرصت و خروج از رکود هستیم بخش عمده ای از کار برعهده حوزه انرژی است و امیدواریم انشاءالله مجلس به این موضوع توجه کند. مورد توجه قرار بگیرد.
در برنامه اصلا موضوع تشکیل وزارت انرژی دیده نشده است؟
خیر،اصلا.
علاوه بر وزارت انرژی؛ چه موضوع دیگری باید در برنامه مورد توجه قرار گیرد؟
یک نکته دیگر بحث رگولاتوری است. ببینید نمی شود یک سازمانی تولید کننده باشد، توزیع کننده، سیاستگذار هم باشد و نظارت هم با او باشد. بنابراین یک نهاد رگولاتوری لازم است که باید خارج از این وزارتخانه وجود داشته باشد؛ لذا ایجاد سازمان رگولاتوری بخش انرژی ضروری و یکی از ملزومات تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.
آیا برای حل این چالش هایی که بیان می کنید و گنجاندن آن ها در برنامه ششم، مذاکراتی با نمایندگان مجلس صورت گرفته است؟
بله، نقطه نظرات به صورت شخصی داده شده است و من در جلساتی که وجود داشته این نکته ها را گفته منتها به جای اینکه این نظرات به صورت فردی مطرح بشود، باید بحث و نظرات از سوی اتاق تهران و ایران به عنوان نهادها و پارلمان های بخش خصوصی و رسمی مطرح شود تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. در این مقطع حساس به نظرم باید تعامل بیشتری بین مجلس و اتاق وجود داشته باشد.
نظر خود را بنویسید