مشاور انجمن قطعه سازان ایران و مدیرعامل اسبق ایران خودرو در گفت و گو با سایت خبری اتاق تهران

ساختار قطعه سازی در ایران ایرادات اساسی دارد

...

مگر قطعات خودروهای قدیمی ما که در کشور تولید می شوند مشکل ندارند؟ وقتی خودوریی در کشور تولید می شود که در همان سه چهار ماه اول چند ایراد پیدا می کند، این نشان دهنده چیست؟

نشست مشترک قطعه سازان ایران خودور و پژو درحالی با حضور 130 نفر از مدیران 65 شرکت تامین کننده فرانسوی، 16 نفر از مدیران ارشد پژو و بیش از 140 نفر از تامین کنندگان و قطعه سازان داخلی و با هدف توسعه همکاری های زنجیره تامین در تولید محصول مشترک برگزار شد که بسیاری از کارشناسان معتقدند شرکت های ایرانی هم اکنون شرایط تولید قطعات مدرن و بروز را ندارند. با داود میرخانی رشتی مشاور انجمن قطعه سازان، رئیس پیشین انجمن قطعه سازان و مدیرعامل اسبق ایران خودرو در این باره گفت و گو کرده ایم:  

نشست مشترکی بین قطعه سازان ایران خودرو و پژو در تهران برگزار شد و آقای کمار مدیرخاورمیانه و مال آفریقای شرکت پژو سیتروئن هم به ایران آمد، آیا فکر می کنید شرایط برای همکاری مشترک بین شرکت های ایرانی قطعه ساز با شرکت های مانند پژو فراهم است؟

ببنید این آقای کمار تاحالا بارها و بارها به ایران سفر کرده است و مذاکرات مختلفی با شرکت های خودرویی و قطعه سازی ما داشته است در نتیجه این سفر اتفاق جدیدی نیست. اما نکته مهمی که باید بیان کنم این است که طرف های خارجی که حالا پژو، رنو و... هستند می گویند قطعات خودروهای ما را قطعه سازانی باید تولید کنند که توانمندی های لازم را از نظر اقتصادی و تکنولوژی داشته باشند، یعنی باید از نظر کیفیت اطمینان داشته باشند که قطعات تولید شده استانداردهای لازم این شرکت ها را دارند.

آیا شرکت های خودروسازی ما الان توانمندی لازم برای ساخت قطعات خودروهایی جدیدی را که قرار دادهایش بین ایران خودرو و پژو برای مثال امضا شده است، دارند؟

اصلا خودهای جدید را رها کنید؛ مگر قطعات خودروهای قدیمی ما که در کشور تولید می شوند مشکل ندارند؟ وقتی خودوریی در کشور تولید می شود که در همان سه چهار ماه اول چند ایراد پیدا می کند، این نشان دهنده چیست؟ ما حتی قطعات فعلی مدل های قدیمی خودروهایمان را هم خوب تولید نمی کنیم چه رسد به خودروهای مدل جدید.

به نظر شما مشکل کجاست؟

مشکلی اصلی ما این است که ساختار قطعه سازیمان در کشور ایرادهای اساسی دارد؛ قطعه سازی ما به شکلی است که هزینه بالا می برد، دانش فنی ندارد و ماشین آلات کهنه و فرسوده داریم و این ها چالش هایی است که کل شبکه قطعه سازی ما را درگیر کرده است.

یعنی در سال های گذشته ما خودمان را به روز نکرده ایم؟

نه ما داریم با تکنولوژی 30 سال پیش کار می کنیم با ماشین آلات چند دهه پیش تولید داریم و از همه مهم تر اینکه با طرز تفکر 30 سال پیش کار را پیش می بریم و تا این ها بازسازی و نو سازی نشود، اتفاقی رخ نخواهد داد.

فکر می کنید چرا در این سال ها برای نوسازی و تغییر در قطعه سازی گامی برنداشته ایم؟

چون تفکر لازم را نداشته ایم و در همه این سال ها فکر کرده ایم که می توانیم با همین شرایط ادامه دهیم.

باتوجه به این گفته فکر می کنید ما می توانیم  قطعات مورد نیاز قراردادهای جدید خودرویی را تامین کنیم؟

قراردادهای جدید را می بنیدیم ولی مهم این است که ما قبول کنیم که ایراد داریم و تلاش کنیم تا مشکلات را برطرف کنیم اگر شما فکر کنید سالم هستید دیگر دکتر نمی روید ولی اگر قبول داشته باشید مریض هستید، درمان را شروع می کنید؛ الان قطعه سازی ما و به صورت کلی بخش های دیگر ما چالش اصلی اش این است که اصلا قبول نداریم، مشکل دارد.

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?45867

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام

مطالب مرتبط