محمد لاهوتی در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران مطرح کرد
افزایش صادرات منجر به رشد اقتصادی شده است
1395/06/01
3832
این مطلب را به اشتراک بگذارید
به گفته لاهوتی یکی از موضوعات که در این رشد اقتصادی دخیل بوده است، افزایش صادرات غیرنفتی بوده است. او ادامه داد: به هرحال، موضوعی که الان قابل توجه است و می توان لحاظ کرد، رشد آمارهای صادرات غیرنفتی است. در 4 ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، صادرات غیرنفتی 21.11 درصد رشد داشته است. این به این معنی است که حمایت هایی در این زمینه صورت گرفته است که چنین رشدی هم رخ داده است.
در بهار امسال رشد 4.4 درصدی در اقتصاد کشور رخ داد. رشدی که باید استمرار داشته باشد تا بتواند تغییراتی در اقتصاد کشور رخ دهد و ادامه آن اشتغال هم تغییر کند.
محمد لاهوتی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رییس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران درباره رشد اقتصادی اعلام کرد: رشد اقتصادی یک مرتبه و اتفاقی نیست. به هرحال یکسری فاکتورها و سیاست هایی لحاظ و اجرا شده که منتج به این رشد اقتصادی شده است.
به گفته لاهوتی یکی از موضوعات که در این رشد اقتصادی دخیل بوده است، افزایش صادرات غیرنفتی بوده است. او ادامه داد: به هرحال، موضوعی که الان قابل توجه است و می توان لحاظ کرد، رشد آمارهای صادرات غیرنفتی است. در 4 ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، صادرات غیرنفتی 21.11 درصد رشد داشته است. این به این معنی است که حمایت هایی در این زمینه صورت گرفته است که چنین رشدی هم رخ داده است.
رییس کنفدراسیون صادرات ایران تاکید کرد: جدا از این که در جزییات آماری اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما باید توجه کرد که رشد اقتصادی رخ داده است. البته باید توجه کرد که در این 21 درصد رشد صادراتی که رخ داده است، دو ردیف کالایی مربوط به صادرات گاز طبیعی قرار داده شده که در آمارهای سال های گذشته قرار نداشته است. سهم این دو ردیف هم 14.4 بوده است که تاثیر مستقیمی در رشد صادراتی داشته است. به این ترتیب جدا از این اختلاف نظرها که برای ما توجیه نشده است (نه اینکه قبول نداریم)، دولت، مسئولان گمرک و سازمان توسعه تجارت باید از آمارشان دفاع یا شفاف سازی کنند.
اما با این حال براساس صحبت های لاهوتی، آن چیزی که مشخص است، این است که افزایش صادرات رخ داده است. چرا که تولید هم بیشتر شده است. او همچنین درباره استمرار رشد اقتصادی ادامه داد: همین روند حمایتی باید ادامه پیدا کند. دولت باید استراتژی از تولید و صادرات را ادامه دهد تا این رشد اقتصادی در داخل کشور ملموس شود.
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین گفت: ما به آمار رشد اقتصادی اعتماد داریم. اما وقتی به بنگاه ها و بازار داخلی نگاه می کنیم تغییر آنچنانی ایجاد نشده و قابل لمس نیست. ما به این جمع بندی می رسیم که وقتی صادرات رشد داشته است، امیدوار هستیم که در بخش داخلی هم دولت موفق شود این تغییرات را ایجاد کند تا رشد قابل لمس شود.
نظر خود را بنویسید