چرا پتروشیمی‌ها در آتش می‌سوزند؟

...

به‌طور كلی اگر بخواهیم به وضعیت كارخانه‌ها و به‌طور اخص پتروشیمی‌ها كه در این روزها شاهد خسارت‌های گسترده به آنها هستیم، بپردازیم باید عنوان كرد كه بخش خصوصی سخت نگران خطرساز بودن این روند است.

حميدرضا صالحي

اين روزها يكي از خبرسازترين اتفاقاتي كه در حال وقوع است، آتش گرفتن بخش‌هاي متعدد از پتروشيمي‌ها در اقصا نقاط كشور است. آتش‌سوزي‌هايي كه به باور بيشتر كارشناسان و تحليلگران اين بخش رعايت نكردن قوانين HSE يا واحد ايمني، سلامت و البته هزينه نكردن در اين حوزه بيان مي‌شود. ازسوي ديگر گمانه‌زني‌هايي هم زده مي‌شود كه دليل آن سهم اندك سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در واحدهاي HSE اين كارخانه‌ها است و البته گفته مي‌شود كه در بخش‌هاي ديگر اين صنعت به‌دليل خصوصي‌سازي آسيب‌هاي ديگري هم وارد شده كه يا ملموس نيست يا هنوز سر باز نكرده است.

به‌طور كلي اگر بخواهيم به وضعيت كارخانه‌ها و به‌طور اخص پتروشيمي‌ها كه در اين روزها شاهد خسارت‌هاي گسترده به آنها هستيم، بپردازيم بايد عنوان كرد كه بخش خصوصي سخت نگران خطرساز بودن اين روند است. روندي كه بي‌شك دليل آن عدم‌توجه به نظام ايمني و استانداردهايي است كه به‌ويژه در حوزه نفت و گاز و پتروشيمي وجود دارد. اما ريشه اين آتش‌سوزي‌ها از كجا نشأت مي‌گيرد؟ ايران ساليان سال تحت‌تاثير تحريم‌هاي ظالمانه قرار داشت كه نفس بسياري از توليدكنندگان را گرفته بود. تحريم‌هايي كه دست ما را از جوامع بين‌المللي كوتاه و درنتيجه نظام استاندارد كشور را بيش از پيش فقير‌تر كرد، بنابراين آنچنان كه صنعت پتروشيمي و از همه مهم‌تر نظام ايمني ما بايد پيشرفت مي‌كرد، نكرد و از تجهيزات مطلوب و جديد به دور ماند. اين عامل باعث شد كه عقب‌ماندگي مخصوصا در حوزه نفت و گاز بيشتر آشكار شود و درنتيجه از خط‌هاي استاندارد بالا به‌نام تست‌هاي انفجار به‌صورت پيشرفته استفاده نشود و به ناچار اين روند از صفر شروع شد. در اين نوع تست‌ها همواره نياز به سرمايه‌گذاري وجود دارد اين درحالي است كه تنها در دو يا سه سال اخير در اين تست‌ها سرمايه‌گذاري صورت گرفته و پيش از اين دست بخش خصوصي از اين مهم كوتاه مانده بود.
با اين حال اگر نهادهاي كارفرمايي، وزارت نفت و پتروشيمي و پيمانكاراني كه در ساخت اين پروژه‌ها فعاليت دارند اگر از استانداردهاي به‌روز دنيا استفاده كنند و سرمايه‌گذاري روي اين موضوع صورت گيرد، اعتقاد دارم كه ديگر شاهد چنين اتفاقاتي نخواهيم بود.  بنابراين حال كه درهاي كشورهاي دنيا به روي ما باز شده بايد توجه لازم صورت گيرد و فرصت‌ها را غنيمت شمرد. در اين ميان سازمان استاندارد كشور به‌عنوان يك سازمان ملي روي اين موضوع نظارت كافي و قوي داشته باشد و موقعيت‌هايي را كه نياز به تقويت و بازبيني دارد را در دستور كار قرار دهد. سازمان‌هاي مربوطه مي‌توانند آزمايشگاه تخصصي در اين زمينه تاسيس كنند، همچنين رعايت تست‌ها و بالا بردن سطح تست‌ها در انجام فرآيند نصب تجهيزات بايد انجام شود، چراكه رعايت اين موارد كمك قابل‌توجهي به كاهش خسارت‌ها مي‌كند. اين تست‌ها بايد به صورت تست‌هاي سالانه، تست‌هاي رندوم و نظارت‌هاي منطقه‌يي از طريق دستگاه‌هاي نظارتي انجام شود و دستگاه مربوطه تاييد نهايي را بدهد. در اين صورت و با نظارت سازمان‌هاي مربوطه است كه ديگر خطر از بيخ گوش بسياري از كارخانه‌ها و پتروشيمي‌هاي كشور رد نخواهد شد.

عضو هيات نمايندگان اتاق تهران

منبع:تعادل

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?45158

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام