فرهاد فزونی در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران تاثیر عدم همکاری روسیه با اوپک را تحلیل کرد
عدم همکاری روسیه با اوپک، در تولید نفت تاثیر نمی گذارد
1395/05/04
4001
این مطلب را به اشتراک بگذارید
فزونی گفت: عدم همکاری روسیه با اوپک، بالاخره باعث ایجاد رقابتی می شود که روسیه بتواند بیشتر بفروشد. اما من تصور می کنم که در همین حد تولید نفت همه کشورها باقی بمانند. به گمان من هم عربستان، هم روسیه و هم دیگر کشورها، تولیداتشان در همین سطح باقی می ماند و نمی توانند تغییر در تولید و فروش ایجاد کنند.
چند روز پیش، روسیه اعلام کرد که پس از ناموفق ماندن مذاکرات اوایل سال جاری میلادی با برخی اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) با هدف تثبیت و تقویت بهای جهانی نفت، دیگر با این تشکیلات همکاری نخواهد کرد. به گفته آلکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه روسیه با وجود پایان این همکاری، تبادل اطلاعات و نظارت بر وضع جهانی بازار نفت تعامل خود را با اوپک حفظ خواهد کرد.
روسیه به عنوان یکی از بزرگ ترین کشورهای غیر عضو اوپک تولید و صادر کننده نفت جهان در مذاکرات قطر برای تثبیت میزان تولید با هدف جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت ها شرکت کرده بود که ادامه نیافت.
فرهاد فزونی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران درباره عدم همکاری روسیه با اوپک و تاثیر آن در ایران اعلام کرد: در اولین نکته، باید تاکید که اصلا روسیه عضو اوپک نیست. در این مدت هم تنها به عنوان یک ناظر و شریک و یا هراسم دیگری در اوپک حضور داشت. اما در واقع، اوایل امسال قرار بود درباره افزایش تولید که باعث دعوای بین روسیه و عربستان است، یک هماهنگی به وجود آید تا قیمت ها بالا رود و نفت از این وضعیت بد نجات پیدا کند ولی ظاهرا گفتگو با عربستان به نتیجه نرسیده است و روسیه و این کشور نتوانسته اند به هماهنگی برسند.
به گفته فزونی، یک عدم اطمینانی بین کشورها در زمینه طرح فریز نفتی وجود دارد. یکی از این ها در این خلاصه می شود که تولید در همین سطح نگه داشته شود و دیگری این است که مقدار تولید کاهش پیدا کند. به این ترتیب، بعضی کشورها می توانستند بازار را بگیرند و مشتری های کشورهای دیگر را جذب کنند. او ادامه داد: همین دلایل، صرف نظر از برخوردهایشان درباره داعش، باعث شد تا عربستان و روسیه با هم به توافق نرسند. به هرحال روسیه سعی می کند داعش را در سوریه بکوبد و از بین ببرد، اما بالعکس عربستان از این گروه حمایت می کند و مدام پول خرج داعش می کند. بنابراین وقتی نتوانستند با هم کنار بیایند، روسیه تشخیص داده تا بی جهت خودش را اسیر همچنین چارچوبی نکند و هرچقدر خواست نفت بفروشد.
فزونی تحلیل کرد: اما عدم همکاری روسیه با اوپک، بالاخره باعث ایجاد رقابتی می شود که روسیه بتواند بیشتر بفروشد. اما من تصور می کنم که در همین حد تولید نفت همه کشورها باقی بمانند. به گمان من هم عربستان، هم روسیه و هم دیگر کشورها، تولیداتشان در همین سطح باقی می ماند و نمی توانند تغییر در تولید و فروش ایجاد کنند.
او ادامه داد: این موارد در حالی گفته می شود که روزانه یک میلیون بشکه مازاد تولید نفت در جهان داریم. البته در حالی که اضافه تولید وجود دارد، اما نوسان تولید هم در بین کشورهای تولیدکننده هم حاکم است. بعضی کشورها از جمله لیبی، ونوزئلا و عراق به دلیل درگیری های داخلی نمی توانند به اندازه سهیمه شان تولید کنند. بنابراین این یک میلیون بشکه مازاد، گاهی به 500 هزار بشکه می رسد و در نوسان است. اما به هرحال میزان تولید نفت بیشتر از ظرفیت بازار است، از طرف دیگر هم بازار در بخش تقاضا برای نفت دچار نوسان است.
فزونی همچنین تاکید کرد: من تصور نمی کنم عدم همکاری روسیه با اوپک، در تولید تاثیر بگذارد. چرا که هیچ وقت این دو کشور به توافق نرسیده بودند تا تولید را در سطحی که دلشان می خواست متوقف کنند. در این مدت هم هر کشوری تولید خودش را داشت. از این منظر اتفاق خاصی در تولید نمی افتد و کشورها بیشتر از این دچار مشکل نمی شوند.
نظر خود را بنویسید