گفتگوی لطف الله سعیدی با سایت خبری اتاق تهران درباره دیپلماسی اقتصادی ایران
دیپلماسی اقتصادی ایران، پتانسیل های زیادی دارد
1395/04/30
4368
این مطلب را به اشتراک بگذارید
به گفته لطف الله سعیدی، میزان مذاکرات و پیگیری دیپلماسی اقتصادی ایران نسبت به گذشته فعال تر شده است.
یک سال از برجام می گذرد و فعالان اقتصادی معتقدند، در کنار دیپماسی های سیاسی که دولت به کار برده است، دیپلماسی اقتصادی هم باید فعال شود. البته که رفت و آمد هیات های مختلف به ایران، خود تا حدودی به معنای فعال شدن این دیپماسی اقتصادی است.
لطف الله سعیدی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران گفت: در مجموع پس از اجرای برجام حضور گسترده هیات های خارجی به ایران رقم بالایی بوده، و در طرف مقابل هم سفرهایی که از سوی هیات های ایرانی به کشورهای خارجی صورت گرفته به خصوص حضور موثرتر هیات هایی که از سوی اتاق بازرگانی همراه هیات سیاسی اعزام شده اند، باعث شد تا دیپلماسی اقتصادی هم فعال تر شود.
به گفته سعیدی، میزان مذاکرات و پیگیری دیپلماسی اقتصادی نسبت به گذشته فعال تر شده است. او ادامه داد: البته به نتیجه رسیدن مذاکراتی که انجام شده موضوع جدایی است و باید جداگانه بررسی کرد. اما پس از اجرای برجام و به موازات مذاکرات سیاسی، مذاکرات اقتصادی فعالی هم صورت گرفته است.
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: دیپلماسی اقتصادی ایران در مقایسه با گذشته رشد زیادی داشته است اما از لحاظ اقتصادی و ژئوپلتیکی که ایران دارد، هنوز از پتانسیل های لازم استفاده کافی نکرده ایم. البته این موضوع را هم اضافه کنم که این دیپماسی به مرور شکل می گیرد و تقویت می شود. به هرحال یک دوره طولانی مراودات و ارتباط فعال نداشته ایم. حالا این مراودات شکل گرفته است، به هرحال به لحاظ اقتصادی و سیاسی باید ظرفیت ها شکل بگیرد تا مذاکرات به مرحله اجرا برسد.
براساس صحبت های او، برخی نتایج و اقدامات مثبت داشته ایم. اما شاید متناسب با انتظاری که پس از اجرای برجام برای گسترش اقتصادی با جهان داشته ایم به این سطح نرسیده ایم. اما نسبت به قبل از برجام قدم های مثبتی برداشته شده است. سعیدی ادامه داد: به طور مثال در فعالیت های کشاورزی، قبل از اجرای برجام نسبت به خرید تراکتور سنگین و ماشین آلات سنگین از ایتالیا اقدام می کردیم و پول ده تراکتور را به صرافی پرداخت می کردیم، اما طرف ایتالیایی پول 8.5 تراکتور را دریافت می کرد. اما حالا اوضاع درست شده است. بعد از برجام، ما توانستیم ال سی هایی حتی با مبالغی پایین و به اندازه نرم گشایش دهیم، و به همین خاطر هم توانستیم خریدهایمان را انجام دهیم. به این ترتیب بهتر شده است، اما از نظر پتانسیل هنوز جا داریم کار کنیم.
نظر خود را بنویسید